چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
۱۲ ژانویه ۱۹۷۴ ـ فرهنک سیاسی و رابطه حساس آن با استقرار دمکراسی
« فرهنگ سیاسی Political Culture » که در گردهمایی های سال ۱۹۷۳ و سال ۱۹۷۵ برخی اندیشمندان کشورهای صنعتی به میان آمد موضوعی تازه نیست و از دو قرن پیش مطرح بوده است .« سیدنی وربا » نیز در کتاب خود آن را توصیف و تفسیر کرده است.از ژانویه ۱۹۷۴ تا پایان این سال ، فرهنگ سیاسی دررابطه با دمکراسی در جوامع مختلف بررسی شده است که ماحصل این بررسی از این قرار است:
فرهنگ سیاسی با فرهنگ عمومی متفاوت است ، اما نمی تواند از آن جدا باشد. در یک جامعه ، نخبگان بدون احترام و رعایت فرهنگ سیاسی توده ها نخواهند توانست برای مدتی طولانی به حاکمیت سیاسی و فکری خود برآن جامعه ادامه دهند. برای ثبات و استواری یک دمکراسی و خلل ناپذیر بودن آن رعایت فرهنگ سیاسی توده مردم(اکثریت جامعه) لازم و ضروری است و فرهنگ سیاسی جامعه شامل همه ارزشهای بنیادی ، باورها ، عواطف ، حساسیت ها و سطح دانش و آگاهی های جامعه است و هر اقدام دمکراتیک ــ بدون عنایت به فرهنگ سیاسی اکثریت مردم ــ در آن جامعه با شکست رو به رو می شود و این شکست به خاطر مقاومت مردم به پذیرفتن آن است که با ذهنیاتشان همخوانی ندارد . مردم هر جامعه هر فرضیه مغایر ذهنیات خود را ایدئولوژی وارداتی تلقی می کند و در پذیرفتن آن اکراه خواهد کرد.
بررسی تاریخچه روند دمکراسی در دو قرن اخیر ثابت کرده است که در کشوری که قبلا سلطنتی بوده و سلطان اختیارات زیاد داشته پس از جمهوری شدن، اگر رئیس تازه کشور روشی کاملا متفاوت سلطان در پیش گرفته، وقوع هرج و مرج و نا آرامی قطعی بوده است . رئیس تازه با همه وفاداری و اعتقادش به دمکراسی ، برای این که موفق شود راهی نخواهد داشت جز این که در ظاهر، بعضی روشهای کشور داری سلطان پیشین را رعایت کند ؛ زیرا که تغییر فرهنگ سیاسی یک جامعه ، یکشبه صورت نخواهد گرفت و یکی ــ دو نسل طول می کشد تا ذهنیات و انتظارات و عادات مردم با وضعیت تازه خوی بگیرد. اگر رئیس تازه کشوری که قبلا حکومت مطلقه ( استبدادی ) داشته دفعتا روش ملایم ، انعطاف پذیر و دمکراتیک در پیش گیرد ، بی نظمی ، فساد و تباهی و ناهنجاری های متعدد همه جا را فرا خواهد گرفت و شکست خواهد خورد . اصلاح جامعه ای که نظم تاریخی خود را از دست داده باشد جز با دیکتاتوری موقت امکان پذیر نخواهد بود . قاطع بودن و اعمال قدرت کردن رئیس یک کشور که تازه به دمکراسی پا گذارده باشد در چارچوب قانون اساسی کاری مغایر دمکراسی نیست . بنابراین، در کشورهای تازه به دمکراسی رسیده، کیفیت رئیس کشور در حفظ ثبات و اصول دمکراسی و رعایت قانون اساسی جدید نقش حیاتی دارد و کاری است که از دست هر کس بر نمی آید.
برای شناخت فرهنگ سیاسی یک ملت باید انسان شناسی (آنتروپولوژی)، روانشناسی و تاریخ آن ملت را دقیقا مطالعه و بررسی کرد و دید که چگونه و با اتخاذ چه تدابیر می شود در مدت کوتاه تری فرهنگ سیاسی مردم آن جامعه را تغییر داد .نخست ضمن یک بررسی عمیق و همه جانبه اجتماعی باید دید که آیا آن جامعه آماده قبول دمکراسی و یا یک ایدئولوژی تازه است ؟ به عبارت دیگر برای این کار به حد کافی «رسیده» است و گرنه میزان خام بودن آن چقدر است. در قرن ۲۰ سیاستهای خارجی بدون توجه به این اصول دست به تغییر ساختار حکومتی و نظام سیاسی ــ اقتصادی بعضی کشورها زدند که این جوامع هنوز از مشکلات ناشی از آن و نا آرامی ها و بی نظمی ها خارج نشده اند . فرهنگ سیاسی یک جامعه به همان استحکام آداب و رسوم و مدنیت (فرهنگ ملی) آن جامعه است و تغییر آن به زمان، آموزش و تدبیر فراوان نیازمند است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست