سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
شروعی تازه برای خودروهای فشرده

برای زندگی و رفت و آمد در شهرهایی که روز به روز شلوغتر، پر سر و صداتر و از همه آلودهتر میشوند باید کاری کرد. خودروهای فشرده (Compact) یکی از ایدهآلترین پیشنهاداتی است که در یک دهه گذشته مطرح شده و در این میان Emas۳ یکی از نمادهای بارز این نوع پیشنهادهاست، پیشنهادی که هم برای تولیدکننده، خریدار و مسوولان شهری که همواره نگران آلودگی هوای شهرهای خود هستند منصفانه به نظر می رسد.
Emas۳ نسخه تغییر یافته خودروی قبلی خود است که از آن به Country version یاد میشود. استراتژی کلی که در طراحی و ساخت این خودروی دوگانه سوز دیده می شود بر روی کوچکتر کردن آن متمرکز شده تا آنجاکه با کاهش ۵۵۰ میلیمتری فاصله ۲ محور، طول خودرو تنها ۳متر است. این خودرو ۲ در دارد اما آنقدر بزرگ و کشیده است که سرنشینان عقبی براحتی می توانند با خم کردن صندلی جلویی از خودرو خارج یا وارد شوند. طول درها ۱۳۵ میلیمتر است، یعنی تقریبا نصف طول خودرو. Emas۳ یک خودروی فشرده است، اما مهندسان، قسمت عقب آن را بهگونهای ماهرانه مرتفع ساختهاند که سرنشینان عقبی هنگام نشستن در خودرو احساس نمیکنند که در یک خودروی فشرده حضور دارند. این فضای باز موجب می شود تا راننده بتواند در صورت نیاز حجم قابل توجهی از بار را نیز در قسمت عقبی خودرو جای دهد.
● جزئیاتی هیجانانگیز
در بررسی جزئیات این خودرو، نخستین نکتهای که توجه ما را به خود جلب می کند دستگیره داخلی درهاست. طراحی ارگونومیکی (سادگی در استفاده) باز و بسته کردن در را برای راننده و سرنشینان بسیار ساده کرده است. روی دستگیره در قسمت راننده دکمههای کنترلی از جمله تنظیم شیشهها، قفل درها، چراغهای ملایم درون خودرو، آینه بغلها و بالشتک پشت سر به کار رفته است. نکته جالب این است که روی دستگیره ۲ صندلی جلو دکمه مخصوص تنظیم سیستم hi-fi نیز نصب شده است.
صفحه TFT تقریبا تمام قسمت داشبورد خودرو را در برگرفته است. در این دو صفحه تمامی اطلاعاتی که راننده میخواهد، نمایش داده میشود. نمایشگر سمت راست، سرعت خودرو، اطلاعات اصلی و وضعیت سوخت در موتور دوگانه سوز را نشان میدهد. نمایشگر سمت چپ نیز اطلاعات فرعی و غیرضروری برای حرکت خودرو نظیر hi-fi، تلفن و دسترسی به اینترنت را نشان می دهد. در کنار این دو صفحه، نمایشگر لمسی کوچکی نیز در زیر کنسول مرکزی دیده می شود که راننده با استفاده از آن و تنها با اشاره انگشت میتواند قسمتهای مختلف خودرو را کنترل و تنظیم کند. در حقیقت میتوان گفت مرکز فرماندهی این خودرو همین صفحه لمسی کوچک است. راننده با استفاده از این صفحات میتواند از دمای هوای محیط داخل و خارج خودرو و همچنین وضعیت جریان هوا باخبر شود. نکته جالب درخصوص کنسول مرکزی خودرو، این است که زمانی که راننده مجبور است خودرو را در فضایی تنگ و چسبیده به دیوار یا کنار خودروهای مجاور پارک کند، سرنشین جلویی می تواند با پایین آوردن کنسول و بدون هیچگونه مزاحمتی از در قسمت راننده خارج شود. این کنسول همچنین به ۲پورت USB مجهز است تا راننده و سرنشینان گزینههای زیادی برای لذت بردن از موسیقی و استفاده از تلفن همراه داشته باشند. در عین حال محل مخصوصی نیز برای کارت SD در نظر گرفته شده تا راننده و سرنشینان امکان استفاده از نقشه های ماهوارهای را داشته باشند.
آن دسته از رانندگانی که تلفن همراه آنها از نوع آیفون است در این خودرو هیجان زده خواهند شد، چون در قسمت کنسول مرکزی این خودرو جایگاه مخصوصی برای آیفون تعبیه شده است. البته این جایگاه قابل تغییر بوده و میتوان آن را برای تلفنهای همراه دیگر و از جمله تلفنهای همراه هوشمند نیز استفاده کرد. یکی از مزایای این جایگاه قابلیت شارژ تلفن همراه و اتصال آن به خودرو بدون استفاده از دیگر سیستمهای ارتباطی است.
سیستم حرکتی Emas۳ شامل ۳ سیلندر و موتور ۲/۱ لیتری است که توان تولید ۵۱ اسب بخار را داشته و با سوختهای مختلفی از جمله بنزین، اتانول و متانول کار می کند. قسمت برقی این خودرو شامل یک سری باتری لیتیومی و یک ژنراتور است که توان موتور الکتریکی خودرو را تأمین میکند.
Emas۳ صفر تا ۱۰۰ را در ۱۴ ثانیه طی میکند که برای یک خودروی فشرده و دوگانه سوز آمار جالب توجهی است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است که برای استفادههای درون شهری طراحی شده است. در صورتی که راننده بخواهد از حالت تمام برقی خودرو استفاده کند، میتواند تا ۵۰ کیلومتر روی باتری آن حساب باز کند. شارژ کامل مجموعه باتری این خودرو حدود ۳ ساعت زمان میبرد که این کار براحتی و با اتصال دوشاخه به پریز امکانپذیر میشود.
● احساس معلق بودن در فضا
Emas۳ نخستین بار در نمایشگاه بینالمللی خودروی ژنو معرفی شد. در همان روز نخست رونمایی، یک ویژگی خودرو بازدیدکنندگان را بشدت تحت تأثیر خود قرار داد و آن ادامه کشیدگی شیشه جلوی خودرو تا قسمت سقف و انتهای خودرو بود. به همین دلیل راننده و سرنشینان همواره احساس میکنند که به نوعی در محیط اطراف، معلق هستند و این باعث میشود که آنها احساس نکنند در فضایی تنگ نشستهاند.
چراغهای مهشکن این خودرو از نسل جدید چراغهای LED ساخته شده است تا این امکان را به راننده بدهند که در سختترین شرایط آب و هوایی و رانندگی در مه غلیظ نگرانی چندانی درخصوص برخورد با موانع و عابران نداشته باشند. در کل میتوان طراحی Emas۳ را یک موفقیت چشمگیر در دنیای خودروهای فشرده به شمار آورد. پیشبینی میشود این خودرو ظرف دو ۳ سال آینده به مرحله تولید تجاری برسد و از این رو از هماکنون شرکت ارائهکننده این طرح، مقدمات راهاندازی خط تولید آن را آماده میکند.
مهدی پیرگزی / گروه دانش
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست