شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
پیامبر و مرجعیّت علمی امیرمؤمنان
● طلیعه
از روزی كه پیامبر بزرگوار اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم در مكه مكرّمه به رسالت مبعوث گردید؛ در مناسبتهای گوناگون به تثبیت موقعیت دینی، اجتماعی و سیاسی امیرمؤمنان علیهالسلام پرداخت. بدین جهت هر روز به شكلی، وی را مطرح ساخته، تا مسلمانان بیش از پیش با این چهره مقدس آشنا شوند.
با مرور تاریخ، موارد زیادی از این افتخارات را مشاهده خواهیم كرد؛ از جمله مسأله بستن در خانههای یاران رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم و باز گذاردن در خانه علی علیهالسلام است كه توسط رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم صورت گرفت.
این ماجرا، كه به شدت خشم یاران را بر انگیخت و میرفت كه بر اثر نادانی و جهالت برخی و غرضورزی برخی دیگر، عدهای در برابر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم موضع بگیرند، با سیاست حكیمانه و مقتدرانه آن حضرت فرونشانده شد.
از آنجا كه مسأله «سدّالأبواب» یكی از مسائل سیاسی بسیار مهمّ زمان حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم در مدینه است و با احتمال اینكه این جریان پنج روز قبل از رحلت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم اتفاق افتاده و از این جهت حائز اهمیت است، بر آن شدیم تا این جریان را از نظر تاریخی به دقت بررسی نموده و اهداف آن حضرت را از این كار بررسی كنیم.
● نگاهی به ماجرای سدّالأبواب
تاریخ نگاران آوردهاند: در روزهایی كه مسلمانان به مدینه هجرت میكردند، عدهای از آنها در اطراف «مسجد النبی» خانههایی ساختند و دری از آن خانهها به سوی مسجد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم باز كردند. پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم پس از مشاهده چنین وضعیتی از معاذ بن جبل خواست تا پیام آن حضرت را مبنی بر بستن در خانههایی كه به سوی مسجد باز شده به اصحابش برساند.۱
به نقل دیگری، پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم علی علیهالسلام را فرستاد۲ و در نقل سومی، حضرت، خود، شخصاً به در خانهها رفته و آنها را بست، جز در خانه علی علیهالسلام كه آن را باز گذارد.۳
ابن شهرآشوب از خلط و تداخل روایات در این ماجرا خبر میدهد؛ چرا كه بدون شك در اینجا دو جریان وجود داشته است:
. جریان بستن در خانههای باز شده به سوی مسجد.
. جریان خوابیدن عدهای در مسجد.
كه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم با هردو جریان، حكیمانه برخورد كرد. بنابر این، هم افرادی كه در مسجد میخوابیدند، دستور بیرون رفتن از مسجد برای آنها صادر شد و هم درهایی كه به سوی مسجد باز شده بود، دستور به بستن آنها داده شد.
بدین جهت، در كتابهای اهل سنّت بین این دو جریان خلط شده و شاید منظور ابنشهرآشوب از این خلط و تداخل، در كتابهای اهل سنّت باشد.۴
تعابیری كه در بیشتر كتابهای حدیثی اهل سنّت و تمام كتابهای شیعه آمده، حكایت از سدّالأبواب دارد.۵ در كتاب «نظم دُرّالسّمطین» سخن از «خوخه» (روزنه، درب كوچك) است كه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: سد كنید هر خوخهای را كه در مسجد است، جز خوخه علی علیهالسلام !
و اما جریان موضعگیری پیامبر نسبت به خوابیدن اصحاب در مسجد؛ بنابر نقل ابنمسعود چنین است:
شبی پس از نماز عشاء در مسجد بودیم كه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم نزد ما آمده در حالی كه در بین ما ابوبكر، عمر، عثمان، حمزه، طلحه، زبیر و عدهای از یاران بودند، پرسید: این تجمع برای چیست؟
گفتند: ای رسول خدا! با یكدیگر به گفت و گو نشستهایم، برخی از ما میخواهند نماز بخوانند، و برخی میخواهند در همین جا بخوابند پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: مسجد من جای خوابیدن نیست، برخیزید و به سوی خانههایتان بروید. هر كه بخواهد نماز بخواند، در منزل خود نماز بخواند و هركه نمیتواند، به استراحت بپردازد...، پس همه ما از جای برخاستیم و متفرق شدیم. دربین ما علی هم بود كه او هم از جای برخاست تا برود، اینجا بود كه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم دست علی را گرفت و فرمود: «اما انت یا علی فانّه یحلّ لك فی مسجدی ما یحلّ لی و یحرم علیك ما یحرم علیّ؛ اما تو ای علی! (بدان كه) حلال و جایز است برای تو در مسجد من، هرچه را كه بر من جایز است و حرام است بر تو، در هرچه كه برای من حرام است.»۶
● سستی برخی اصحاب در بستن درها
با شنیدن فرمان بستن درها از سوی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم بسیاری از یاران سر جای خود نشسته و عكس العملی از خود نشان ندادند و از اینكه مبادرت به بستن در خانههای خود نكرده بودند، گویا قصد مخالفت امر رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم را داشتند كه بار دیگر منادی رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم به مسجد آمده و فرمان رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم را ابلاغ كرد. باز هم كسی از جای خود بر نخاست و با یكدیگر به گفت و گو پرداختند كه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به چه هدف و انگیزهای دست به این كار زده است....۷
● تهدید به عذاب
این سستی از سوی اصحاب، پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم را به شدت نگران ساخته و برای بار سوم از مردم خواست تا به فرمان رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم جامه عمل بپوشانند؛ اما در ابلاغیه سوم، با پیام شدید اللحنی از آنها خواست تا درهای خانه خود را كه به مسجد باز كردهاند، ببندند و اگر چنین نكنند، عذاب الهی بر آنها نازل خواهد شد.۸
● تهدید به رانده شدن از مدینه
همچنین برای جدّی گرفتن دستوراتی كه از سوی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم میآمد، لازم بود آن حضرت فشارهای بیشتری را اعمال كند. بدین جهت ـ بنابر نقل ابن المغازلی در مناقب ـ پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به مسجد آمده، در بین مردم ایستاد و فرمود: میبینم برخی از اینكه من، علی را در مسجد نگه داشتم و آنها را بیرون كردم، به خشم آمدهاند؛ به خدا سوگند! من آنها را بیرون نكردم و علی را نگه نداشتم، بلكه این كار از سوی پروردگار بود.... آگاه باشید هركه به این حكم راضی نیست و به خشم آمده، به این سو برود. و با دست خود به سوی شام اشاره فرمود... .۹
● اعتراضات و واكنشها
پس از بسته شدن درخانهها ـ جز در خانه علی علیهالسلام ـ اعتراضات منافقان و اصحاب ناآگاه، به شدت بالا گرفت. منافقان كه به هیچ وجه حاضر نبودند چنین فضیلتی را از علی علیهالسلام ببینند، سخنان آزار دهندهای به گوش مبارك پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم رساندند. آنان میگفتند: پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در باره دامادش علی، گمراه شد.۱۰ اینجا بود كه از سوی پروردگار، آیه «ما ضلّ صاحبكم و ما غوی»۱۱؛ «هرگز دوست شما (محمد) منحرف نشده و مقصد را گم نكرده است.» نازل گردید.
برخی از مسلمانان نا آگاه، كه فكر میكردند این كار به خاطر خویشاوندی وی با علی علیهالسلام انجام شده، سخنانی را در محضر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم عرضه داشتند. در این میان عباس و حمزه بیش از دیگران تحریك شده بودند.
مورّخان نوشتهاند كه: حمزه به نزد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمد و عرض كرد: یا رسول اللّه انا عمّك و أنا أقرب الیك من علی. قال: صدقتَ یا عمّ انّه واللّه ماهو عنّی بل هو من اللّه عزّوجلّ؛ ای رسول خدا! من عموی تو هستم و من از علی به تو نزدیك ترم. پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: عموجان، راست میگویی؛ اما به خدا سوگند! این دستور از سوی من نبوده؛ بلكه از طرف پروردگار است.۱۲
عباس نیز نزد حضرت آمده، گفت: یارسول اللّه اخرجت أعمامك و أصحابك و أسكنت هذا الغلام؟؛ ای رسول خدا! تو عموها و یارانت را از مسجد بیرون كردهای و این جوان را در مسجد نگه داشتهای؟!
حضرت در پاسخ فرمود:
هرگز من دستور به بیرون رفتنشان را ندادم و هرگز این جوان را در مسجد نگه نداشتم؛ بلكه این پروردگار بود كه چنین ارادهای داشت.۱۳
● درخواست اصحاب و ردّ پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم
هنگامی كه خشمها و اعتراضات یاران رسول خدا، مبنی بر بازگذاردن در خانههای خود، اثر نبخشید، پیامبر ناراضیان را تهدید به نزول عذاب و یا اخراج از مدینه و رفتن به سوی شام نمود. آنها راه دیگری در پیش گرفته، از این رو به خواهش و تمنّا افتاده تا پیامبر اجازه دهد در كوچك و یا پنجره و روزنهای به مسجد باز كنند، اما آن حضرت بار دیگر تمام درخواستهای آنها را رد كرده، اجازه نداد حتی روزنه بسیار كوچكی هم از درون خانهها به سوی مسجد باز كنند.
مورّخان آوردهاند كه عمر گفت: دع لی خوخهٔ اطلع منها الی المسجد فقال: لا و لا یقدر اصبعهٔ؛ اجازه دهید من روزنهای باز كرده تا مسجد را ببینم. پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: هرگز! گرچه به اندازه انگشت باشد. فقال ابوبكر: دع لی كوهٔ أنظر الیها، فقال: لا و لا رأس إبرهٔ؛ ابوبكر گفت: برای من شكافی را واگذارید، كه از آن به سوی مسجد نگاه كنم. پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: هرگز چنین چیزی نخواهد بود؛ گرچه به اندازه سر سوزنی باشد. عثمان نیز همانند آنها سخن گفت و درخواست كرد؛ اما پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم خودداری نمود.۱۴
عباس، عموی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم گفت: ای رسول خدا! برای من واگذار به اندازه آنكه فقط خود، داخل و خارج شوم. پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: ما أمرتُ بشیء من ذلك؛ به چنین چیزی دستورم ندادهاند.۱۵
● انگیزه بستن درها
شاید این سؤال در ذهن بسیاری مطرح شده باشد كه: پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم چه هدفی را از این كار دنبال میكرد؟
پاسخ میدهیم كه برخی روایات و احادیث، از جمله همین حدیث مورد نظر، خود روشنگر بسیاری از مسائل نهفته است كه نیاز به اثبات و استدلال ندارد. اما برای آگاهی بیشتر، به برخی انگیزهها، كه از خود این روایات استفاده میشود، اشاره مینماییم:
● دستور الهی
پرواضح است كه وظیفه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در طول «رسالت» رساندن دستور الهی بوده است. از این رو باید گفت كه او بدون دستور خدا، هرگز به چنین كاری دست نزده؛ بلكه با استناد به آیه شریفه: «ما ینطق عن الهوی ان هو وحی یوحی»۱۶، این كار نیز در اثر صدور وحی از سوی پروردگار به پیامر مكرّمش بوده است.
اراده پروردگار بر این تعلّق گرفته بود كه تمام درهایی كه به سوی مسجد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم باز شده، بسته و در خانه علی علیهالسلام همچنان باز بماند. در این كار، پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم مجری است و همه باید اطاعت كنند، بدون اینكه حقّ اعتراضی داشته باشند. بدین جهت میبینیم به دنبال اعتراضی كه به پیامبر شد، آن حضرت فرمود: «و انّی واللّه ما سددتُ من قبل نفسی و لاتركتُ من قبل نفسی ان أنا الاّ عبد مأمور امرتُ بشیء ففعلتُ ان أتبع الاّ ما یوحی؛ به خدا سوگند كه من از نزد خود، درها را نبستم و از پیش خود، درِ خانهای را به باز ماندن رها نكردم؛ بلكه من بندهای مأمور بودم، به چیزی دستور داده شدم و به آن عمل كردم. در این كار از وحی الهی پیروی میكنم.»۱۷
● كنترل تردّدهای غیر مجاز
نوشتهاند كه پس از احداث مسجد النبی، عدّای از یاران آن حضرت، خانههای خود را در اطراف مسجد احداث كردند و برای آسان شدن رفت و آمد خود به مسجد، دری از خانه به سوی مسجد باز كرده بودند و مدتی نیز از همان راه برای رفتن به خانه و مسجد استفاده میكردند. بعضی از روزها میشد كه زن و مردِ ساكن همان خانهها، در حال غیر طهارت از مسجد پیامبر عبور كرده و به خانه میرفتند و یا خارج میشدند.
پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم برای اینكه مبادا برخی از یاران، این در را برای خود یك امتیاز بدانند و بر دیگر یاران، آگاهانه یا نا آگاهانه، فخرفروشی كنند و همچنین برای اینكه حرمت مسجد ـ از اینكه گذرگاه هر عابر طاهر و غیر طاهر شده ـ از بین نرود، چنین دستوری داد. و اما خود، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام را از این حكم مستثنی كرد۱۸ و علت استثناء هم بسیار واضح و روشن است؛ چرا كه به فرموده قرآن مجید، اهل بیت پیامبر علیهمالسلام پاك و مطهرند. و پیامبر، اهل بیت خود را بر علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام ۱۹ انطباق داد و فرمود: اینان، اهلبیت من هستند.
پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم حتی به آن كسانی كه در حال طهارت ظاهر و باطن هم از آنجا عبور میكردند، اجازه دستور بازگذاردن در خانه خود را نداد، اگرچه فامیلهای وابسته و نزدیك به او هم بودند. علت این دستور هم این بود كه همه مسلمانان در این حكم الهی مساوی و برابر باشند. بدین جهت حتی به عباس و حمزه كه دو عموی پیامبر بودند، نیز دستور بستن در خانه داده شد.
امّ سلمه گوید: خرج رسول اللّه الی صرحهٔ هذا المسجد فقال: ألا لایحلّ هذا المسجد لجنب و لا حائض الاّ لرسول اللّه و علی و فاطمه و الحسن و الحسین. ألا قد بیّنت لكم...۲۰؛ روزی پیامبر بر بلندی مسجد بالا رفته، فرمود: آگاه باشید! داخل شدن در این مسجد برای هیچ جنب و حائضی جایز نیست، جز برای رسول خدا، علی، فاطمه، حسن و حسین....
صاحب اثر : محمد جواد مروّجی طبسی
منبع : ماهنامه كوثر شماره ۵۶
پینوشتها:
. مناقب آل ابیطالب، ج ۲، ص ۱۹۰.
. راهبرد اهل سنن، ص ۶۷.
. مناقب ابن المغازلی، ص ۳۰۷.
و ۵. مناقب آل ابیطالب، ج ۲، ص ۱۹۰.
. اللئالی المصنوعهٔ، ج ۱، ص ۱۸۱.
۷. تاریخ المدینهٔالمنورهٔ، (مسعودی)، ج ۱، ص ۳۳۹.
. همان، (ایهاالناس سدوا ابوابكم قبل أن ینزل العذاب...).
. مناقب علی بن ابیطالب، ص ۲۵۴.
۰. مناقب آل ابیطالب، ج ۲، ص ۱۹۴.
۱. نجم / ۲.
۲. اللئالی المصنوعهٔ، ج ۱، ص ۱۸۱.
۳. خصائص، نسائی، ص ۱۳.
۴. مناقب آل ابیطالب، ج ۲، ص ۱۹۱.
۵. احقاق الحق، ج ۵، ص ۵۶۹.
۶. نجم / ۲.
۷. تاریخ دمشق، ترجمه زندگی امیرمؤمنان، ج ۱، ص ۲۷۷.
۸. تاریخ اصبهان، ج ۱، ص ۲۹۱.
۹. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۲۵.
۰. تاریخ اصبهان، ج ۱، ص ۲۹۱.
۱. فرائد السمطین، باب ۶، ح ۱۲.
۲. الغدیر، ج ۳، ص ۲۰۵.
۳. خصائص، نسائی، ص ۱۲.
۴. تذكرهٔالخواص، ص ۵۲.
۵. السیرهٔالحلبیهٔ، ج ۳، ص ۳۴۷.
۶. صحیح، مسلم، ج ۵، ص ۱۳.
۷. همان، بخاری، ج ۱، ص ۱۲۰.
۸. صف / ۸.
۹. الموضوعات، ج ۱۱، ص ۳۶۶.
۰. مناقب آل ابیطالب، ج ۲، ص ۱۸۹.
۱. غایهٔالمرام، ص ۶۳۹.
۲. الغدیر، ج ۳، ص ۲۰۲.
۳ـ۳۵. همان، ص ۲۰۳.
۶. همان، ص ۲۰۷.
۷. تاریخ دمشق، (ترجمه الامام علی بن ابیطالب)، ج ۱، ص ۳۰۵.
۸. صحیح ترمذی، ج ۵، ص ۶۴۱.
۹. مسند احمد بن حنبل، ج ۱، ص ۳۳۱.
۰. صحیح بخاری، ج ۱، ص ۹۲.
۱. طبقات، ابن سعد، ج ۲، ص ۲۲۷.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انگلیس رفح بنیامین نتانیاهو انتخابات دولت حجاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل ایران سازمان هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی زلزله
ترکیه خودرو مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو تورم ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
مهران غفوریان رضا عطاران ساواک تلویزیون موسیقی سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی جواد نکونام لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون صاعقه موبایل گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
کبد چرب فشار خون چای دیابت طول عمر