جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
تأثیر تمام کائنات در رزق و روزی
خداست که منبع همه برکات است، حتی مشرکان خداوند را خالق و معطی ارزاق میدانستند، و برای بتها تنها مقام شفاعت قائل بودند.
این نکته نیز قابل توجه است که روزی های پروردگار که از ناحیه آسمان به انسانها میرسد منحصر به باران نیست،" نور و حرارت آفتاب و هوا " که در جو زمین وجود دارد، از قطرات حیاتبخش باران نیز مهمتر است.
همانگونه که برکات زمین نیز منحصر به گیاهان نیست، بلکه انواع منابع آب های زیرزمینی، معادن گوناگون که بعضی در آن زمان کشف شده بود، و بعضی با گذشت زمان آشکار گشت همه در این عنوان جمعند.
● کیست که از آسمانها و زمین به شما روزی میدهد؟
قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَ إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلی هُدیً أَوْ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ (سبا ،۲۴)(ای پیامبر! به مشرکان) بگو: کیست که از آسمانها و زمین به شما روزی میدهد؟ بگو: خدا و البتّه (یکی از) ما یا شما بر (طریق) هدایت یا در گمراهی آشکار هستیم.
در این آیه از طریق خاصی برای ابطال عقائد مشرکان وارد میشود و مسأله" رازقیت" را بعد از مسأله" خالقیت" که در آیات گذشته مطرح بود عنوان میکند، این دلیل نیز به صورت سؤال و جواب است تا وجدان خفته آنها را از این طریق بیدار سازد، و از پاسخی که از درونشان میجوشد به اشتباه خود پی ببرند.
این اسلوب کافر را وا میدارد که در راه خود شک کند. مثلاً در امر رسالت شک کند که آیا راست است یا نه و همین شک او را به حقیقت راهنمایی می کند و مرحله به مرحله پیش میبرد تا به حقیقت برسد. اما کسی که در طریق گمراهی خود اصلاً شک نمیکند، چنین کسی هرگز به حقیقت نخواهد رسید.
میگوید: " بگو چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی میدهد و برکات آن را در اختیارتان میگذارد"؟! (قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) بدیهی است هیچکس از آنها نمیتوانستند بگویند این بتهای سنگی و چوبی باران را از آسمان نازل میکنند، گیاهان را از زمین میرویانند، و منابع ارضی و سماوی را در اختیار ما میگذارند.
جالب اینکه بدون آنکه در انتظار پاسخ آنها باشد بلافاصله میفرماید:
بگو خداست که منبع همه این برکات است، یعنی مطلب به قدری واضح و روشن است که نیاز به پاسخ طرف ندارد، بلکه سؤال کننده و شنونده با یکدیگر همصدا هستند، چرا که حتی مشرکان خداوند را خالق و معطی ارزاق میدانستند، و برای بتها تنها مقام شفاعت قائل بودند.
این نکته نیز قابل توجه است که روزی های پروردگار که از ناحیه آسمان به انسانها میرسد منحصر به باران نیست،" نور و حرارت آفتاب و هوا " که در جو زمین وجود دارد، از قطرات حیاتبخش باران نیز مهمتر است.
همانگونه که برکات زمین نیز منحصر به گیاهان نیست، بلکه انواع منابع آبهای زیرزمینی، معادن گوناگون که بعضی در آن زمان کشف شده بود، و بعضی با گذشت زمان آشکار گشت همه در این عنوان جمعند.
در پایان آیه اشاره به مطلبی میکند که خود میتواند پایه دلیلی را تشکیل دهد، دلیلی واقعبینانه و توأم با نهایت انصاف و ادب، به گونهای که طرف از مرکب لجاجت و غرور پائین آید، و به اندیشه و فکر بپردازد، میگوید:" مسلّماً ما یا شما بر هدایت یا ضلالت آشکاری هستیم"! (وَ إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلی هُدیً أَوْ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ)
اشاره به اینکه عقیده ما و شما با هم تضاد روشنی دارد، بنا بر این ممکن نیست هر دو حق باشد، چرا که جمع بین نقیضین و ضدین امکان ندارد، پس حتماً یک گروه اهل هدایت است و گروه دوم گرفتار ضلالت.
جمله وَ إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ ... یعنی نمیشود شما و ما هر دو حق باشیم، لا بد یکی از ما حق و دیگری باطل است، و چون رزق دهنده خداست بنابراین ما بر حقّیم.
بعضی گفتهاند: این جمله از نهایت انصاف قرآن است، ولی این چه انصافی است که قرآن نسبت باطل بودن را و لو به طور احتمال به خودش بدهد؟!
اکنون بیندیشید کدامیک هدایت یافته و کدامیک گمراه است؟ نشانهها را در هر دو گروه بنگرید که با کدامین گروه نشانههای هدایت و با دیگری ضلالت است؟!.
حتی مشرکان خداوند را خالق و معطی ارزاق میدانستند، و برای بتها تنها مقام شفاعت قائل بودند.
● بهترین روش مناظره و مباحثه
و این یکی از بهترین روشهای مناظره و بحث است که طرف را به اندیشه و خود جوشی وا دارند، و اینکه بعضی آن را یک نوع تقیه پنداشتهاند نهایت اشتباه است.
جالب اینکه" هدایت" را با کلمه" علی" ذکر کرده، و " ضلالت" را با " فی" اشاره به اینکه هدایت یافتگان گویی بر مرکب راهواری نشسته، و یا بر فراز بلندی قرار گرفته و کاملاً بر همه چیز مسلطند، در حالی که گمراهان در گمراهی و ظلمت جهلشان فرو رفتهاند.
این نیز قابل توجه است که نخست از " هدایت" سخن گفته سپس از " ضلالت" چرا که در آغاز جمله نخست میگوید " ما" و بعد میگوید " شما " تا اشاره لطیف و کم رنگی به هدایت گروه اول و عدم هدایت گروه دوم باشد!.
گرچه توصیف " مبین" را جمعی از مفسران تنها مربوط به " ضلال" میدانند، چرا که ضلالت انواعی دارد و ضلالت شرک از همه آشکارتر است.
ولی این احتمال نیز وجود دارد که این توصیف برای" هدایت" و" ضلالت" هر دو باشد، زیرا در اینگونه موارد در کلمات فصحا وصف تکرار نمیشود، بنا بر این، هم" هدایت" توصیف به" مبین" شده است، و هم" ضلالت" همانگونه که در سایر آیات قرآن این توصیف در هر دو قسمت دیده میشود.( به آیات ۱- سوره نمل و ۱۲- نور و ۶- هود و ۲- قصص و ۷۹- نمل مراجعه شود)
پیامهای آیه:
۱) در تربیت و تعلیم، با استفاده از شیوهی سؤال، وجدان مخاطبان را بیدار کنیم و فکرها را به کار اندازیم. «قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ» ...
۲) یکی از عوامل پرستش، توجّه به روزی دهنده است، فکر کنید چه کسی به شما روزی میدهد؟ «مَنْ یَرْزُقُکُمْ»
۳) روزی آسمان، نور و حرارت و باران و باد و ابر است و روزی زمین، همهی میوهها و برکات زمین است. «یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۴) تمام آسمانها در رزق و روزی ما مؤثّرند. «یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ»
۵) در بحث و گفتگو و جدال نیکو با دیگران، انصاف را مراعات و با آنان مدارا کنیم. «إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ»
۶) هدایت یافتگان، همچون کسانی که بر بالای مرکب و کوه قرار گرفتهاند بینش وسیع دارند، «لَعَلی هُدیً» ولی گمراهان همچون کسانی هستند که در ته درّه یا در عمق دریا گرفتار شده و مورد احاطهی عوامل انحرافند. «فِی ضَلالٍ»
آمنه اسفندیاری
منابع:
۱- تفسیر نور ، ج۸
۲- تفسیر نمونه ، ج ۱۸
۳- تفسیر احسن الحدیث ، ج۸
۴- تفسیر هدایت ، ج ۱۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست