چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
فاصلههایی که دیده میشود
سریالی که از همین حالا میتوان روی مخاطبان میلیونی آن حساب کرد و منتظر بود که بزودی انواع سایتهای طرفداران این سریال در فضای مجازی دیده شوند. همه اینها به این دلیل است که فاصلهها سریالی است که مشکلاتی را به تصویر میکشد که جوانان امروزی با آن دست به گریبان هستند.
بیشتر بازیگران این سریال جوان هستند. برخی از آنها مانند شاهرخ استخری و نیما شاهرخشاهی از بازیگران باسابقهاند و برخی دیگر هم تازه کارند و آمدهاند تا با «فاصلهها» نشان دهند که استعداد بازیگری دارند. با نگاهی به سریالهایی که در شبکه ۳ ساخته و پخش شدهاند میتوان به این نتیجه رسید که سریالهای جوانپسند در کشور ما از بخت بالایی برای موفقیت در جذب مخاطب برخوردار هستند، اما این توفیق را نباید با میزان رضایتمندی یکی دانست. برخی از سریالها مخاطبان زیادی پیدا میکنند، اما در یک نظرسنجی میتوان پی برد که تماشای یک سریال حتما به این معنا نیست که بیننده یا بینندگان آن از نوع روایت و ساختار سریال راضی هستند. گاهی اوقات مخاطب به تماشای اثری مینشیند تا فقط سرگرم شود و اوقاتش را پر کند. این اتفاق بیشتر برای سریالهایی میافتد که ماجراهای اصلی خود را خیلی دیر شروع میکنند و چند قسمت از سریال را مثلا به معرفی شخصیتها اختصاص میدهند. اینگونه کارها به جای درگیر کردن مخاطب از همان لحظه اول با قصه او را دچار ملال میکند؛ ملالی که او را از پیگیری سریال بازمیدارد.
اما گویا «فاصلهها» تصمیم ندارد مخاطب را دچار ملال کند چون از همان دقایق اولیه قسمت اول سریال استارت قصه خود را با انرژی زد و مخاطب را درگیر ماجرا کرد. بدون حاشیهپردازیهای اضافی رفت سراغ اصل مطلب و گفت که سعید (شاهرخ استخری) با پدرش مشکل دارد. آنها اصلا مثل هم فکر نمیکنند. سعید برخلاف پدرش ظرفیت خلافکاری بالایی دارد و میتواند خیلی سریع با آدمهای بد همنشینی کند و مانند آنها از رفتن به بیراهه لذت ببرد. حالا که سعید چنین است خانوادهاش باید راه چاره پیدا کنند. چون او با صراحت به پدرش گفت که آنها حرف یکدیگر را نمیفهمند و پدر باید فکری به حال خودش بکند. در واقع فاصلهها بدون حاشیه و بدون رودربایستی و در همان قسمت اول زد به هدف و گفت مخاطبان سریال فاصلهها باید در طول پخش این سریال شاهد جنگ پدر با پسر یا بهتر بگوییم نسل دوم با نسل سوم باشند؛ نسل دومی که آرمانهایش با آرمانهای نسل سوم کاملا فرق میکند.
باید فاصلهها را پیگیری کرد تا دید این نسلها در تقابل با یکدیگر کجاها را درست رصد میکنند و کجاها به خطا میروند. البته از همین قسمتهای ابتدایی سریال میتوان حدس زد که قرار نیست فاصلهها به هیچکدام از این نسلها حق بدهد و جانب آنها را بگیرد. شاید قضاوت مخاطب، بهترین راه برای روشنگری درباره این افراد باشد.
نویسنده فیلمنامه فاصلهها مسعود بهبهانینیا است، فیلمنامهنویس باتجربهای که در پرونده کاری خود فیلمنامههای سریالهایی چون خاک سرخ (ابراهیم حاتمیکیا)، نسیم شمال باد جنوب (محمدمهدی عسگرپور)، خانه پدری (فریدون حسنپور)، کارآگاهان (حمید لبخنده)، نرگس (سیروس مقدم)، ترانه مادری (حسین سهیلیزاده) و... را دارد.
تجربیات بهبهانینیا به او کمک کرده است تا به این موضوع اشراف کامل پیدا کند که اگر سریالی میخواهد مخاطب را با خود همراه کند، باید بتواند در همان دقایق اول او را غافلگیر کند و با ضرباهنگ مناسب خود به او ثابت کند که با دیدن این سریال حتما از یک کار خوش ریتم که قصهای پر از فراز و نشیب خواهد داشت، لذت خواهد برد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست