شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو برادر را میلیاردر کرد


فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو برادر را میلیاردر کرد

تئو آلبرشت، با ثروت ۸/۱۸ میلیارد دلار نهمین فرد ثروتمند جهان، مالک و مدیر ارشد اجرایی سوپرمارکت زنجیره‌ای «آلدی نورد» است که کالاهای ارزان قیمت می‌فروشد. تئو برادر کارل آلبرشت، …

تئو آلبرشت، با ثروت ۸/۱۸ میلیارد دلار نهمین فرد ثروتمند جهان، مالک و مدیر ارشد اجرایی سوپرمارکت زنجیره‌ای «آلدی نورد» است که کالاهای ارزان قیمت می‌فروشد. تئو برادر کارل آلبرشت، ششمین فرد ثروتمند جهان و مالک سوپرمارکت «آلدی سود»، است.

او در آمریکا صاحب یک فروشگاه زنجیره‌ای به نام تریدر جوز نیز می‌باشد. این فروشگاه کالاهای خاصی را که به علت رویکرد نوآورانه به سختی در جاهای دیگر یافت می‌شوند و به علاوه خیلی خوش‌طعم هستند و اغلب محصولات خود شرکت می‌باشند، می‌فروشند.

تئودور پول آلبرشت، متولد ۲۸ مارس سال ۱۹۲۲، یک کارآفرین آلمانی است که به همراه برادرش کارل آلبرشت فروشگاه زنجیره‌ای آلدی را تاسیس کرده است. مبدا کمپانی آلدی به ۱۹۱۳،‌زمانی که مادر کارل و تئو مغازه کوچکی در حومه اسن باز کرد، بر می‌گردد. کارل و تئو آلبرشت در شرایط متوسطی در اسن بزرگ شدند. مادرشان صاحب یک خواربارفروشی کوچک در محله کارگران «شانه بِک» بود. تئو نزد مادرش به شاگردی پرداخت. او به همراه برادرش در سال ۱۹۴۶ اداره مغازه مادرشان را به دست گرفتند. دو برادر قصد داشتند فروشگاهی راه‌اندازی کنند که ارزان‌ترین کالاها را به فروش می‌رساند. این دو برادر با تقسیم فروشگاه زنجیره‌ای‌شان به دو بخش، کسب و کار خود را از هم جدا کرده و در سال ۱۹۶۲ برای اولین بار برند فروشگاه آلدی (Albrecht-Discount) را معرفی کردند. آلدی جنوب بازارهای ایالات متحده آمریکا،‌ استرالیا، بریتانیا، ایرلند، سوئیس، اسلونی و غیره را پوشش می‌دهد.

آلدی استراتژی‌های خاصی برای ارزان بودن محصولاتش دارد. یکی از نمود‌های رویکرد «اجتناب اکید از تجملات» آلدی این است که هیچ‌گونه دکوراسیونی در راهروهای فروشگاه‌ها به کار برده نمی‌شود. در واقع قفسه‌هایی که برای قرار دادن کالاها هستند، کارتون‌های مقوایی خاصی هستند که مشتریان می‌توانند به راحتی بلندشان کنند. از آنجایی که کیسه‌ها و ساک‌های حمل کالا هزینه بر هستند، مشتریان از این جعبه‌ها برای قرار دادن کالاهایشان در آن استفاده می‌کنند. این قفسه‌ها در طول راهرو‌ها قرار دارند. مشتریان به تدریج کالاهایشان را برمی‌دارند. جعبه‌های خالی پس از برداشته شدن تمام کالاهای درونشان، به جای خود بازگردانده می‌شوند.

به علاوه صفوف بلند مشتریان جلوی صندوق نمایان‌گر حداقل بودن تعداد کارکنان آلدی است. البته این امر در آلمان به امری عادی در زندگی مردم تبدیل شده است. با این حال، به خاطر سیستم محاسبه قیمت کارآ در صندوق، بلندی صف‌ها لزوما به معنای زمان بیشتر انتظار برای مشتریان، نسبت به فروشگاه‌های دیگر نیست. تمام کارکنان باید هم کارهای مخصوص محاسبه قیمت در قسمت صندوق و هم کارهای مخصوص انبارسازی را انجام دهند؛ اما زمانی که ترافیک مشتری کمتر است. تنها یکی از کارکنان در صندوق کار می‌کند و کارهای دیگر فروشگاه مثل انبارسازی و نظافت فروشگاه را انجام می‌دهند.

این استراتژی‌های کاهش قیمت و صرفه‌جویی آلدی از یک سو و نزدیک بودن قیمت کالاهای آن به قیمت تولید نشان‌دهنده این امر است که این کاهش هزینه‌ها مستقیما به نفع مشتری و برای کاهش قیمت کالاها می‌باشد. آلدی از ورود یورو به آلمان و دیگر کشور‌های اروپایی هم سود برد. در واقع مصرف‌کنندگان بر این باور بودند که فروشندگان برای افزایش قیمت‌ها از این تغییر ارز استفاده می‌کنند؛ اما بر عکس دیگر فروشگاه‌ها، آلدی از همان ابتدا قیمت قبل و بعد از تغییر ارز کالاها را برای مدت‌ها روی پوستری چاپ کرده و در فروشگاه‌هایش نصب کرده بود. نکته مثبت کار این بود که در آلدی قیمت یورو را به پایین رند کرده بودند که نتیجه این کارها باعث افزایش احترام و وفاداری مشتریان نسبت به فروشگاه شد. تنها منبع تبلیغات آلدی اغلب هفته‌نامه‌ای است به نام آلدی اینفورمیرت که در فروشگاه‌هایش، یا توسط پست الکترونیک توزیع می‌شود. این هفته‌نامه در روزنامه‌های محلی هم به چاپ می‌رسد.

برادران آلبرشت بسیار از صحنه اجتماع کناره گرفته‌اند و اطلاعات خیلی کمی از زندگیشان در دست می‌باشد. در حال حاضر هیچ کدام از این دو برادر دیگر این فروشگاه را اداره نمی‌کنند. هم‌اکنون فروشگاه‌های آلدی در حدود ۶۰ کشور دنیا شعبه دارند.