سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

نبرد مجازی در دنیای مجازی


نبرد مجازی در دنیای مجازی

این اتفاقی است که از مدتها پیش رخ داده است نبرد شدید اطلاعاتی بین غرب به مفهوم سیاسی آن و جوامع تحت سلطه آغاز شده است

این اتفاقی است که از مدتها پیش رخ داده است. نبرد شدید اطلاعاتی بین غرب (به مفهوم سیاسی آن) و جوامع تحت سلطه آغاز شده است.

این جنگ، ستیزی تمام عیار از سوی غرب با ایمان، باورها، فرهنگ ها و حتی آداب و رسوم جوامع تحت سلطه است. نبردی شدیداً یکطرفه که در یک سوی آن همه جنگ افزارهای این ستیز (تکنولوژی اطلاعات) در اختیار غرب قرار دارد و در این سو، جوامعی که مورد هجوم قرار می گیرند، ابزاری حداقل، برای دفاع در برابر این هجوم در اختیار دارند.

این اتفاقی است که از مدتها پیش رخ داده است. نبرد شدید اطلاعاتی بین غرب (به مفهوم سیاسی آن) و جوامع تحت سلطه آغاز شده است.

این جنگ، ستیزی تمام عیار از سوی غرب با ایمان، باورها، فرهنگ ها و حتی آداب و رسوم جوامع تحت سلطه است. نبردی شدیداً یکطرفه که در یک سوی آن همه جنگ افزارهای این ستیز (تکنولوژی اطلاعات) در اختیار غرب قرار دارد و در این سو، جوامعی که مورد هجوم قرار می گیرند، ابزاری حداقل، برای دفاع در برابر این هجوم در اختیار دارند.

پژوهشها نشان می دهند در حالی که بیش از ۱۰ هزار پایگاه فعال و گسترده در محیط مجازی در حال حمله به ارزشها، تعالیم و مقدسات اسلامی هستند، در بهترین شرایط، حداکثر ۲۰۰ پایگاه در فضاهای دینی و قرآنی به دفاع از ارزشهای اسلامی مشغولند.

در واقع غرب، اسلام را بعنوان بزرگترین معارض خود در حال و آینده و به عنوان خطری که آینده غرب را تهدید می کند، شناخته است و در سوای «جهانی سازی»، مشغول حمله شدید در محیط مجازی به آن است. در این وضعیت، ما چه می کنیم؟

گزارش حاضر درصدد بیان واقعیت ها در این مقوله است.

● جهانی سازی با ابزار تکنولوژی اطلاعات

هر توصیف و تعریفی را که از جهانی سازی یا به تعبیری خوش بینانه «جهانی شدن» بپذیریم، نقش کلیدی فناوری های نوین «اطلاعات» و «ارتباطات» را در آن نمی توان نادیده گرفت، تا جایی که در بخش اعظم ادبیات گسترده ای که در این دو حوزه شکل گرفته، این دو مفهوم یعنی جهانی سازی و جامعه اطلاعاتی غالباً به یک معنا یا در امتداد یکدیگر به کار رفته اند.

به بیان دیگر باید گفت که با نوآوری ها و تغییرات تکنولوژیک در عرصه ارتباطات، جهانی سازی چه در بعد اقتصادی و چه از منظر ساختارهای اجتماعی، امکان شکل گیری و رشد و نمود یافته است.

جهانی سازی چه به عنوان پروژه (طرح مدیریت شده) و چه در قالب پروسه (فرایند خود به خودی) بر بستر ارتباطات نوین و از مجرای جامعه شبکه ای جریان می یابد.

در عصر حاضر وجود محیط مجازی و دنیای اطلاعات و فن آوری های ارتباطات و دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به اینچنین فضاهایی مانند اینترنت، روزنامه، رادیو، تلویزیون، ماهواره و... وظیفه حکومت ها را در باب دفاع از آرمان ها و ارزش های ریشه ای و تاریخی قوم و ملت خود سنگین تر کرده است؛ چرا که تداوم و تداخل و گستردگی دنیای اطلاعات و محیط های مجازی نباید منجر به از میان رفتن دستاوردهای تاریخی و خدشه دار شدن مقدسات مردم شود.

با این حال گسترش دنیای فن آوری اطلاعات و محیط های مجازی،کشورهای جهان سوم را در خطر انحطاط فرهنگی و اجتماعی قرار داده و بسترهای تهاجم فرهنگی را مهیا ساخته است که به قول «مانوئل کاستلز» پژوهشگر علوم ارتباطات اگر کشورهای جهان سوم با چشمانی باز وارد باشگاه جهانی جامعه اطلاعاتی نشوند و برخورد خلاق و آگاهانه با این پدیده نداشته باشند، دیر نخواهد بود که فرد خود را در این قمار خانه الکترونیک ببازند.

● جامعه اطلاعاتی

ظهور جامعه اطلاعاتی که صاحب نظران آغاز جدی آن را به ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نسبت می دهند، بیش از هر چیز مرهون گسترش جهانی ارتباطات الکترونیک و ورود اینترنت به ساختار اجتماعی است. اینترنت در واقع باشگاهی جهانی از کاربران کامپیوتر و بانک های جهانی را ایجاد کرده؛ به نحوی که امروز غیبت یا حضور در شبکه ها و پویایی هر شبکه در برابر دیگر شبکه ها از منابع حیاتی سلطه و تغییر در جامعه ما محسوب می شوند.

«فرانک وبستر» جامعه شناس برجسته انگلیسی و صاحب نظر در مباحث مربوط به جامعه اطلاعاتی در تعریف این مفهوم بر پنج معیار برای تشخیص جامعه اطلاعاتی تکیه می کند: عامل تکنولوژیک،عامل اقتصادی، عامل شغلی، عامل مکانی و عامل فرهنگی.

این جامعه شناس غربی معتقد است که در دوران حاضر هنوز انفجار اطلاعاتی غیرقابل تردیدی در حال وقوع است.

مدافعان جامعه اطلاعاتی در توصیف مزایا و آثار مثبت آن بسیار گفته و نوشته اند.

برخی از آنها رشد شبکه های اطلاعاتی و ارتباطات جمعی را عامل نزدیکی ملت ها و مردم به یکدیگر دانسته و معتقدند که این امر به تفاهم متقابل و صلح میدان خواهد داد. «ژان پی یردوپویی» جامعه شناس غربی در همین رابطه می گوید: «جامعه اطلاعاتی، جامعه ای خواهد بود بی اندازه هماهنگ، دهکده ای که سرتاسر سیاره را شامل خواهد شد. آرمان و کمال مطلوب همان جامعه شفاف و بی تعارضی است که با خود از در آشتی درآمده است.»

اما مخالفان جامعه اطلاعاتی نظریه ای عکس دارند و معتقدند که جامعه اطلاعاتی به جای آنکه ما را از قیدهای مادی رها سازد، مبارزه برای بقا را شدت می بخشد و انحصار ریشه ای فعالیت اقتصادی را بر ساحت های سیاسی و اجتماعی ما تحکیم می کند. به باور این افراد، تکنولوژی های جدید ارتباطی به جای توسعه هماهنگی میان مردم، از خود بیگانگی را تشدید می کنند و نظامی بسیار ناپایدار و بالقوه انفجارآمیز را پدید می آورند.

● جامعه اطلاعاتی در سطح ملی و فراملی

باتوجه به گستردگی محیط های مجازی سؤال اساسی اینجاست که چگونه باید با پدیده جامعه اطلاعاتی در سطح ملی و فراملی رفتار کرد؟

یک کارشناس مسائل جامعه اطلاعاتی در همین رابطه در دومین سمینار میان منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی- غربی می گوید: «در سطح ملی، به نظر می رسد دولت های کشورهای در حال توسعه، راهی جز رفتار انبساطی با مقتضیات زندگی در جامعه ندارند، نکته اینجاست که بسیاری از حکومت ها و رهبران کشورهای در حال توسعه که بعضاً موضعی سخت، منتقدانه و سلبی در قبال فراگیر شدن جامعه اطلاعاتی و جهانی سازی دارند حتی بی آنکه خود بخواهند یا بدانند در عمل، شرایط تسلیم خود و کشورشان را به شیطان جهانی سازی فراهم می کنند.»

● دنیای مدرنیته اینترنت

«دکتر بهمن امامی» پژوهشگر علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه در پاسخ به سوالاتم از پیدایش اینترنت می گوید: «در سال ۱۹۶۹ اینترنت متولد شد و این شبکه مخصوص «پنتاگون» (وزارت دفاع آمریکا) بود و برای مقابله با حمله احتمالی هسته ای روسیه به آمریکا ساخته شد. آمریکایی ها همیشه می گویند ما برای دستیابی به اینترنت مدیون روس ها هستیم؛ چون احتمال حمله آنها ما را وادار به اختراع اینترنت کرد.

در سال ۱۹۷۲ ایمیل اختراع شد و تاریخ بعدی این اختراعات سال ۱۹۸۹ است که به سال «مدرنیته اینترنت» معروف است، چون در این سال اینترنت به پدیده ای بنام «فرامتن» مجهز شد؛ فرامتنی که روزنامه نگاران هنوز هم درگیر آن هستند؛ یعنی از مرحله متن به فرامتن می رود که خالق این مدرنیته هنوز هم زنده است، آقای «تینبر نرزلی» به عنوان معمار مدرنیته اینترنت شناخته می شود و امکان فرامتن را او به دنیای اینترنت عرضه کرد.»

دکتر امامی در رابطه با فرامتن بودن دنیای مدرنیته اینترنت و تفاوت آن با کار روزنامه نگاری، در ادامه توضیحات خود می گوید: «در روزنامه نگاری سنتی ما همیشه نگاه از بالا به پائین شروع می شود یعنی از مدیر مسئول شروع می شود، بعد سردبیر، دبیر سرویس، گزارشگر و... اما اینترنت عکس این موضوع است، یعنی اول از اتاق ما که کامپیوتر در آن قرار دارد شروع می شود و کافی است تلفن را به کامپیوتر وصل کنید و به شبکه اینترنت متصل شوید. آنوقت دنیایی از اطلاعات و ارتباطات از سراسر جهان منتظر ماست که هم می توانیم اخبار و حوادث سایر نقاط جهان را بخوانیم و هم می توانیم خود تولیدکننده خبر باشیم و هر خبری را مخابره کنیم که در آن لحظه همه ما سردبیر هستیم؛ چون می توانیم مطالب را تغییر دهیم و امکان ویرایش و تعدیل داریم. در همان حال گزارشگر هم هستیم؛ چون می توانیم خبر دهیم و در عین حالی که مسئولیت تمام مطالب را داریم و نقش مدیر مسئولی را هم به عهده داریم، هر خبری را می توانیم مخابره کنیم. این مفهوم ساختار پایین به بالا یا به عبارت دیگر مردمی شدن سیستم خبررسانی است. نکته بعدی حرکت کردن اینترنت به صورت افقی است، یعنی ما با داشتن یک «کلمه عبور» می توانیم بدون هیچگونه محدودیتی وارد دنیای تار عنکبوتی اینترنت شویم و به اخبار و رویدادهایی از سراسر کره زمین دست پیدا کنیم.»!

● جهانی سازی اسلامی

دکتر رفعت بیات نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات که می فرماید: «یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» می گوید: «لتعارفوا» یعنی شناخت متقابل و البته شناخت برای اهدافی متعالی، چرایی ارتباط انسان ها در چارچوب نظری جامعه شناسی اسلامی می تواند به عنوان یک وجه تمایز کاملا جامعه شناختی بین فرضیه های جهانی شدن و جهانی کردن در عصر حاضر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. آیه فوق چارچوب اجتماعی بودن و اجتماعی شدن را از دیدگاه بینش الهی تعریف می کند و شناخت از یکدیگر را برای هدفی مهمتر از آنچه که در جامعه شناسی ارتباطات قرن حاضر در غرب عنوان می شود بیان می کند. یعنی ارتباط و شناخت برای سلطه گری در جهانی سازی را مطرح می سازد. قرآن کریم تفاوت های فرهنگی، قبیله ای، قومی و نژادی را عامل ارتباط در ایجاد روابط گروهی، اجتماعی، ملی و بین المللی معرفی می کند.»

وی در ادامه می گوید: «نگاه این آیه شریفه یک نگاه معرفتی است و زمینه را برای جهانی شدن فراهم می کند به این معنا که هر کس یعنی هر گروه، انجمن، صنف، قوم و قبیله، ملیت، دولت و... می تواند توانمندی یا ویژگی های خود را در معرض شناخت قرار دهد تا در مبادله و تعامل رابطه منصفانه ایجاد کند.»

● تکنیک های فریبنده غرب

خانم دکتر رفعت بیات با اشاره به تکنیک های غرب در محیط های اطلاعاتی می گوید: «قهرمان سازی» از مهمترین تکنیک های غرب است تا بتوانند با این کار در اهداف جهانی سازی زمینه عاطفی و فرهنگی را برای سلطه خود فراهم سازند. این روش های آمریکا را پس از انقلاب اسلامی مکررا مشاهده کرده ایم. در چند سال اخیر نیز دولت واشنگتن درعراق با همین تکنیک ها افکار عمومی دنیا و حتی مردم را هدایت کرد. در جنگ جهانی دوم پس از روزهای سخت حمله ژاپن به بندر «پرل هاربور» آمریکا شدیدا به یک چهره قهرمان نیاز داشت، تا این که این خبر اعلام شد که «کولین کلی» خلبان نیروی هوایی در ارتش آمریکا یک کشتی جنگی ژاپنی به نام «هارونا» را در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۱ با فرو انداختن یک بمب غرق کرده و در این نبرد جان خود را نیز از دست داده است. خبر این واقعه سه روز بعد از حمله به پرل هاربور منتشر شد. بدین ترتیب «کلی» نخستین قهرمان آمریکا در جنگ شد و سرودی که نام کلی در آن گنجانده شده بود به عنوان یک سرود ملی در دهه چهل فراگیر شد. بعدها معلوم شد که اصلا کشتی جنگی ژاپنی آن هم به بزرگی هارونا در آبهای منطقه نبوده است! و این کشتی سه سال بعد در «کیوهاربور» نزدیک بندر هیروشیما غرق شده است. به این ترتیب شیوه ها و تکنیک های رسانه ای که می تواند مهمترین نقش و کارکرد موثر در انتقال توانمندی ها را داشته باشد، به علل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در روابط یکسویه «تسلط» قرار گرفته است.»

درعصر حاضر قدرت های استعمارگر و استبدادی جهان هدایت، کنترل و انسجام درونی نظام های اجتماعی را توسط وسایل ارتباط جمعی سنتی و مدرن و محیط های مجازی به کار گرفته اند و به عنوان یک نظام بین المللی اقتدارگرا و دیکتاتور و در قالب شعارهای فریبنده ای همچون تحقق دموکراسی، دفاع از حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و... از یک سو به انقیاد ارزش های فرهنگی و اندیشه های معنوی و دینی جوامع مختلف می پردازند و از سوی دیگر به برتری و اولویت فرهنگ ابتذال و بی قید و بند و غیرقابل دفاع غرب مهر تأئید می زنند و از همین طریق منافع یکسویه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود را در سطح بین المللی حفظ کرده و برنامه های بلندمدتی را در تداوم آن دارند.

در این رابطه یکسویه، روابط متقابل مفهوم صلح جویانه را ازدست می دهد و به همین دلیل تکنیک های تبلیغاتی توسعه پیدا می کنند؛ تا جایی که در روابط بین المللی یکسویه با دروغ، شایعه و حتی ایجاد خشونت و خفقان صحنه سازی و برچسب زدن به افکار عمومی را به نفع خود و برعلیه اهداف طرف مقابل می سازند.

متأسفانه این شیوه و تکنیک های مختلف آن درجریان جهانی شدن مبتنی بر نظریه «سلطه» مهمترین ابزار رسانه های غربی و خصوصاً آمریکایی بویژه در محیط های مجازی است؛ تاجایی که اگر نظرات متفاوت در جوامع مختلف قدعلم کنند و یا به مبارزه با تفکرات اعلام شده غرب برخیزند، با استفاده از تکنولوژی فن آوری اطلاعات شدیداً سرکوب خواهند شد.

گردانندگان تکنولوژی اطلاعات غرب در عین حال که از دموکراسی و حق انتخاب مردم و مخاطبان خود سخن به میان می آورند، استبداد حاکم و جاری برکارکرد این تکنولوژی را پنهان می سازند و درواقع مخاطبان تکنولوژی اطلاعات حق آزادی و انتخاب را دارند اما هرگونه انتخابی که خارج از چارچوب شرکت های فراملیتی صورت گیرد، فرد را در جهان تحت سلطه آنها مطرود خواهد کرد.

● تکنولوژی و دنیای غرب

حجت الاسلام والمسلمین «محمدعلی معلی» کارشناس و صاحب نظر در امور فرهنگی، درباره تکنولوژی و دنیای غرب می گوید: «انتساب تخریب ارزش های مذهبی و زوال فرهنگی به تکنولوژی، از دیرباز در غرب پیروانی داشته است، درباره چهره پنهان تکنولوژی گفته اند: «هروسیله تکنیکی و در یک کلام خودتکنیک دارای ایدئولوژی است. باران بلاهای بی فرهنگی، لجام گسیختگی انسانی، فقدان شعور اجتماعی و تخریب باورهای انسان ساز مذهبی، همه ناشی از این ایدئولوژی است؛ بخصوص تکنولوژی رسانه ای.»

نظریه مخالف با فن آوری جدید در ایران ازطریق شاگردان «هایدگر» همراه با نظریه غربزدگی رواج یافت، این گروه هرچند در افشای خیانت روشنفکران وابسته قدم های مثبتی برداشته اند اما در ادامه با ضدیت افراطی با تکنولوژی، ناخواسته خود مروج نوعی تفکر وارداتی شده اند.»

«نیل پستمن» برای ایدئولوژی فوق واژه تکنوپولی یعنی نظام انحصارگر تکنولوژی را ساخته است.این صاحب نظر در امور فرهنگی در ادامه سخنان خود با اشاره به فن آوری رسانه ای می گوید: «غرب که سرزمین صدور کالاهای مصرفی و «صنعت فرهنگ» است، هرگز نمی خواهد با آموزش مصرف کنندگان، منافع خود را به خطر اندازد. بنابراین فن آوری های کلیدی را از اسرار خود می شمارد و کشورهای غیروابسته مثل ایران را در تحریم دستیابی به تکنولوژی پیشرفته قرار می دهد، آمریکا درمورد فناوری رسانه ای حساسیت بیشتری به خرج داده وحتی از آموزش دانش نرم افزاری آن نیز در زمان حکومت وابسته پهلوی جلوگیری کرد و بالاخره درصورتی اجازه تأسیس دوره روزنامه نگاری را داد- مهرماه ۱۳۴۵- که دانشجویان همگی از افراد وابسته و گزینش شده توسط سفارت آمریکا در ایران باشند. بعد از پیروزی انقلاب نیز عواملی که قرارداد خرید سلاح های پیشرفته نظامی را فسخ کردند با این توجیه که ما با هیچ کشوری جنگ نداریم پادگان ها را از سربازان خالی کردند و هم آنان دانشکده علوم ارتباطات را نیز تعطیل کردند با این شعار که این علوم آمریکایی است! در حالی که این اقدام دولت موقت بیشتر با منافع آمریکا سازگاری داشت. تأسف انگیزتر آن که درسال های اخیر بعضی از تأثیرپذیران از شاگردان هایدگر با تحمیل این نظریه ها بر آیات و روایات به ابداع نظریه ای التقاطی دست زده و کوشیدند تضاد تعالیم انبیا را با فن آوری های نوین ثابت کنند، معنی حرف آنها این است که جسارتاً بگوییم از نظر پیامبران الهی، الاغ سواری بهتر از استفاده ازهواپیماست! متأسفانه این تفکر علاوه بر محروم کردن دین باوران از فن آوری های جدید گناه مهاجمان فرهنگی و استعمارگران را به گردن تکنولوژی می اندازد و شیطان جنی و انسی را تبرئه می کند درست مثل این که در جنگ موقع اصابت موشک به سنگرهای خودی کسانی بگویند: مرگ بر موشک!

● توجه اسلام به ارتباطات

بدون شک از فن آوری اطلاعات در جهان سوءاستفاده می شود اما این سوء استفاده ناشی از کاربران تکنولوژی است نه اقتضاء آن.

اسلام نه تنها مخالف فن آوری اطلاعات نیست که آن را با روح پیام های خود در تناسب و سازگاری بیشتری می بیند تا پیام های غیر اسلامی و کفرآمیز و اگر مؤمنان از دانش ارتباطات برخوردار شوند سازگاری رسانه ها با پیام های الهی را درخواهند یافت.

«حجت الاسلام والمسلمین معلی» با اعلام مطلب فوق می گوید: «اسلام برای ارتباطات بیش از هر مرام و مکتب و دین دیگری، اهمیت قائل شده است با این فرق که واژه ارتباط در اسلام بدون توجه به محتوا و پیام به کار نرفته است، کلماتی مانند رسالت، تبلیغ، وعظ، خطابه، ارشاد، منبر، فرمان به هنجارها و نهی از ناهنجاری ها که به جای واژه ارتباط به کار می روند درعین حال نوع و جهت پیام را نیز مشخص می کند، چنین دینی نه تنها با ابزار رسانه ای مخالف نیست بلکه به آن معنا و جهت درست می بخشد، درعین حال درباره فرهنگسازی تکنولوژی رسانه ای چه مثبت و چه منفی نباید بزرگ نمایی کرد. طبق آمار، بیش از هفتاد درصد ارتباطات شفاهی- میان فردی- صورت می گیرد که ۲۵ درصد آن کلامی و ۴۵ درصد بقیه غیرکلامی است.»

● جنبش فکری غرب

«پست مدرنیسم» اکنون یک جنبش فکری در غرب است و همه ابعاد زندگی روزمره را از برنامه های تلویزیون گرفته تا طرز لباس پوشیدن، موسیقی و... دربرگرفته است که البته پیامدها و آثار آن به سایر نقاط جهان نیز سرایت کرده است.

از آنجا که فرهنگ رسانه ای و مصرفی غرب «پست مدرن» است و دربردارنده کالایی شدن همه جنبه های زندگی است و در آن مصرف، روش اصلی اظهار وجود است و اعتقادات و ارزش های سنتی با نوآوری های مداوم در تولید و بازاریابی کالاها فرو می پاشند، صدور این فرهنگ به بقیه جهان ازطریق گسترش ارتباطات جمعی را می توان مدل یک فرهنگ جهانی پست مدرن قلمداد کرد.

«دکتر علی عباسپور تهرانی فرد» نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درگفتگو با سرویس گزارش کیهان درباره نحوه استفاده ما از فضاهای مجازی « T I س و دنیای اطلاعات می گوید:«استفاده ما از فضاهای مجازی دنیای تکنولوژی و فن آوری های علم اطلاعات مطلوب نیست. وعلیرغم تلاش هایی که شورای عالی انفورماتیک داشته و کارهای مختلفی صورت گرفته و همچنین با توجه به اعتباراتی که تحت عنوان گسترش فن آوری درمجلس شورای اسلامی به محیط های مجازی اختصاص داده می شود متأسفانه باید اذعان داشت که ضریب نفوذ اینترنت درکشورمان قابل قبول نیست وهنوز در بخش های مختلف T I به طور مطلوب از پتانسیل های موجود استفاده نکرده ایم.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که چون درعرصه استفاده از محیط مجازی موفق عمل نکرده ایم، درحوزه مبارزه با دشمنان و ترفندهای بیگانگان هم ضعیف هستیم.

وی درادامه می گوید:«پیشرفت غرب درزمینه محیط های مجازی و تأثیرات مخرب آن برفرهنگ و اصالت های ما به خوبی نشان می دهد که متأسفانه دراین زمینه بسیار ضعیف عمل کرده ایم و لازم است برای گسترش فن آوری های اطلاعات و ورود به دنیای بی انتهای تکنولوژی محتوای علمی و آموزشی را تقویت کنیم و با برنامه ریزی های منسجم و هماهنگ پیش برویم اگر بتوانیم دراین عرصه حرفی برای گفتن داشته باشیم، آنوقت است که می توانیم هم از نظام و انقلاب دفاع کنیم و هم می توانیم ارزش ها و آرمان های کشورمان را به جهانیان بشناسانیم.»

«دکتر عباسپور تهرانی فرد» فضاهای مجازی را یکی ازمناسب ترین ابزارها در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و آرمان ملی می داند و می گوید:«سایت های اینترنتی مختلفی که از خارج از کشور هدایت می شوند برعلیه کشورمان فعالیت دارند و این امر وظیفه ما را دربرابر رسالت انقلاب اسلامی و دفاع از آرمان های ارزشی آن دوچندان می کند.»


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.