چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
ده نكته كارآمد در طراحی بازی های كامپیوتری
۱) اعطای حق انتخاب به بازیكن
بازیكنها از اینكه در مسیری كاملا از پیش تعریف شده قرار بگیرند، بیزار هستند; بنابراین سعی كنید با ایجاد خطوط داستانی انشعابی (Branching Storyline)، حــــق انتخــــاب بازیكــــن را مــــدنظر قرار دهید.
تنــــوع راههــــا در انجــــام یك مــــاموریت از متداولترین این روشهاست. فرضا در بــــازی Hitman، بازیكن میتواند به شیوه كاملا مخفیكارانه (Stealth) و بدون برخورد مستقیم با دشمنان و یا برعكس از طریق نابود كردن آنها به كمك سلاحهای مختلف، ماموریت خود را به پایان برساند.
۲) تنظیم ضرباهنگ مناسب
سعــــی كنید ضرباهنــــگ بــــازی را به نحـو مناسبی كنترل كنید. فرضا پس از یك رقــــابت نقسگیر چند دقیقهای، برای چند ثانیه به بازیكــــن فرصت استراحت بدهید. مثلا میتوانید كاری كنید كه ورودی مرحله بعد، در صورت تمایل بازیكــــن و با فشردن یك دكمــــه بازشود; نه اینكــــه پس از نابود كردن حریفان مرحله اول، ورودی مرحله دوم به طور خودكار باز شده و بازیكن باز هم با انبوه حریفان جدید روبهرو شود.
۳) نورپردازی صحیح
نورپردازی یكی از تكنیك هایی است كه اگر بــــه درستی تــــوسط طراح مورد استفاده قرار بگیرد، تاثیر زیادی در ارتقای سطح بصری بــــازی خواهد داشت. از طرفی یك بنای ساده با نورپردازی دقیق میتواند حس مورد نظر طراح را كاملا به بازیكن القا كند.
بــــازی Dracula یكــــی از نمونههــــای موفق در این زمینه است كه با بهكارگیری نورهای سرد (گروه آبی) در جنگلهای تاریك و پربرف و نورهــــای گــــرم (گروه قرمز) در بنــــاهــــای محل سكونت شیاطین، به نحو موثری از نور در راستــــای القای حس بــــه بازیكن استفاده كرده است.
۴) عدم به كارگیری فضاهای بسیار وسیع
از طراحی فضاهــــای بسیار بزرگی كــــه هدف خاصی را در بازی دنبال نمیكنند، خودداری كنیـد. فرضا بیابانی كه گذشتن از آن بیش از ۲ یا ۳ دقیقه وقت كاربر را بگیرد و از طرفی هیچ رقابت و معمایی در آن وجود نداشته باشد، جدای از اینكه باعث خستگی بازیكن میشود، بار سنگینی بر دوش پردازنده و موتور بازی قرار میدهد كه این موضوع روند اجرای بازی را با مشكل مواجه میكند.
۵) استفاده به جا از هوش مصنوعی
بازیكنهــــا عــــاشق حریفان باهوش هستنــــد. سعی كنید از هوش مصنوعی (AI) به نحوی مطلوب در برنامهنویسی استفاده كنید تا بازیكن حس كند حریفــــان مقابل او چیـزی بیش از شخصیتهای اسلحــــه به دستــــی هستند كه بیهدف به این سو و آن سو شلیك میكنند. فرمدهی به نحوه حركت دشمنان، تعریف واكنشهای مناسب برای هر حركت كاربر، به كارگیری تاكتیكها و تكنیكهای گوناگون، همه و همه جنبههایی از استفاده صحیح از هوش مصنوعی هستند.
۶) استفاده از جلوههای صوتی
از جلوههای صوتی برای كمك به القای حس بازی به بازیكن كمك بگیرید. معمولا صــــدای یك آبشار پیش از رویت آن توسط بازیكن قابل شنیــــدن است و یا صدای حیوانــــات مختـلف میتواند محیط جنگل را برای بازیكن باور پذیرتــــر كنــــد. از طرفی به خاطر داشته باشید كه اصوات نباید باعث حواسپرتی و از بین بردن تمركز بازیكن شده و شدت و اندازه آنها باید به میزان صحیح تنظیم شود.
۷) پایانبندی مناسب
معمولا انتهای یك بازی بیش از سایر قسمتها در ذهن بازیكن میمانـد، پس سعی كنید با یك پایانبنــــدی مناسب، كاربــــر را نسبت به وقت صرف كرده برای بازی راضی كنید.
رویارویی با یك حریف بسیار ساده در انتهای بــــازی باعث میشود تا بازیكن احساس كند تمام زحماتــــی كه در طول بازی متحمل شده، بیفایــــده بوده است. از طرفــــی سعی كنید در پایان بازی و بر اساس سناریو، به نحو مناسب از كاربر تقدیر كنید.
۸) دقت در به كار بردن دیالوگها
سعی كنید بر اساس شخصیتهای موجود در بازی نسبت به استفاده از لحنها وگویشهای مختلف اقدام كنید تا بازی شما تصنعی جلوه نكند. فرضا نحوه گویش یك دزد دریایی با یك خبرنگار، بسیار متفاوت است. در بــــازیهــــای كامپیوتــــری كمتــــر پیش میآیــــد كه شخصیتهــــا -مگــــر بنــــا بــــر ضرورت- با رعــــایت نكات كامل دستوری و به اصطلاح «لفظ قلم» صحبت كنند.
۹) احترام به كاربر
سعی كنید همواره در طراحی بــــازی، احترام به كاربر را در اولویت قرار دهیــــد. فرضا او را مجبور نكنید بــــدون دلیلی خاص، مجبور باشــــد كاری را چند بار تكرار كنــــد و یا صرفا به خاطر استفاده از كدهــــای تقلب -كــــه بــــه هــر حال جزئی از بازی هستند- مجبور به ازسرگیری بازی شود.
همواره كاری كنیــــد تا بازیكن بتواند به راحتـــی و با سرعت، نسبت به ذخیره سازی، تغییرتنظیمات، خروج از بازی و غیره اقدام كند.
۱۰) سرگرم كننده بودن
به خاطر داشته باشید كه مهمترین هدف هر بازی كامپیوتری، سرگرم كردن دیگران است، سپس با استفاده از روشهای مختلف، بر جذابیت بازی بیفزایید.
استفاده از سلاحهای گوناگون، نوشتن دیالوگهای طنز (درصورت تطابق با سناریو)، كنترل درجه سختی بازی، عاری كردن بازی از هر گونه خطا و غیره تنها چند نمونه از كارهایی هستند كه میتوانید در این راستا انجام دهید.
در پایان به خاطر داشته باشید كه اگر خودتان از طراحی یك بازی لذت نبرید، مطمئنا كاربران نیز از آن بازی لذت نخواهند برد.
مهندس شهاب حبیبی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس زنان
تهران زلزله پلیس هواشناسی شهرداری تهران بارش باران حجاب قتل آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
مسکن خودرو قیمت مسکن مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب تئاتر تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران موسیقی کتاب صدا و سیما
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص استرس رژیم غذایی کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون