جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

قطعات بی کیفیت چینی, تهدیدی جدی بر بازار لوازم یدکی ایران


قطعات بی کیفیت چینی, تهدیدی جدی بر بازار لوازم یدکی ایران

خودروسازی صنعتی که در انتها محصولش بر روی چهار چرخ سوار می شود طی قرن حاضر که بنا به گفته مک لوهان وسعتش بیش از یک دهکده کوچک نیست به صحنه ای برای رقابت صاحبان برند و قدرت در این حوزه تبدیل شده و هر یک از بزرگان صنایع در دنیا یک چرخ از این چهار چرخ بزرگ صنعت محسوب می شوند

خودروسازی صنعتی که در انتها محصولش بر روی چهار چرخ سوار می‌شود طی قرن حاضر که بنا به گفته مک لوهان وسعتش بیش از یک دهکده کوچک نیست به صحنه‌ای برای رقابت صاحبان برند و قدرت در این حوزه تبدیل شده و هر یک از بزرگان صنایع در دنیا یک چرخ از این چهار چرخ بزرگ صنعت محسوب می‌شوند.

آمریکا، ژاپن، آلمان و فرانسه که هرکدام از نظر توسعه‌یافتگی، روزآمدی، بهره‌مندی از تکنولوژی جدید، دانش فنی و به طور کلی اصول صنعتی از صاحبان قدرت در خودروسازی به شمار می‌آیند یکی از چهار چرخ این صنعت برجسته در جهان صنعتی هستند.

اما آنچه که بر اهمیت این صنعت افزوده و موجب برتری‌اش بر سایر صنایع شده تلاش کشورهای در مسیر توسعه و جهان سومی برای کسب رتبه در این صنعت است.

چین که زمانی به دلیل رشد بی رویه جمعیت و قوت یافتن ریشه فقر یکی از کشورهای جهان سومی محسوب شده و حرفی برای گفتن در عرصه صنعت نداشت امروز با گذشت سالهای طولانی و تلاش یکپارچه مردمش به رقیبی سرسخت برای صاحبان صنایع در سراسر دنیا تبدیل گشته به طوری که بازار اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در انحصار محصولات چینی قرار گرفته است. با وجودی که مدت زمان طولانی از قدرتمند شدن این کشور در مسیر توسعه‌یافتگی نمی‌گذرد اما بازار انواع محصولات از پوشاک و منسوجات گرفته تا تولیدات صنعتی در کشورهای کوچک و بزرگ دنیا حاکی از پیروزی چین در عرصه صنعت است این پیروزی مدیون همان سیاستی است که مردان چشم‌بادامی ژاپن را به قدرت اول آسیا و قدرت سوم دنیا تبدیل کرد.

چینی‌ها نیز به مانند ژاپن برای طی مسیر صد ساله در چند سال با استفاده از سیاست دامپینگ با افزایش تیراژ و کاهش هزینه تولید پیش از هر اقدامی بازارها را با وجود کیفیت پایین محصول از آن خود کردند و بعد از جلب نظر مشتریان و رخنه در قلب بازار کیفیت را نیز ارتقاء دادند. بهره‌گیری از سیاست دامپینگ مردان ریزاندام چینی را نه تنها در صنایع پایین دستی و سبک ازجمله منسوجات و پوشاک به صاحبان نام در بازارهای بین‌المللی تبدیل کرد بلکه موجب شد این کشور در صنعت خودرو نیز گام‌های بزرگی برداشته و در عین کاهش هزینه بتواند خودروهایی مطابق خواست و سلیقه مشتری و منطبق با قدرت خرید اقشار پایین تولید نماید همین امر موجب شد که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان چین در آینده‌ای نزدیک به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شده و یک چرخ از چهار چرخ خودروسازی را از آن خود کند.

توسعه‌یافتگی و پیشرفت یکباره چین در صنعت خودروسازی و کسب نام با عنوان یکی از خودروسازان مطرح دنیا تحلیلگران بازار را به این باور رساند که چین ظرف ۵ سال آینده به دومین بازار بزرگ خودرو تبدیل می‌شود و بدین ترتیب پرجمعیت‌ترین کشور جهان گوی سبقت را از ایالات متحده خواهد ربود از سوی دیگر با شدت گرفتن تقاضا در بازار چین طی چند سال آینده این کشور ژاپن را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

همچنین با مونتاژ بیش از ۶ میلیون دستگاه خودروی سواری، وانت، اتوبوس و کامیون طی سال آینده پیش‌بینی می‌شود این کشور از آلمان نیز به عنوان سومین خودروساز برتر دنیا پیشی بگیرد.

بنابراین گزارش از سال ۱۹۹۹ تا به امروز رشد صنعت خودرو به نسبت رشد کل صنعت چین بیشتر بوده است به طوری که خودروسازی که روزی در رده ماشین‌کاری بود امروزه به یکی از اصلی‌ترین تجارت‌ها در اقتصاد ملی چین تبدیل شده و طی ۴ ماه ابتدای سال ۲۰۰۳ صنعت خودروسازی برای اولین بار، پنجمین رکن صنعت کشور نام گرفت.

● رسوخ چین در بازار کشورهای روبه توسعه

کشور چین برای کسب نام در بازارهای بین‌المللی نیاز به جلب نظر مشتری و افزایش تعداد مشتریانش داشت. ورود به بازارهای کشورهای در حال توسعه در کنار بازار کشورهای صنعتی فرصت دیگری بود تا چین بتواند جایگاهش را میان رقبا تثبیت کند. از این رو با بهره‌گیری از سیاست دامپینگ و ارزان‌فروشی هر روز بر تعداد مشتریان خود افزود و این اقدام را از بازار پوشاک آغاز نمود تا به صنعت خودرو و صنایع سنگین ختم شد.

بازار خودروی ایران که به لحاظ اشتیاق موجود در آن و همچنین تنوع‌طلبی مشتریانش همواره میان تولیدکنندگان صنایع به عنوان یک بازار ناب مطرح بوده از نظر سیاستمداران و صنعتگران چینی به دور نماند و با رسوخ در این بازار به عرضه محصولات خود پرداخت.

اولین نشانه‌های ورود چین به بازار از عرضه خودروهای کوچک و تیزروی چینی با عنوان ماتیز شروع شد و سپس به خودروهای سنگین ختم گردید و بعد از آن زمزمه‌هایی از عرضه خودروهای زیر ۵ میلیون شنیده شد که البته مخالفانی هم از رقیبان هم کلاسش در بازار داشت.

چین بعد از اینکه با واردات خودروهای ارزان توانست جایگاهی برای خود در بازار تشنه ایران بازکند اقدامات بعدی خود را برای تولید محصول در ایران آغاز کرد . این بار کارخانه چری با تولید خودرویی که از آن باعنوان تاکسی در چین (QQ) استفاده می‌شود با استفاده از طرح دوو ماتیز (متعلق به GM) با نام chery QQ طراحی شده با ایران خودرو وارد مذاکره شد.

کیفیت پایین و قیمت ارزان دو دلیل مخالفت بسیاری از منتقدان با ورود چین و گسترش تار عنکبوتی‌اش بر بازار ایران است چرا که بنا به گفته این کارشناسان تنها نیاز مشتریان بازار ایران ارزانی نیست بلکه کیفیت هم مقوله‌ای است که مصرف‌کنندگان این بازار به دنبالش هستند.

با توجه به اهمیت این امر با برخی از صاحبنظران صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم تا به بررسی اثرات ورود چین در بازار کشور بپردازیم.

● نباید واردکننده محصولات چینی باشیم

محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان دراین خصوص اظهار داشت: اگر هدف چین از ورود به بازار ایران فروش محصولاتش و انحصار بازار باشد به ضرر صنعت تمام می‌شود چرا که این امر موجب زیان دیدن تولیدکنندگان می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه فقط کمبودها باید از طریق واردات جبران شوند خاطرنشان کرد: اگر بازاردر مقابل بازار واگذار شود ایرادی ندارد اما نباید واردکننده صرف باشیم.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه تولید داخل جوابگوی نیاز مصرف‌کننده است تصریح کرد: نباید بازار خود را به راحتی در اختیار چینی‌ها قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزان‌فروشی چینی‌ها در بازار ایران خاطرنشان کرد: خودروهای وارداتی ارزانند و باید عوارض سنگینی پرداخت کنند واین امر موجب افزایش قیمت می‌شود از این رو بهتر است به جای واردات این خودروها به دنبال تولید ارزان باشیم.

الهام علاقه‌بندان


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.