چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

ای خاکت سرچشمه هنر


ای خاکت سرچشمه هنر

همه ما در سفرهای مان از کنار دیوارهایی کاه گلی یا آجری گذشته ایم و با حس خوبی که آن ها به ما می دهد, آشنا هستیم حس خانه مادربزرگ, حیاط و حوض و شمعدانی اش

● خانه ایرانی باید ایرانی باشد

همه ما در سفرهای‌مان از کنار دیوارهایی کاه‌گلی یا آجری گذشته‌ایم و با حس خوبی که آن‌ها به ما می‌‌دهد، آشنا هستیم؛حس خانه مادربزرگ ، حیاط و حوض و شمعدانی‌اش. تا به‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا چنین تعلق خاطری به این فضاها دارید؟ چرا از دیدن آثار باستانی‌ لذت می‌برید و به آنها افتخار می‌کنید؟ آثاری که خشت خشتش با عشق معمار آن بنا شده و نمونه هنر ناب ایرانی است. هر آدمی با هر سلیقه‌ای به اصل و نژاد خود گرایش دارد و ناخودآگاه در فضایی که او را به اصالت خود نزدیک‌تر کند احساس آرامش می‌‌کند. هرچه به هنر مدرن و کلاسیک و. . . علاقه داشته باشید باز هم نمی‌توانید منکر زیبایی حوض کوچک آبی با ماهی‌های قرمز باشید یا حس عجیبی که بوی حیاط آب‌پاشی شده به شما می‌‌دهد را نادیده بگیرید! این روزها ما ایرانی‌ها کمتر هنر معماری اصیل‌مان را در خانه‌های خود به کار می‌‌بریم، درست است که همه به‌دنبال مدل‌های تازه‌تر هستیم اما زیبایی آجرهای قرمز و سفال‌های لعاب خورده یا گلیم‌های دست بافت و شیشه‌های رنگی هرگز قدیمی نمی‌شوند. تنها باید بدانید که چگونه آنها را معمارگونه به کار ببرید. حیف است خانه یک ایرانی نمادی از هویت تاریخی را بیان نکند چراکه قدمت بالای معماری ایرانی برای جهانیان حیرت‌آور است و ما آن را دست کم گرفته‌ایم. سنتی واژه‌ای است که شاید شما را به یاد مخده و فرش‌های گلدار بیندازد، درحالی‌که در معماری مدرن طراحان با الهام گرفتن از معماری سنتی و قدیمی ایرانی و استفاده از مصالح و پارچه‌های جدید همان حس و حال رُستیک (برگرفته از طبیعت) و آشنا را ایجاد می‌‌کند. برای ایجاد یک گوشه دنج و راحت در هال خصوصی خود لازم نیست فضایی ایجاد کنید که در آن مجبور باشید روی زمین بنشینید بلکه با اندکی شناخت نسبت به مبلمان و انتخابی درست می‌توانید سنت را در قالبی امروزی به خانه‌تان بیاورید.

● ترکیب سفال و آجر و چوب

فضای فوق، فضایی طراحی شده توسط یک معمار و طراح داخلی است. هماهنگی رنگ‌ها، المان‌های نصب شده روی دیوار، کف‌پوش سفالی و نورپردازی مناسب دیوار کاه گلی همه بیانگر یک طراحی فکر شده و صحیح هستند. در طراحی هر فضا باید به کوچک‌ترین جزئیات نیز دقت کرد. بهتر است با حوصله به آن بپردازید و وقت کافی برای فکر کردن به ریز فضاها در نظر بگیرید. برای مثال میز کوچک کنار دیوار در بهترین قسمت تعبیه شده و علاوه‌بر این‌که کاربردی است جنبه دکوراتیو نیز دارد، همان‌گونه که معماری قدیمی ایران کاربرد و زیبایی را همواره در کنار هم قرار می‌‌دهد. تلفیقی از سفال، آجر، فرفوژه و چوب می‌تواند یکی از دلنشین‌ترین ترکیب‌های معماری باشد که در عین زیبایی حس آرامش و راحتی را به شما القا می‌‌کند، چرا که هم برگرفته از طبیعت است و هم به اصالت شما برمی‌گردد. علاوه بر آن، از جمله مصالح با دوام محسوب می‌‌شود که نه تنها با گذر زمان از زیبایی آن کاسته نمی‌شود بلکه آثار کهنگی اصیل و دوست داشتنی در آن پدید می‌‌آید که به نوبه‌خود خیره‌کننده است.

● بیایید از داخل خانه‌های‌مان شروع کنیم

واقعا جای تاسف است وقتی از کنار یک فرش فروشی بگذرید و ببینید که با افتخار فرشی را پشت ویترین نشانده‌اند و با حروف درشت روی کاغذی کنار آن نوشته شده: بافت بلژیک! درحالی‌که فرش ایرانی در تمام دنیا حرف اول را می‌زند یا اینکه در کل شهر خانه‌های قدیمی زیبایی هستند که با یک بازسازی دوره جدیدی را می‌توانند آغاز کنند اما کوبیده می‌شوند و به جای آنها ساختمان‌های بی‌روح با نمای کامپوزیت سر به فلک می‌کشند. وقتی به محله‌های قدیمی شهر سری بزنید تازه متوجه از هم پاشی معماری ایرانی می‌شوید، معماری‌ای که حرف‌ها برای گفتن داشته و دارد ولی انگار حتی خودمان به آن بهای چندانی نمی‌دهیم. برای حفظ این معماری از داخل خانه‌های‌مان شروع کنیم، چرا که نه؟! هم زیبا و چشم‌نواز است و هم مقاوم و ماندگار، هم آرامش بخش است هم خاطره‌انگیز و در نهایت خدمتی است هرچند کوچک به نگه‌داشتن آنچه از تاریخ و معماری ایران باقی مانده است.

ایده آل

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir