جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نوآوری، خلاقیت نیست، بلکه فرایندی است که باید مدیریت شود!


نوآوری، خلاقیت نیست، بلکه فرایندی است که باید مدیریت شود!

بسیاری از مدیران بر این باورند که نوآوری برآیند طوفان فکری ایده هاست. اما استر بالدوین از شرکت اینتل معتقد است که ابزارهای اندازه گیری، جدیت، و فن آوری اطلاعات می باید درگیر …

بسیاری از مدیران بر این باورند که نوآوری برآیند طوفان فکری ایده هاست. اما استر بالدوین از شرکت اینتل معتقد است که ابزارهای اندازه گیری، جدیت، و فن آوری اطلاعات می باید درگیر فرایند نوآوری شود تا شرکت ها به رشد پایدار نایل آیند.

نوآوری به مانند "کیفیت" مفهوم چندان مانوسی به نظر می رسد. به سختی می توان آن را اندازه گیری کرد؛ اما یکی از کارهای استر بالدوین در شرکت اینتل به کار گیری فناوری اطلاعات به منظور غربال، ثبت و تحلیل ایده های نوآورانه است. او معتقد است که می توان نوآوری را به مثابه دیسیپلین فراگیر شرکتی مدیریت کرد.

نوآوری، در خلاقیت خلاصه نمی شود، بلکه یک قابلیت مدیریتی است. درست به مانند کیفیت، فرایند نوآوری را نیز می باید اداره کرد. این فرایند شامل مراحل مختلفی می شود، از حس نیاز تا ایده ای برای رفع نیاز و سپس ایجاد نمونه محصول و اثبات فرضیه هایی که داشته اید . کلیه این عوامل منجر به تغییراتی در طراحی وتوسعه، تولید، بازاریابی و حتی مدل کسب وکار شرکت می شود.

نوآوری فناوری اطلاعات، از سوی دیگر، اجازه می دهد تا از پیشرفت های تکنولوژی بهره گیرید و از ابزارهایی برای بهره وری بیشتر، عملکرد سریع تر، ارزان تر و هوشمندانه تر استفاده کنید. ابزارهای فناوری اطلاعات، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و خرد تجاری را برای اتخاذ تضمیمات عاقلانه تر تقویت می کند.

مثال ساده ای در این مورد را در نظر بگیرید. در گذشته مدیران از جعبه پیشنهادات استفاده می کردند تا نظرات کارکنان و مشتریان را در موارد مختلف جویا شوند. اما مرور این پیشنهادات به کابوسی برای مدیران مبدل می شد چون هیچ نقطه تمرکزی وجود نداشت. اما با استفاده از پایگاه های داده که ابزاری برای ثبت نظرات است، هم می توان ایده ها را ثبت و هم آنها را طبقه بندی کرد. به طور مثال مدیر در پی ایده هایی در مورد موضوع "الف" است، اما ایده های دریافتی در مورد موضوعات "ب"، "ج" و یا "دال" نیز هستند. از آنجا که موضوع مورد علاقه "الف" است، نمی خواهیم که در گیر دیگر موضوعات شویم و نمی خواهیم که آنها را نیز از دست بدهیم. نرم افزاری که در این مورد قابل استفاده است می تواند موضوعات غیر قابل استفاده را فیلتر کند و تنها مباحث مورد نظر را نشان دهد بدون اینکه دیگر موارد مفقود و یا برای همیشه حذف شود.

بدین ترتیب می توان با ابزار فناوری اطلاعات، فیلتر، ثبت و تحلیل داده را انجام داد. ابزارهایی که برای این کار وجود دارد ۱۰ سال پیش در دسترس نبود. این تنها شرکت های تکنولوژی نیستند که از فناوری اطلاعات برای بهینه سازی تصمیمات و فرایندهایشان استفاده می کنند. بقا در عرصهء تجاری ایجاب می کند شرکت ها نوآوری را به مثابه یک فرایند مستمر و قابل بهبود در نظر گرفته و ابزارهای فناوری اطلاعات مناسب با آن را بکار گیرند.

شرکت هایی که نوآوری را فرایند نمی دانند ممکن است مولد نوآوری های شگرفی باشند، اما این نوآوری ها قاعدتاً درسیلوهای منزوی همانند واحدهای تحقیق وتوسه و یا تحلیل بازار به وقوع می پیوندد و در بستر سازمانی نهاینه نمی شود. شرکت ها می باید در کنار در نظر گرفتن نوآوری به عنوان یک فرایند مستمر، در پی ایجاد انگیزه برای کارکنانی که مروج نوآوری هستند، باشند. همچنین استفاده از شبکه ها برای برقراری ارتباط بین افراد و ایجاد برهم افزایی بین افکار ایشان قابل توصیه است. ابزارهای فناوری اطلاعات همچون رسانه های اجتماعی و سایت های شبکه های اجتماعی می تواند پویش لازم را در زمینه ایجاد ارتباط و برقراری سینرژی عقاید ایجاد کند.

جای تردیدی نیست که مدیران نمی توانند در جریان کلیه روندهای نوین فناوری اطلاعات باشند. با این وجود اینترنت به روز آوری مدیران را تا حد زیادی تسهیل کرده است. قویاً توصیه می شود مدیران روندهای جدید را به صورت آنلاین تعقیب کنند. همین مورد "نوآوری به مثابه یک دیسیپلین" یا "نوآوری به مثابه یک روند" را در نظر بگیرید. واژه های “Innovation as a discipline” را در اینترنت جستجو کنید و از شمار مشاوره ها، کسب وکار ها و ابزارهایی که حول این محور توسعه یافته اند، متعجب خواهید شد!

منبع : همکاران سیستم