جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نگران قهر مردم از سینما هستم


نگران قهر مردم از سینما هستم

محمدحسین لطیفی کارگردان صاحب نام کشورمان توانست مثل همیشه با ساختن یک اثری متفاوت مخاطبان بیشتری را با تلویزیون آشتی دهد, این روزها این کارگردان کشورمان سعی داشته چند اثر دیگر را روی آنتن ببرد که به بهانه چگونگی ژانر و محتوای آن ها پای گپ و گفتی با او نشستیم که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می خوانید

محمدحسین لطیفی کارگردان صاحب نام کشورمان توانست مثل همیشه با ساختن یک اثری متفاوت مخاطبان بیشتری را با تلویزیون آشتی دهد، این روزها این کارگردان کشورمان سعی داشته چند اثر دیگر را روی آنتن ببرد که به بهانه چگونگی ژانر و محتوای آن‌ها پای گپ و گفتی با او نشستیم که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می‌خوانید.

آقای لطیفی شما سراغ مجموعه ای آمدید که متفاوت از دیگر کارهای شما است و خوشبختانه توانست مورد استقبال مردم قرار گیرد، دلیل اصلی آن را چه می‌دانید؟

بیشتر به تجربه‌ها برمی‌گشت، دودکش نشان داد که مردم می‌توانند با قصه‌های ساده هم ارتباط برقرار کنند و جنس بازی رئال هنرمندان که نمونه هر کدام از آن‌ها نیز در جامعه وجود دارد و ما فقط کمی‌نمک و فلفل آن را زیاد کردیم و این اتفاق از لحظه ای افتاد که طرح دودکش از سوی نیک نژاد پیشنهاد شد و من احساس کردم که این امر شدنی است به شرطی که او بنویسد و بعد از نوشتن دو قسمت، متوجه شدم که کار جواب می‌دهد و من هم ساخت آن را پذیرفتم.

به هر صورت نظر شما در کار اعمال می‌شد؟

بله. من پیشنهاداتی را می‌دادم و برزو نیک نژاد روی نظرات من کار می‌کرد و بعد من می‌دیدم که نظراتم نیز در کار و توسط نیک نژاد اعمال شده است.

آقای لطیفی عده ای از همکاران شما معتقدند که نباید به جز ساخت آثار فاخر سراغ طنز یا کمدی بروید، این نظر تا چه اندازه درست است؟

توجه کنید من کاری را ساختم و شما به عنوان یک خبرنگار پذیرفتید، پس من و شما با هم، یک نظر داریم، آن دوستانی که غیر از این نظر را دارند همه از دوستان من هستند و دشمنی با محمدحسین لطیفی‌ ندارند، حرف من این است که آن‌ها می‌گویند، نباید لطیفی وقتی از نقطه A به B می‌رسد، دوباره به A برگردد، ولی معتقدم باید

حرفه ای کار کرد و بارها گفته‌ام که حرفه ای به معنای حرفه است نه آماتور بودن، باید فردی که رانندگی بلد است هر ماشینی را سوار شود و با کمی‌تکنیک بتواند هر فرمانی را در دست بگیرد، حرف من این است که کارگردان در یک ژانر خاص، یعنی راکد نگه داشتن محمدحسین لطیفی و این امر یعنی دشمنی.

چرا از راکد شدن اینقدر نگران می‌شوید؟

فردی که راکد باشد به مرور زمان خود را تکرار می‌کند و فکر می‌کنم اگر هنرمندی به این روز افتد، پس بهتر است دیگر از هنر کناره گیری کند. من فکر می‌کنم در طی ۳۰ سال کار در این کشور، کاری به نام روز سوم آمد که توانست قد برافرازد و به عنوان یک کار جنگی و ماندگار روی پرده سینما رود. در همان سال توفیق اجباری را که یک کار کمدی بود در نوبت اکران داشتم و روی پرده رفت، بلافاصله گفتند چرا لطیفی باید کمدی بسازد.

یعنی در زمان اکران توفیق اجباری این حرف‌ها برای محمد حسین لطیفی زده و گله‌ها شروع شد؟

بله. می‌گفتند که چرا کسی که فیلم جنگی و احساسی می‌سازد، باید سراغ کمدی رود، من از شما سوالی می‌پرسم که آیا خندیدن و خنداندن بد است؟ آدم با تمام احساساتش به دنیا می‌آید. فردی با احساس هستم و یک بار مردم خود را می‌خندانم و بار دیگر در یک اثر مذهبی خاص مردم را به قرآن برمی‌گردانم، هر بار با ساخت آن‌ها، خودم هم زندگی دوباره ای را خواهم داشت و پیام کارهایم بسیار جایگاه ویژه ای برایم دارد.

جایی به نقل از شما خواندم که سال‌های پیش کاری را نوشتید و هنوز هم آن را نساخته‌اید، چرا؟

بله. یک کاری را ۱۰ سال پیش برای تلویزیون نوشتم و قرار بود کارگردانی آن را بسازد که خواستند آن را عوض کنند و گفتند خودت بساز ولی من قبول نکردم، این کار دوباره به من پیشنهاد شد که به دلیل گذشت سال‌ها از نگارش آن، ساختنش را قبول می‌کنم، اما در آن دوران حق یک کارگردان کم‌تجربه‌تر از خود را ضایع می‌کردم و دوست نداشتم این اتفاق بیفتد.

نام قصه شما چه بود؟

داستان کربلایی کاظم ساروقی بود، اما در آن هم از اول تا آخرش شیرینی در کار وجود دارد و قصه مردی است که در یک شب حافظ کل قرآن می‌شود ولی وقتی نوشته فارسی می‌نویسند و به دست او می‌دهند نمی‌تواند بخواند. من بسیار تحقیق کرده‌ام و این امر سندیت هم دارد.

پس شما کار خوب را انجام می‌دهید، با هر ژانری، درست است؟

موقعیت پیش آید، کار خوب را انجام می‌دهم چه اشکالی دارد؟ اما با دقت‌هایی متفاوت، به طور مثال دقت محمدحسین لطیفی‌ در یک کار تاریخی متفاوت با یک اثر طنز و کمدی است. من خیلی چیزها را در مورد طنز یاد گرفتم. طنز زیاد نیاز به کات ندارد، چون چشم مخاطب را می‌پراند و تمرکز بیننده را روی خنده از بین می‌برد، اندازه هر کاری مشخص است و همه این نکاتی که به شما گفتم در برخی کشورها به عنوان واحد درسی تدریس می‌شود.

چرا مجموعه طلاق ممنوع را نمی‌سازید؟

طلاق ممنوع یک پروسه طولانی است و نیاز به تحقیق بسیار دارد و باید کمی‌آرام شوم و در حال حاضر نیاز به استراحت دارم.

برای ماه محرم قرار است مجموعه ای را بسازید؟

گفتند، نگویم امیدوارم اتفاق خوشایندی بیفتد و اثری قابل توجه روی آنتن رود.

نگفتید منتظر محمدحسین لطیفی با کار جدیدی باشیم یا نه؟

بستگی به شرایط دارد. شاید ساخت سریال هنگام بیداری را برای مؤسسه هنری اوج آغاز کردم.

قصه هنگام بیداری چیست؟

این کار قصه بچه‌های تنگستان و دسیسه‌های انگلستان در نابودی آن‌هاست.

آیا کاری برای سینما خواهید داشت؟

نگران قهر مردم از سینما هستم. سال‌هاست سعی کردم از سینما دور شوم و با این شرایط کار نمی‌کنیم.

خوب به نوعی بعضی از مردم با تلویزیون هم آشتی نبودند، پس چطور برای تلویزیون سریال می‌سازید؟

اگر کار دیدنی باشد مردم با چرخاندن یک پیچ، آن را می‌بینند، مخاطب تلویزیون را می‌شود برگرداند ولی داستان سینما بحث مفصل و دیگری است.