سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
كلید آسمان
![كلید آسمان](/web/imgs/16/96/qlja41.jpeg)
دعا در لغت بمعنی نداء و خواندن است و در عرف به معنی رغبت به خداوند متعال و درخواست رحمت از او از روی خضوع و فروتنی است؛ و گاه بدلیل اینكه در تعریف و تمجید كنایهای از درخواست وجود دارد، به هر نوع تعریف و تمجیدی دعا گفته می شود.
آیا ابن جذعان مراد از تعریف و ثنا ر ا میفهمد اما پروردگار جهانیان مراد از ثنای خویش را نمیفهمد
از عطاء درباره این حدیث پیامبر كه فرمود: ««خیر الدعاء دعائی ودعاء الأنبیاء من قبلی وهو لا إله إلا الله وحده لا شریك له، له الملك وله الحمد یحیی ویمیت وهو حی لا یموت بیده الخیر وهو علی كل شیء قدیر>. سوال شد كه آنچه پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده است تمجید و تقدیس است نه دعا؟
او در جواب گفت:امیهٔ ابن صلت درباره ابن جذعان چنین گفته است:
«اگر كسی روزی تو را مدح كند، همین مدح كردن برای او كفایت میكند»؛ آیا ابن جذعان مراد از تعریف و ثنا ر ا میفهمد اما پروردگار جهانیان مراد از ثنای خویش را نمیفهمد».(۱)
دعا نماد انقاد وخضوع و ظاهر كننده صفت عجز و افتقار در بنده است. و نه با قضاء و قدر الهی منافات دارد و نه مانع رسیدن بنده به مقام رضاست.
دعا از جمله درهای بزرگ عبادت است و برترین پناهگاه از آفات و محكمترین وسیله جلب خوبیهاست. وجوب و فضل دعا از طریق عقل و شرع بر ما معلوم گشته است زیرا خداوند میفرماید: «بخوانید مرا تا اجابت كنم شما را»(۲)
و امام صادق (علیه السلام) ذیل آیه شریفه: «إن الذین یستكبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین». فرمودهاند:
منظور دعا است و نیز درباره آیه شریفه « إن إبراهیم لأوّاه حلیم فرمودند: أوّاه به معنی دعاست.»(۳)
خلاصه اخبار در فضیلت و تشویق و ترغیب به دعا و از طرق شیعه و سنی بصورت متواتر رسیده است به حدی كه شرعیت دعا كردن از ضروریات دین و شعار صالحین و سنت پیامبران گشته است بلكه میتوان گفت دعا بالاترین مقام موحدین و برترین درجه سالكین محسوب میگردد چرا كه دعا نماد انقاد وخضوع و ظاهر كننده صفت عجز و افتقار در بنده است. و نه با قضاء و قدر الهی منافات دارد و نه مانع رسیدن بنده به مقام رضاست.
امام صادق (علیه السلام) به میسر بن عبد العزیز چنین فرمودند: «ای میسر! دعا كن و نگو كار تمام شد، زیرا نزد خداوند جایگاهی است كه بجز با دعا به آن نتوان رسید و اگر بنده دهان خود را ببندد و چیزی نخواهد هیچ چیز به او داده نمیشود، پس ای میسر! بخواه تا به تو داده شود، چرا كه دری نیست كه زده شود مگر آنكه زننده آن باز شود»(۴)
از كلام حضرت (علیه السلام) معلوم میشود كه دعا یكی از اسباب حصول مطلوب است و اینكه حصول چیزی متوقف بر سببش باشد باعث نمیشود كه از قضای الهی خارج شود. زیرا همچنانكه در قضاء الهی حصول آن شیء واقع شده است؛ حصول سبب آن هم در قضای الهی واقع شده است.
ترجمه و تلخیصی از كتاب ریاض السالكین فی شرح صحیفهٔ سید الساجدین تالیف سید علیخان مدنی شیرازی
پاورقی:
۱- كشكول شیخ بهایی ص ۱۰۵ و ۱۰۶
۲- غافر/۶۰
۳- اصول كافی ج ۲ ص ۴۶۶ ح ۱
۴- اصول كافی ج ۲ ص ۴۶۶ ح ۳
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
ایران مسعود پزشکیان چین دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب محمدجواد ظریف مجلس انتخابات
تهران هواشناسی آتش سوزی قتل قوه قضاییه شهرداری تهران سیاست اربعین سازمان هواشناسی پلیس پشه آئدس وزارت بهداشت
واردات خودرو خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات بازنشستگان
سعید راد سینما بازیگر سینمای ایران فضای مجازی دفاع مقدس تلویزیون عاشورا مهاجرت کربلا محرم تئاتر
دانشگاه فناوری شرکت دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه اسرائیل یمن آمریکا فلسطین روسیه ترامپ جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
همستر کامبت سامسونگ بیماری گوگل فیلترینگ ایلان ماسک سرعت اینترنت مایکروسافت تلفن همراه تلگرام
رژیم غذایی فشار خون دیابت سرطان ویتامین بارداری افسردگی استرس سازمان نظام پزشکی