پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
نگاهی به راهبردهای ارزشی پیامبر ص درمسیر وحدت اسلامی
![نگاهی به راهبردهای ارزشی پیامبر ص درمسیر وحدت اسلامی](/web/imgs/16/152/pv9f31.jpeg)
عنوان «راهبردهای ارزشی و اجتماعی» به بررسی نقش و تاثیر پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در به كارگیری عامل «وحدت اسلامی» به عنوان یكی از ابزارها در جامعه اسلامی آن زمان میپردازد.
در یك تقسیمبندی كلی نقش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در پایهگذاری وحدت امت اسلامی شامل سه مطلب بنیادین میشود: نخست تلاش در وضعیت جامعه عربی آن زمان و به كارگیری عوامل «سیاسی» جهت زمینهسازیهای لازم; سپس برنامهریزیهای «فرهنگی» در مسیر ترسیم دورنمای امت واحده برای مسلمانان و ایجاد فضای رشد فكری و ارتقای فهم مردم نسبتبه مسؤولیتهای خود; و در نهایت، به كار بستن راهحلهایی كه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله از آنها به عنوان ابزار تحقق وحدت بهره میگرفت.
این چنین راهبردهایی را میتوان تحت عنوان «دعوت ارزشی پیامبرصلی الله علیه وآله برشمرد كه پارهای از آنها شامل «راهبردهای ارزشی ملی و مذهبی»، «راهبردهای ارزشی قومی و میهنی» و نیز «راهبردهای ارزشی اجتماعی و فردی» خواهند بود. و اینك به هر بخش اشارهای گذرا خواهیم كرد.
● راهبردهای ملی و مذهبی
الف) ایجاد وحدت ملی و همبستگی ایمانی
ورود پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله به مدینه همراه با عقد قراردادهایی بین گروههای گوناگون بود. این پیمانها را میتوان یكی از بارزترین شواهد به كارگیری رهیافت وحدت اسلامی در جامعه آن زمان شمرد.
پیماننامه عمومی مدینه: یكی از مهمترین این پیمانها، اولین قراردادی بود كه بین پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله و طوایف و قبایل موجود یثرب بسته شد و بعضی آن را «نخستین قانون اساسی مكتوب جهان» دانستهاند. این تدبیر بهترین مقوله برای به وجود آوردن وحدت ملی و همبستگی دینی بود چرا كه وحدت میان قبایل درگیر، حقوق اجتماعی یهودیان و نیز مهاجران مسلمانان را تصمین میكرد و از سوی دیگر، این پیمانها مقدمات تشكیل یك وحدت سیاسی و حكومتی را فراهم میآورد.
به عنوان نمومه در مفاد قرارداد بین مسلمین بروشنی قید شده بود كه مسلمین امت واحدهای، جدای از مردم دیگر هستند: (انهم امهٔ واحدهٔ من دون الناس)، و ارتباطی بین مسلمانان و كافران نیست و دوری بین مسلم و مسلم نباید باشد. اگر چه روح حاكم بر این پیمانها همانا به كارگیری ابزار وحدت اسلامی در جهت راهبرد ارزشی پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در جامعه اسلامی است و از همینرو تمام زموارد آن مصداق این امر قرار دارند، ولی به بعضی از آن موارد اشاره میكنیم: (۱)
- مسلمین در برابر ظلم و تجاوز و توطئه و فساد با هم متحد خواهند بود.
- هیچ مؤمنی بدون اشاره سایر مؤمنان در جهاد فی سبیلالله صلح نمیكند و صلح جز برای همگان اجرا نخواهد شد.
- تمامی گروهها (كه به جنگ مشغولاند) به ترتیب وارد جنگ خواهند شد و جنگیدن به یك گروه (دومرتبه پشتسرهم) تحمیل نخواهد شد.
- «ذمهٔ الله» نسبتبه همه افراد یكسان است.
- اگر اختلافی بین مسلمین بروز كرد، مرجع حل آن خدا و رسول خواهند بود.
- مسلمین، فرد مقروض و مدیونی را كه دین او سنگین است رها نخواهند ساخت، بلكه اور ا كمك میكنند.
و در قسمت دیگری از این عهدنامه تاریخی كه طرف خطاب آن یهودیان مدینه بودند، اموری پیشداوری شد كه توجه به مفاد آن حاكی از انگیزه تحقق وحدت ملی توسط پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله است:
- مسلمانان و یهودیان امت واحدهاند و مانند یك ملت در مدینه زندگی خواهند كرد و هر یك دین خود را دارند.
- به یهودیان همپیمان، همراهی و كمك خواهد شد و متقابلا وقتی مسلمین آنها را به مصالحه میخوانند، یهودیان باید بپذیرند.
- مسلمین و یهود هر دو باید بر ضد كسانی كه با این قرارداد به مخاصمه برمیخیزند، مبارزه كنند.
- هر دو باید با یاری یكدیگر در برابر مهاجمان به یثرب بجنگند.
- هیچ كافری از ناحیه دو طرف اجیر نشود مگر این كه به مصلحت هر دو گروه باشد.
به هر حال، باید چنین نتیجه گرفت كه كوشش برای ایجاد حساسیت مشترك دینی و ملی یكی از شاخصترین راهحلهای پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در جهت تحقق وحدت اسلامی شمرده میشود.
تثبیت وحدت ایمانی: پیامبرصلی الله علیه وآله بعدها نیز در مسیر تثبیت همبستگی ایمانی مسلمین مكررا بر این موضوع تاكید فرمود. در بخشی از سخنان حضرت پس از فتح مكه و در مسجدالحرام چنین نقل كردهاند كه فرمود: «المسلم اخ المسلم والمسلمون هم ید واحد علی من سواهم تتكافوا دمائهم یسعی بذنبهم ادناهم». (۲)
ایجاد چنین حس مشترك دینی و پیوستگی مذهبی واحد بین مؤمنان در كلام زیبایی منسوب به حضرت كاملا مشهور است كه: «المؤمنون كنفس واحدهٔ».
همچون آن یك نور خورشید سما صد شود نسبتبه صحن خانهها لیك یك باشد همه انوارشان چون كه برگیری تو دیوار از میان چون نماند خانهها را قاعده مؤمنان مانند نفس واحده
و البته رمز این پرتو نورانی نیز در روح انسانی و الهی مؤمنان خواهد بود كه:
جان حیوانی ندارد اتحاد تو مجو این اتحاد از روح باد جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهای شیران خداست (مولوی)
ب) پیوند روح اخوت و برادری
پیدایش تعلق اجتماعی: در نخستین سال ورود پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله به مدینه یكی از مهمترین ابتكارها و راهبردهای مهم حضرت در به كارگیری عامل وحدت دینی واقع میشود; یعنی پیوند (عقد) مواخات بین كلیه مسلمانان اعم از مرد و زن:
دو قبیله كاوس و خزرج نام داشت یك ز دیگر جان خون آشام داشت كینهای كهنهشان از مصطفی محو شد در نور اسلام و صفا اولا اخوان شدند آن دشمنان همچو اعداد عنب در بوستان وز دم المؤمنون اخوه، به پند درشكستند و تن واحد شدند غورهای كو سنگ بست و خام ماند در ازل حق كافر اصلیش خواند نی اخی نی نفس واحد باشد او در شقاوت نحس ملحد باشد او آفرین بر عشق كل اوستاد صد هزاران ذره را داد اتحاد (مولوی)
رسول خداصلی الله علیه وآله در یك مجلس عمومی میفرماید: «تآخوا فی الله اخوین اخوین». (۳)
این پیمان برادری همگانی تنها براساس نفی انگیزههای قومی و قبیلهای و بر محور حق و همكاری اجتماعی شكل گرفت چه این كه: «انما المؤمنون اخوهٔ فاصلحوا بین اخویكم واتقوا الله لعلكم ترحمون». (حجرات /۱۰)
پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله بین هر مهاجر و یكی از مردم مدینه عقد برادری بست و در یك انگاره تاریخی، حضرت علی را در دنیا و آخرت برادر خود خواند كه: «انه منی و انا منه».
به هر ترتیب، این تصمیم داهیانه، كارآمدترین ابزار تحقق الفت فراگیر در جامعه آن زمان بود كه نشان از همه كوشش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله برای پیدایش یك تعلق اجتماعی بالنده بر محور ایمان به خدا داشت.
محبت الهی پایه تشكیل جامعه آرمانی: جامعه مطلوب پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله، نظامی است كه تمامی اعضای آن بر محور دیانت توحیدی، پیوند برادری با یكدیگر دارند و مكلف هستند آن را استوار نگه دارند تا خداوند عزیز حكیم نیز زمینههای الفت و وحدت دلها را (به قدرت خود) پایدار سازد و بدینسان پایههای تفاهم اجتماعی جامعه اسلامی محكم گردد: «وان یریدوا ان یخدعوك فان حسبك الله هو الذی ایدك بنصره وبالمؤمنین × والف بین قلوبهم لو انفقت ما فی الارض جمیعا ما الفتبین قلوبهم و لكن الله الف بینهم انه عزیز حكیم.» (انفال /۶۲ و۶۳)
براساس مفاد آیات الهی اولا بدون تحقق الفت اجتماعی نمیتوان سخن از جامعه كرد; ثانیا تحقق این امر تنها به ستخداست، ثالثا مؤمنان نیز قادرند شرایط و زمینههای وحدت اجتماعی را فراهم آورند. (۴)
كلام راستین خداوند پیرامون مساله برادری قبایل یثربی نیز بس گویاست; «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا واذكروا نعمهٔ الله علیكم اذ كنتم اعداء فالف بین قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا... «(آل عمران /۱۰۳)
جامعه آرمانی پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله كه در آن روح اخوت و برادری موج میزند، جامعهای است كه در شدت بر كفر و رحمتبه ایمان، حول یك محور، وحدت مییابند، یعنی: «محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الكفار رحماء بینهم». (فتح /۲۹)
جامعهای كه مانند پیكرهای واحد است و تمام افراد آن در ارتباطی وحدتبخش با یكدیگر پایدار میمانند و روح عشق و ایمان مذهبی در تار و پود آن جریان دارد: «مثل المؤمنین فی توادهم وتراحمهم وتعاطفهم كمثل جسد واحد اذا اشتكی منه عضو تداعی له سائر الاعضاء بالسهر والحمی». (۵)
بهرهوری از ظرفیتهای اجتماعی: در نتیجه پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله با طرح پیمان برادری انصار و مهاجران، از ظرفیتخاص چارچوب اجتماعی جامعه عربی (كه حمایت از همپیمانان خود بوده) در جهت اهداف تحقق امت واحده بهره برد و این موفقیتبارز پیامبرصلی الله علیه وآله نه تنها باعث تعجب افرادی چون ابوسفیان شد، كه حتی آثار و پیامدهای این مساوات اسلامی تا مقدم داشتن اموال و داراییها نسبتبه یكدیگر پیش رفت. مورخان نقل میكنند كه در جریان برادری مهاجر و انصار، پیمانی بسته شد كه شامل مشاركت در میراث هم بود و در همین راستا رویداد تقسیم غنایم جنگی «بنیالنضیر» از بهترین نمونههاست.
به هر حال، سراسر وقایع تاریخ اسلام گویای شواهدی است كه نقش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله را در جلوگیری از افتراق صفوف مسلمین و متقابلا بهرهبری ابزار وحدت اسلامی نشان میدهد و این دستور آشكار قرآن بود كه: «ولاتكونوا كالذین تفرقوا واختلفوا...» (آلعمران /۱۰۵)تلاش پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در ایجاد وحدت به اوج كوششهای ممكن، میرسد و چون آرمان وحدت را یكی از رسالتهای الهی بعثتخود میداند; و رنج تفرق مؤمنان بر او گران میآید و سخت مهربان و هواخواه آنان است، پس در این راه تمام توان خود را به كار میبرد كه: «لقد جاءكم رسول من انفسكم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكم بالمؤمنین رءوف رحیم». (توبه/۱۲۸) و شاید به همین دلیل است كه خود میفرماید: «ما اوذی نبی مثل ما اوذیت.» (۶)
راهكار سازگاری و همدلی: موضوع «اصلاح ذات البین» و سفارشها و موضعگیریهای پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله پیرامون آن نیز، در ردیف راهكارهای ایجاد برادری قرار میگیرد:
«... وفی الخبر عن ابیایوب قال: قال رسولاللهصلی الله علیه وآله: یا ابا ایوب الا ادلك علی صدقهٔ یحبها الله و رسوله قال: بلی. فقال رسولالله: تصلح بین الناس اذا تفاسدوا... و فی راویه تسعی فی صلاح ذات البین اذا تفاسدوا و تقرب بینهم اذا تباغضوا». (۷)
و نیز نقل شده كه درباره آیه اخوت از پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله پرسش كردند، فرمود: مزد آن كس كه در برقراری آشتی میان مردمان بكوشد; برابر مزد كسی است كه در راه خدا پیكار كند. (۸)
صاحب اثر : سیدحسین حسینی
منبع : سایت بلاغ
پینوشتها و مآخذ
- حمیدالله، محمد: اولین قانون اساسی مكتوب در جهان، ترجمه غلامرضا سعیدی، تهران، انتشارات بعثت، ۱۳۶۵، ص ۵۵-۶۴.
- علامه هندی، علاءالدین، كنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرسالهٔ، ۱۹۸۵م، ج ۱، ص۱۴۹.
- آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۶۶، ص۲۳۵.
- تفصیل این سخن را در جای خود باید دنبال كرد; نگاه كنید: حسینی، سید حسین: «علوم انسانی اسلامی، مبنای تحقق وحدت فرهنگی»، نامه فرهنگ، بهار۱۳۷۷، شماره۲۹ و نیز: جزوه درسی «عرفان دینی» از همین قلم.
- روایت پیامبرصلی الله علیه وآله در كنزالعمال، جلد ۱، ص۱۴۹.
- علامه مجلسی، محمدتقی، بحارالانوار، تهران، دارالكتب الاسلامیه،۱۴۰۳ ق، جلد۳۹، ص۵۶.
۷- المیبدی، ابوالفضل رشیدالدین، كشفالاسرار و عدهٔالابرار، به اهتمام علیاصغر حكمت، تهران، امیركبیر، ۱۳۶۱، جلد۹، ص ۲۷۱-۲۶۷.
- حاج سید جوادی و دیگران، دایرهٔالمعارف تشیع، تهران، سازمان دایرهٔالمعارف تشیع،۱۳۶۶، جلد ۱، ص۲۴۳.
- تاریخ پیامبر اسلام، ص۲۷۲.
۰- بهشتی، سید محمد، محیط پیدایش اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۶۷، ص۱۴۷.
۱- ابنهشام، ابومحمد عبدالملك: السیرهٔ النبویه، قم، انتشارات ایران،۱۳۶۳، جلد ۴، ص۲۵۰.
۲- یعقوبی، احمدبن ابی یعقوب: تاریخ یعقوبی، لیدن،۱۸۸۳م، جلد ۲، ص۱۱۰.
۳- كلینی رازی، ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق: الاصول من الكافی، تهران، دارالكتب الاسلامیه،۱۳۶۳، جلد ۸، ص۲۶۸.
۴- بحارالانوار، جلد۲۲، ص۳۴۸.
۵- مطهری، مرتضی، سیره نبوی، تهران، انتشارات صدرا،۱۳۶۷، به نقل از «هدیه الاحباب» داستان روایت را آورده است.
۶- مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۶۲، ص۷۵ و۷۶.
۷- سنن ابیداوود، جلد ۲، ص۶۲۴ به نقل منبع پیشین، ص۷۴.
۸- نهجالبلاغه، ترجمه دكتر سیدجعفر شهیدی، تهران، انتشارات سهامی عامل، ۱۳۷۱، خطبه ۱۹۲، ص۲۱۵.
۹- تاریخ پیامبر اسلام، ص۱۶۸.
۰- بحارالانوار،جلد۷۳، ص۲۸۳.
۱- همان، جلد۱۶، ص۲۱۰.
۲- البخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، چهار جلدی، بیروت، دارالمعرفهٔ للطباعهٔ والنشر، بیتا، جلد ۲، ص۵۳۹.
۳- نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۵.
۴- پارهای مورخان داستانی از كافری خشن و معاند نقل میكنند كه به خانه پیامبرصلی الله علیه وآله به مهمانی رفت و در نهایتبا ایمان خارج شد. این جریان نمونه جالبی از همین تاثیر اخلاقی و الهی خاص پیامبر رحمت است. نگاه كنید: زرینكوب، عبدالحسین، بحر در كوزه، تهران، علمی،۱۳۶۷، ص۱۰۴ و ۱۰۵.
۵- شیخ صدوق، ابوجعفر، معانیالاخبار، تصحیح علیاكبر غفاری، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات،۱۳۹۹ ق، ص۵۱.
۶- بحر در كوزه، ص۱۱۵.
۷- معانیالاخبار، ص۵۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست