چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

نگاهی به فیلم گلچهره


نگاهی به فیلم گلچهره

گلچهره به لحاظ سینمایی اثری قابل دفاع است. کارگردان خوبی را در پشت دوربینش داشته که حواسش به مخاطب هدفش بوده است و در یک حرکت هوشمندانه، هم تماشاگر عام را ازطریق روایت عاشقانه …

گلچهره به لحاظ سینمایی اثری قابل دفاع است. کارگردان خوبی را در پشت دوربینش داشته که حواسش به مخاطب هدفش بوده است و در یک حرکت هوشمندانه، هم تماشاگر عام را ازطریق روایت عاشقانه ای درست و حسابی که پل ارتباطی میان نقاط ثقل عشق ورزی را درقاب های طلایی و نوستالژیک سینما می جوید سرگرم می سازد و هم با ساختاری قابل قبول از دشواری های هر جامعه در مسیر حراست از فرهنگ و هنر اصیل می گوید.

بررسی وضعیت جامعه افغانستان در دو وضعیت جنگی و عصر تسلط طالبان و بحث تفکر طالبانیسم بهانه ای است برای بازبینی تاثیرات تحجر بر نابودی فرهنگ و ایستایی تمدن; برای همین منظور از طریق تصاویر و سکانس هایی تاثیر برانگیز از جمله تلاش های اشرف خان برای بازسازی سینما گلچهره یا آن تلاش دلپذیر در کشیدن دیوار به روی فیلمخانه و رویارو قرار دادن اندیشه طالبانیسم با تفکر آزادی خواه اشرف خان و همراهانش سعی شده تا پیام فیلم در قالب این سکانس ها به مخاطب منتقل شود. فرم در خدمت روایت است و نمادها در تعامل با رئالیسم یک فیلم انتقادی خوب را در رد تحجر پدید آورده است.

نویسنده : بهداد مینوی