شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
راه های جبران كاهش ارزش پول در سپرده های بانكی
تورّم از دیدگاه اسلام، پدیدهای ناپسند و دارای آثار مخرّب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. انواع سپردههای بانكی و سرمایههای نقدی مردم از آسیبهای تورّم در امان نیستند. در وضعیت توّرمی اگر در بازپرداخت سپردهها، قدرت خرید حقیقی معیار قرار نگیرد، سپردهگذران، با خسارتهای فراوان مواجه میشوند؛ در نتیجه پسانداز، سرمایهگذاری، تولید و رفاه عمومی كاهش مییابد و بهكار گیری غیر كارآمد پساندازها را به دنبال دارد كه خود سبب تشدید تورّم میشود؛ امّا اگر در بازپرداخت سپردهها، قدرت خرید حقیقی آنها معیار قرار گیرد، پساندازها وسپردهها، سرمایهگذاریها و تولید، فزونی مییابد؛ سود واقعی سپردهگذاران مثبت، و تورّم كنترل میشود؛ رفاهعمومی بهبود مییابد و سرانجام، جامعه به سمت اجرای اصل آرمانی عدالت اجتماعی و اقتصادی، پیش میرود.
اگر از دید فقه، جبران كاهش ارزش پول در قالب عقود جاری غیر مجاز است، آیا عقود دیگر یا راهكارهای عملیهماهنگ با فقه، جهت جبران كاهش ارزش پول میتوان یافت؟
برخی فقیهان، فروش نسیه پول و برخی شرط جبران كاهش ارزش پول در ضمن عقد را مجاز میدانند. در بررسی به عمل آمده مشخّص شد كه این الگوها برای جبران كاهش ارزش پول از دیدگاه فقه نادرست است؛ امّا برای جبرانكاهش ارزش سپردهها، شاید بتوان راهكارهای عملی ارائه داد كه عبارتند از:
۱) استفاده از «معیار پول پایهٔ بینالمللی» یا «حقّ برداشت مخصوص»؛
۲) ایجاد واحد ارزش ملّی؛
۳) معیار شیء واحد؛
۴) استفادهٔ ذخیره اندك طلا یا ارز به وسیلهٔ بانك؛ ۵. تأسیس شركت تخصّصی سرمایهگذاری به وسیلهٔ بانكها.
اگر هر یك از این راهكارها براساس موازین اسلامی با اشكال مواجه نباشد و بهلحاظ اقتصادی توجیهپذیر و از جهتاجرایی امكانپذیر باشد میتوان آن را در نظام بانكداری و در روابط مالی و پولی بین مردم و بنگاهها پی گرفت.
واژگان كلیدی: جبران كاهش ارزش پول، سپردههای بانكی، تورم، آثار تورم، قدرت خرید پول، پسانداز، سرمایهگذاری، تولید، رفاه عمومی.
● مقدّمه
امام صادق (ع) میفرماید:
غلاء السِعْر یُسئُ الخُلْق و یُذْهِبُ الامانَهَٔ و یَضْجُرُ الْمَرْءَ اْلْمُسْلِم (كلینی، ۱۳۶۷ ش: ج ۵، ۱۶۴).
افزایش قیمتها، اخلاق و رفتار مردم را فاسد میكند؛ امانتداری را از بین میبرد و انسان را در فشار و سختی قرارمیدهد.
كاهش ارزش پول روی دیگر تورّم است. ما بدون اشاره به تعاریف گوناگون تورّم، آن را به معنایی میگیریم كه همهٔ صاحبان تعاریف گوناگون، آن معنا را در عمل پذیرفته، و روش رایج در محاسبهٔ تورّم را بر اساس آن در نظر میگیرند كهعبارت از «افزایش سطح عمومی قیمتها» است؛ چرا كه شاخصهای گوناگون اندازهگیری تورّم، افزایش سطح عمومی قیمتها را نمایان میسازد و آثار و پیامدهایی كه برای تورّم میشمارند، و با فهم عرف و عاقلان سازگاریبیشتری دارد، از همین افزایش سطح عمومی قیمتها ناشی است.
چنان كه از روایت مبارك امام صادق (ع) بر میآید، افزایش سطح عمومی قیمتها، بخشهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، به ویژه ارزشهای اخلاقی جامعه را به شدّت آسیب میرساند. اگر چه اهمّیّت آثارفرهنگی و سیاسی، از پیامدهای اقتصادی كمتر نیست، به تناسب بحث فقط به برخی آثار اقتصادی آن اشارهای كوتاه خواهیم داشت.
● برخی پیامدهای اقتصادی تورّم
۱) هنگام تورّم، ارزش واقعی داراییهایی كه بر حسب ارزش اسمی ثابت هستند، كاهش مییابد. دارندگان پولنقد، صاحبان حسابهای پسانداز قرضالحسنه و مانند اینها، به میزان كاهش ارزش پول، زیان میبینند؛
۲) از آنجا كه ارزش داراییهای ثابت از قبیل مسكن، كارخانه، اتومبیل، كالاهای بادوام و امثال اینها در وضعیّت تورّمی، با كاهش چشمگیری مواجه نمیشود، سرمایههای نقدی به جای تولیدات مفید، به سوی خرید كالاهای بادوام روی میآورند؛
۳) افرادی مانند كارمندان دولت و افراد بازنشسته كه درآمد پولی ثابتی دارند، صدمه میبینند و قدرت خرید ودرآمد واقعی آنها كاهش مییابد؛
۴) سرمایهگذار اگر پیشبینی كند كه در آینده، قیمتها افزایش مییابد و ارزش واقعی داراییهایی كه دارای ارزشاسمی ثابتند، همانند پول، كاهش خواهد یافت، ترجیح میدهد سرمایهگذاری خود را از طریق وامها و قروض بلندمدّت تأمین كند. در چنین وضعیّتی، هر چند صاحب پول، دارایی خود را به بخش سرمایهگذاری قرض داده یا حتّی در قراردادهای مشاركت شركت كرده است، در پایان دوره، در فرض قرض دادن، به طور قطع زیان خواهد دید و در فرضشركت در قراردادهای مشاركتی، ممكن است متضرّر شود یا در مقایسه با سهم سود واقعی، مبلغ ناچیزی دریافت كند.
اموری از این قبیل سبب شد كه جبران كاهش ارزش پول، از دهها سال پیش، مورد توجّه اقتصاددانان و حقوقدانان قرار گیرد و در دهههای اخیر، فقیهان و اقتصاددانان اسلامی، توجّه ویژهای به آن داشته باشند.
● جایگاه بحث
از دیدگاه اسلام كه عدالت اقتصادی، یكی از اصول مهمّ اقتصادی آن به شمار میرود، تورّم شدید، امری ناپسنداست و نظام اسلامی باید ریشهها و عوامل آن را از بن بر كند؛ امّا اگر چنین امكانی فراهم نشد، چه راهی را باید پیش گرفت؟ به یقین اصل موضوع «جبران كاهش ارزش پول» باید در دستور كار دستگاه فقه قرار گیرد. بر اساس تحقیقات نگارندهٔ مقاله در این زمینه، تا كنون نظریّات فقهی ذیل در حكم فقهی این موضوع مطرح است:
الف) برخی فقیهان جبران كاهش ارزش پول را به طور مطلق واجب و از مصادیق ربا نمیدانند؛
ب) برخی فقیهان جبران كاهش ارزش پول را به طور مطلق حرام و از مصادیق ربا میدانند؛
ج) تعدادی از نظّریهها بین موارد غصب و غیر غصب و ... تفصیل قائل شدهاند؛
د) برخی فقیهان و صاحبنظران، مصالحه را راه چارهٔ فقهی اعلام كردهاند؛
هـ) برخی دیگر به تناسب حالات گوناگون تورّم، حكمهای متفاوت داده و گفتهاند:
۱) اگر توّرم شدید باشد؛ به گونهای كه عرف عام و عاقلان در برابر آن در قرض و قراردادهای مدّتدار، واكنش قابل ملاحظهای از خود نشان دهند. جبران كاهش ارزش پول، لازم و واجب بوده، از مصادیق ربا به شمارنمیآید.
۲) اگر تورّم خفیف باشد؛ به طوری كه عرف عام و عاقلان در برابر آن در قرض و قراردادهای مدّتدار هیچگونهواكنش قابل ملاحظهای از خود نشان ندهند، جبران كاهش ارزش پول جایز نبوده، از مصادیق ربا است.
۳) اگر تورّم متوسّط باشد؛ به صورتی كه نوع واكنش عرف عام و عاقلان هنگام مواجهه با آن در قرض و سایر قراردادهای مدّتدار قابل تشخیص نباشد. نیز جبران كاهش ارزش پول جایز نیست. (همه نظریّات دركتاب ربا و تورّم اثر نگارندهٔ این مقاله، نقد و بررسی، و مشروعیت نظریهٔ (هـ) اثبات شده است.)
اگر نظریّه «أ» یا «هـ» مورد قبول همهٔ فقیهان قرار گیرد، و بانكداری اسلامی و مردم، آن را در روابط مالی و دیون خود به كار گیرند، مسأله از نظر شرع راه حلّ فقهی مییابد و همهٔ مردم و نظام بانكداری به رعایت آن درسپردههای قرضالحسنه و سایر روابط مالی و دیون ملزم میشوند؛ امّا اگر از نظر فقیهان، فقط نظریّه «ب» مورد قبول واقع شود یا محل اختلاف باشد و بانكها ملزم شوند ارزش اسمی را معیار قرار دهند، آیا در این صورت، راهكارهای فقهی در قالب روابط حقوقی یا راهكارهای عملی دیگر كه با مشكل فقهی مواجه نباشد، وجود دارد؟
در این نوشتار، در صدد پاسخ به این پرسش هستیم؛ امّا پیش از پرداختن به پاسخ این پرسش، بیان یك تذكّر را جهت روشنتر شدن جایگاه بحث لازم میبینم؛ آن گاه، پس از بررسی كوتاه دربارهٔ وجود مشكلات در دیون پولی وسایر روابط اقتصادی و در نظام بانكداری در صورت عدم جبران كاهش ارزش پول و پیامدهای مثبت، در صورتجبران كاهش ارزش پول، پاسخ پرسش پیشین ارائه میشود.
● تذكّر
آن دسته از سیاستهای پولی و مالی كه سبب تورّم شدید، و منشأ آثار منفی پیشگفته شوند، جز در اوضاع اضطراری از نظر شریعت اسلامی پذیرفته نیست، و هیچ فقیهی با توجّه به اهداف اقتصادی نظام اسلامی، در وضع غیراضطرار چنین سیاستهایی را مجاز نمیداند؛ به همین سبب بر مسؤولان لازم است از اتّخاذ سیاستهایی كهسبب كاهش شدید ارزش پول میشود، بپرهیزند؛ امّا شایان توجّه است كه بحث ما در این مقاله به این جهت و علّتهای وقوع كاهش ارزش پول و ارائهٔ راه حل برای ریشهكنی آن علل ناظر نیست؛ هر چند این كار، امر مقدّس وبنیادینی است، و انتظار داریم كسانی كه آمادگی چنین تحقیقاتی را دارند، اقدامهای لازم را به عمل آورند.
احمدعلی یوسفی
منابع و مآخذ
۱)امامخمینی، روحالله، كتابالبیع، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، اوّل، ۱۳۷۹ ش، ج ۵.
۲) بهجت، محمدتقی، پاسخ به نامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به شمارهٔ ۱ ـ ۲۰۷۷ / پ، مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۷۴.
۳) توتونچیان، ایرج، اقتصاد پول و بانكداری، تهران، مؤسسه تحقیقات پولی و بانكی، اوّل، ۱۳۷۵ ش.
۴) سبحانی، جعفر، مجله رهنمون، تهران، انتشارات مدرسه عالی شهید مرتضی مطهری، ۱۳۷۲ ش، ش ۶.
۵) شمس و صالحی مازندرانی، احكام فقهی كاهش ارزش پول، فقه اهلبیت، ش ۹.
۶) صانعی، یوسف، مجمعالمسائل (استفتائات، قم، انتشارات میثم تمّار، سوم، ۱۳۷۷ ش، ج ۱.
۷) فاضل لنكرانی، محمد فاضل، جامعالمسائل (استفتاآت، قم، مطبوعاتی امیر، یازدهم، ج ۱.
۸) كلینی رازی، ابیجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق، الفروع الكافی، تهران، دارالكتب الاسلامیه، سوم، ۱۳۶۷ ش، ج ۵.
۹) مرعشی، احكام فقهی كاهش ارزش پول، فقه اهلبیت، ش ۷.
۱۰) هاشمی، سید محمود، احكام فقهی كاهش ارزش پول، فقه اهلبیت، ۱۳۷۴ ش، ش ۲.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست