سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

آیا رسانه ها بازتاب هویت و فرهنگ مردم هستند


آیا رسانه ها بازتاب هویت و فرهنگ مردم هستند

شیوه های زندگی اجتماعی به وسیله رسانه ها تقویت و تضعیف می شود الگوهایی كه توسط هنرپیشگان سینما یا موسیقی راك ارائه می شود و با سرعت رواج می یابد, بدون توجه به نژاد, قومیت و ملیت و مقاومت افراد بیگانه با مد, به سرعت محبوبیت پیدا می كند

امروزه رسانه‌ها در زندگی روزمره ما نفوذی كامل دارند. نشانه‌ها و علائم از هر جهتی به ما یادآور می‌شوند كه زندگی معاصر بدون رسانه‌های جدید ارتباطی غیرقابل تصور است.

از تهران تا لیما پایتخت كشور پرو همهٔ اداره‌ها و كارخانه‌ها، مملو از پرونده‌ها، ماشینهای حساب، رایانه‌ها، دفترهای یادداشت و تكنولوژیهای جدید و قدیم است كه همگی مربوط به فرایند انباشت و انتقال اطلاعات هستند. در خانه‌ها اطلاعات لازم آشپزی را از كتابهای آشپزی می‌گیرند. دستگاههای ضبط و پخش موسیقی و دستگاههای نوار تصویری تلفن و غیره همه برای اطلاعات بیشتر انسان است كه مارشال مك لوهان از این جریان با عنوان «سیطره بشر» یا «امتداد انسان» (ententions of humans) یاد می‌كند شهرها و كشورها، افراد و گروهها براساس تبادل صدا و تصویر تعریف می‌شوند. در واقع رسانه‌ها به عنوان نظام مركزی اعصاب جامعه امروزی عمل می‌كنند. پژوهش پیرامون درك رسانه‌ها، توجه ما را به شناخت ماهیت زندگی در قرن حاضر جلب می‌كند.

● آیا رسانه‌ها بازتابی از ما هستند؟

توجه به آینده، این پرسش را مطرح می‌كند كه آیا ما به عنوان انسان و عضو جامعه بشری به‌طور آگاه و مستقیم روی نظام‌های اجتماعی تأثیر می‌گذاریم؟ یا این كه از طریق اطلاعاتی كه ما را در یك فرهنگ رسانه‌ای به هم نزدیك می‌كند، چگونه می‌توانیم هویت جمعی خود را بیان كنیم. اكنون باید بدانیم كه اهمیت رسانه‌ها در زندگی روزانه ما تا چه حد است.

رسانه‌ها همه جا هستند. زندگی شخصی بسیاری از مردم وابسته به رسانه‌ها است. ارزیابیها نشان می‌دهد كه بین ۵۰ تا ۸۰درصد نیروی كار در كشورهای توسعه یافته در بخش اطلاعات مشغول كار هستند. گذران اوقات فراغت نیز به رسانه‌ها بستگی دارد.

امریكاییها اغلب وقت خود را بجز كار و خواب، بیش از هر فعالیتی صرف تماشای تلویزیون می‌كنند. چه شهری و چه روستایی، طبقه ثروتمند یا طبقهٔ كارگر همه در منزل یا به رادیو گوش می‌كنند یا روزنامه می‌خوانند و یا آن‌كه تلویزیون تماشا می‌كنند. مضاف براین بعد از صرف غذا به دیدن نمایشگاهها یا آثار فرهنگی می‌روند. همچنین ممكن است به دیدن مسابقات ورزشی مانند فوتبال بروند كه به‌وسیله رسانه‌ها آگهی شده است.

شیوه‌های زندگی اجتماعی به‌وسیله رسانه‌ها تقویت و تضعیف می‌شود. الگوهایی كه توسط هنرپیشگان سینما یا موسیقی راك ارائه می‌شود و با سرعت رواج می‌یابد، بدون توجه به نژاد، قومیت و ملیت و مقاومت افراد بیگانه با مد، به سرعت محبوبیت پیدا می‌كند.

مخاطبان اخبار، رسانه‌ها و مجلات در برابر پربیننده‌ترین ساعت تلویزیون مقاومت می‌كنند تا بر آنها كمتر تأثیر بگذارند. اما بهترین مدها از پاریس توسط انتشارات پرزرق و برق و گران‌قیمت برمصرف عموم مردم تأثیر می‌گذارد. در امریكا در چنین مواردی با توسعه موسیقی روستایی و مدهای گاوچرانهای امریكایی معروف به (Cow boys) در برابر نفوذ مدهای پاریسی و نخبه تا حد ممكن مقاومت می‌كنند و بیشتر وقت خود را با موزیك غربی و روستایی می‌گذرانند.

البته نباید فراموش كرد كه رسانه‌ها وسایلی هستند كه به‌طور شخصی یا جمعی امكان ارتباطات را گسترش می‌دهند. تلفن یا رایانه از رسانه‌های تخصصی عمده‌ای هستند كه در جوار رسانه‌های جمعی قرار دارند. تلفن به‌طور گسترده‌ای قابل دسترس است و موجب برقراری دوستی و فعالیتهای تجاری ـ سیاسی و حتی درگیری با فعالیتهای جناحی می‌شود.

رایانه، ما را قادر می‌سازد كه با خودمان ارتباط برقرار كنیم. همینطور با دوستانمان، همكاران و یا اتومبیل و یا افراد كاملاً ناشناس. تلفن و رایانه نقش بسیار مهمی در كنترل و هدایت مؤسسات و زندگی عمومی دارند. حتی ممكن است افرادی به رایانه دسترسی نداشته باشند، اما زندگی آنها از طریق پلیس یا كارتهای اعتباری، ادارات صدور مجوز و بسیاری از سازمانهای بی‌نام كه از رایانه استفاده می‌كنند، كنترل شود. فقرا به عنوان یك عدد آماری در اطلاعات سازمان ملل وارد می‌شوند و ثروتمندان در ترازنامه‌های بانكهای معتبر سوئیس. وقایع رسانه‌ای با فراگیری و نفوذ غیرقابل اجتنابی ما را احاطه كرده‌اند و به‌طور پیوسته بر ما تأثیر می‌گذارند. یك لحظه از جشن عروسی سلطنتی یا مراسم تشییع ریاست‌جمهوری دقیقاً در همان زمان ـ با آن كه تعدادی كمی از افراد در محل حضور دارند ـ از طریق رسانه‌های جمعی توسط انبوهی از جمعیت دیده می‌شود. در هنگام استراحت یا در وسط مسابقات سوپربال (Super Ball) مقامات مسئول نگران آبرسانی محلی می‌شوند كه در حادثه‌ای بی‌آب شده است. یا این كه مردم مشغول فعالیتهای زندگی خود هستند كه بازیهای المپیك یا مسابقات جهانی فوتبال و همزمان كنفرانس سران ابرقدرتهای جان از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود. مصائب بزرگ جهانی و حوادث گزارش شده از طریق رسانه‌های فراملی در زمان ما موجب همسانی رفتار و واكنش مخاطبان در مقیاس بین‌المللی شده است.

تصاویر وقایعی كه از طریق رسانه‌ها پخش می‌شوند، به مثابهٔ همان آتشی است كه قبیله‌های اولیهٔ بشر، برای بزرگداشت و احترام قهرمانان، پیروزیها، شكستها، اسطوره‌ها ارزشها و امیدهای مشتركِ قبیله‌ای خود برپا می‌كردند. رسانه‌های عمومی امروزی در یك مقیاس جامع برای نسل‌های پیشین غیرقابل تصور بود. اما اكنون جمعیت‌ زمین به‌طور اجتناب‌ناپذیری به سوی وابستگی به رسانه‌های جهانی كشیده می‌شود. با توجه به پدیده‌شناسی، ما در محاصرهٔ تجربهٔ اصالت وجود رسانه‌ها در زندگی روزمره خود هستیم و می‌توانیم اذعان كنیم رسانه‌های ما انعكاس خود ما هستند. اكنون توجه شما را به رسانه‌ها و توسعه هویت و آگاهی شخصی جلب می‌كنم: رسانه‌ها در زندگی روزمره ما نفوذ می‌كنند و محیطی را به وجود می‌آورند كه در آ‌ن هویتها شكل می‌گیرند. تجربه شخصی با تجربه رسانه‌ها تركیب می‌شود و ما زندگی فردی خود را تحت نفوذ هدایت‌كنندهٔ نهادهای قدرتمند بنا می‌كنیم. رسانه‌ها زندگی شخصی و فعالیتهای عمومی را به یكدیگر پیوند می‌زنند و آگاهی ما را شكل می‌دهند. نوزاد از اولین لحظه‌های حیاتش در گهواره، شكلی از احساس هویت شخصی را دارد.

▪ ارتباط كودك با محیط در سه سطح آشكار می‌شود:

۱) با افراد پیرامون مانند پدر و مادر، كودكان دیگر، همسایگان، افراد فامیل و سرانجام همكلاسیها كه اینها یك سلسله آشناییهای چهره به چهره است.

۲) كودك با محیط پیرامون خود در ارتباط است اجزای این محیط عبارتند از گهواره اتاق، منزل یا آپارتمان، همسایه، علف، درختان، حیوانات و به‌طوركلی طبیعت

۳) كودك با قصه‌هایی كه برای او می‌خوانند یا با تصاویری كه به او نشان می‌دهند ارتباط برقرار می‌كند؛ به عنوان مثال قصه‌های برنامه كودكان یا شخصیتهای داستانی دنیای دیزنی، اسباب‌بازیهای معروف مانند ET و زن سرگردان. او به‌تدریج با تجربه‌های دست دومی از تلویزیون، كتاب، آگهی، فیلم، مجله تصویرهای بزرگ، موزیكهای معروف، روزنامه، رادیو، نوارصوتی، تلفن، رایانه و رسانه‌های دیگر آشنا می‌شود. این تجربه‌های رسانه‌ای به رشد احساسات و هویت كودك كمك می‌كند و از این طریق بر كنشهای او با اشخاص و محیط پیرامون تأثیر می‌گذارد. تا آنجا كه فرهنگ رسانه‌ای به عنوان چارچوب وسیعتری از شناخت، او را احاطه می‌كند؛ درست همانطور كه یك شهر كوچك ممكن بود چارچوبی از شناخت را در قرن هیجدهم در زندگی روستایی یك امریكایی فراهم آورد یا كلیسای قرون وسطی كه چارچوبی از شناخت در قرون وسطی ارائه كرد.

رسانه‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر كودكان تأثیر می‌گذارند. همین‌طور از طریق تأثیر بر افرادی كه با كودك در ارتباط هستند یعنی خانواده، دوستان و سرانجام كارگران، رهبران سیاسی و اجتماعی؛ همهٔ اینها به نوعی بر كودك نفوذ دارند. رسانه‌ها در شكل‌گیری آن محیط واقعی كه كودك با آن در كنش است، مؤثرند.

ترجمه و تلخیص: دكترعلی محمدی*

این مقاله ترجمه و اقتباسی از كتاب زیر است:

Super Media Editor by Micheal Rial, Sage, ۱۹۹۸

منابع:

۱. Francis Balle. Sociologie de l Information. Cours de l; Institut Francais de Presse et des Sciences de l Information. Paris: ۱۹۷۳, pp. ۱۸-۲۳

۲. Ibid. pp. ۱۲,۱۳

۳. Ibid. pp. ۱۹-۲۱

۴. H.M.Erzenberger. Culture ou Mise en Condition. Paris: Julliard, ۱۹۶۵, p. ۴۷.

۵. Jean Cazeneuve. La Société de l Ubiquité. P. ۱۷۴

۶. T.W. Adorno. "Television and the Patterns of Mass Culture" in W. Schramm (ed.). Mass Communications. Urbana: University of Illinois Paress, ۱۹۵۸

۷. Francis Balle. Sociologie de l Information. pp. ۲۱,۲۲

۸. كتابهای زیر، حاوی نتایج تحقیقات مهمی هستند كه در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ دربارهٔ تلویزیون و مخاطبان و آثار اجتماعی آن، صورت گرفته‌اند:

_ H. T.Himmlweit. Television and the Child. Oxford: Oxford University Press, ۱۹۵۸

_ W.A.Belson. The Impact of Television. London, ۱۹۶۷

- Jean Cazenuve. Les Pouvoirs de la Télévision. Paris: Gallimard, ۱۹۷۰ p. ۳۲۱

۹. Jean Cazeneuve. La Société de lUbiquité. pp. ۱۸۲-۱۹۹

۱۰. Ibid. pp. ۱۷۸-۱۸۰

۱۱. Francis Balle. Sociologie de lInformation. p. ۱۰


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 7 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.