یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
چهره زن در قرآن
● قرآن و نفی بینشهای تحقیرآمیز
بر اساس جهانبینی توحیدی، که «توحید در خالقیت» از ارکان آن شمرده میشود، خداوند خالق همه موجودات است، و همه چیز مخلوق اوست.
اللّه خالق کل شیء(۱)
از سوی دیگر، بر اساس یک اصل دیگر توحیدی «خلقت و زیبایی» در همه موجودات پا به پای هم، حضور دارند و هر چیزی در نیکوترین وضع آفریده شده است:
«الذی احسن کل شیء خلقه»(۲)
با توجه به این دو نکته است که در دیدگاه انسان موحد، کسری و نقصان، از آفرینش رخت برمیبندد، و در نظر او هر موجودی، از حداکثر ظرفیت کمالپذیری برخوردار است، «صفت نسبی» مطرح میگردد و به تعبیر مولوی:
زهر مار آن مار را باشد حیات
لیک آن مرآدمی را، شد ممات
از اینرو نه تنها از نظر جهانبینی، جایی برای «خلل و نقص» باقی نمیماند، بلکه از نظر رفتار و برخورد نیز «تحقیر» هیچ موجودی سزاوار نیست. مگر آنکه فردی در محدوده امور اختیاری، راه ناصواب را انتخاب کند و بر پیمودن آن اصرار ورزد.
بر این اساس تفاوتهای جسمی و مادی بین زن و مرد، هرگز نمیتواند به عنوان «تفاوتهای ارزشی» مطرح گردد و باعث «افتخار» و یا «تحقیر» تلقی شود، بلکه هر یک از این گروه، بر اساس «حکمت بالغه حق» و با توجه به مسؤولیت و نقشی که باید داشته باشند در «کمال حسن» آفریده شدهاند.
کمالات انسانی
در بخش کمالات روحی و ارزشهای انسانی نیز تفاوتی بین این دو جنس وجود ندارد و راه کمال تا عالیترین مراحل آن، بر روی هر دو باز است، و این بحث را در دو قسمت باید دنبال نمود:
۱) استعدادهای ذاتی
۲) کمالات اکتسابی
قرآن کریم در هر دو زمینه گواه آن است که تفاوت و تبعیضی در کار نیست.
توضیح آنکه:
محور تعلیم و تربیت جان انسانهاست و جان نه مذکر است و نه مؤنث، و اصلاً زن و مردی در کار نیست، نه اینکه زن و مردی هست ولی با هم مساویاند، پس:
▪ اولاً: زن بودن یا مرد بودن مربوط به پیکر است نه جان و روح.
▪ ثانیا: تعلیم و تربیت و تهذیب و تزکیه از آن نفس است.
▪ ثالثا: نفس غیر از بدن است، اگر جسم نقشی در انسانیت انسان میداشت، سخن از مذکر و مؤنث در بین بود و این بحث جا داشت که آیا این دو صنف، مساویاند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر کسی را روح او تشکیل میدهد، و جسم ابزاری بیش نیست (که گاه مذکر و گاه مؤنث است) و روح نه مذکر است و نه مؤنث، قهرا بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این صنف، در مسایل مربوط به حقیقت انسان رخت برمیبندد.
به علاوه آیاتی که مایه ارزش و فضیلت را بیان میکند و مثلاً علم و ایمان را ارزش میشمارد و جهل و کفر را ضد ارزش معرفی میکند. هیچ کدام از این اوصاف مذکر و مؤنث را ندارد، لذا این تقسیم نه در مسایلی که به «عقل نظری» برمیگردد راه دارد، و نه در مسایل اخلاقی که به «عقل عملی» برمیگردد مانند اراده، خلوص، صبر و توکل. زیرا آنکه عالم یا مؤمن است ـ یعنی صاحب ارزش است ـ جان است و جان نه مذکر است و نه مؤنث، از اینرو وقتی «صبر» مؤنث و مذکر بودن نداشت، «صابر» هم مذکر و مؤنث نیست و نباید به فکر این کلمه بود که یک جا میگوییم «صابر»، و یک جا میگوییم «صابرة»، چون تأنیث لفظی را نباید در مسایل تحلیلی راه داد.(۳)
ممکن است برخی گمان کنند که قبول اصول فوق با برخی از مطالبی که در متون دینی آمده است ناسازگار است، مثلاً حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه میفرماید:
«بهترین خصلتها و خویهای زنان، بدترین خصلتهای مردان است، «تکبر و ترس و بُخل» چون وقتی زن متکبر باشد، مرد بیگانه را به خود راه نمیدهد و اگر بخیل باشد مال خود و شوهر را نگهداری میکند و اگر ترسو باشد، از هر حادثهای که پیش میآید کنارهگیری و احتیاط میکند.»(۴)
آیا مقصود حضرت این است که از نظر اسلام دو گونه قالبگیری برای روح مرد و زن وجود دارد
و مرد در یک قالب «خُلق و خوی» و زن در قالب دیگر باید ساخته شود؟
در پاسخ باید توجه داشت که اوصافی مثل «ترس، تکبر، بخل» گاه به عنوان یک حالت روانی مورد نظر قرار میگیرد و گاه این واژهها در آثار هر یک از این اوصاف به کار میرود، چه منشاء روانی آن وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد. مثلاً وقتی میگوییم «فاطمه به زهرا مهربانی کرد» ممکن است، مقصود کار مهربانانه باشد، چه حقیقت مهربانی باشد و یا نباشد.
در باره این اوصاف سه گانه نیز چنین است و لذا اگر تکبر در برابر شخص متکبر، عبادت شمرده میشود، بدین نظر نیست، که در برابر متکبرین، تکبر به عنوان یک حالت روحی (خودپسندی و خود بزرگبینی) پسندیده است و واقعا باید چنین بود، بلکه در برابر متکبرین باید رفتار متکبرانه داشت، پس در «التکبر مع المتکبر عبادة» تکبر به عنوان «خُلق» توصیه شده است.
در این جمله نهجالبلاغه نیز «تکبر» به عنوان یک ویژگی اخلاقی به طور کلی توصیه نشده است بلکه از زنان خواستهاند که در برابر مرد نامحرم رفتار متکبرانه داشته باشند.
اما در باره «ترس»، بدون شک شجاعت به عنوان خُلق روحی یعنی قوت قلب داشتن و خود را در برابر دیگران نباختن برای زن و مرد ممدوح است و اسلام از زن نخواسته است که «ترسو» باشد و زنان شجاع در تاریخ اسلام همانند مردان شجاع مورد تمجید بودهاند، ولی چون زن حامل یک امانت بزرگ انسانی است که همان «عفت» باشد از او خواستهاند تا «رفتارش» آمیخته با ترس باشد.
شجاعت زن در فداکاری برای حفظ امانت است و آنکه خود را در معرض خطر قرار میدهد و عفت خود را از دست میدهد نه تنها فداکاری نکرده بلکه خیانتکار است، پس این، دستور به «احتیاط کاری» در مورد «خطر جانی» یا «خطر مالی» و یا خطر برای «حیثیت اجتماعی» نیست، بلکه احتیاط در مورد عفت است.
در مورد بخل نیز مسأله از همین قرار است، یعنی «رفتار همراه با امساک» چون او در مال مشترک خانواده، امانتدار است و باید حداکثر مراعات را بنماید و لذا در مال فردی و شخصی، این روش پسندیده نیست و آنکه چون حضرت زهرا(س) حتی پیراهن شب عروسی خود را در راه خدا انفاق میکند، به فضیلت بسیار بزرگی دست مییابد.(۵)
● طرد دیدگاههای ناصحیح
در یک جمعبندی کلی با مرور به آیات قرآن میتوان تشخیص داد که در این کتاب آسمانی و سند تردیدناپذیر دعوت پیامبر اسلام، نه تنها نظری تحقیرآمیز نسبت به زن دیده نمیشود بلکه هر یک از دیدگاههای تنگنظرانه در این زمینه، به گونهای نفی گردیده است.
به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱) در قرآن کریم از آنچه در بعضی کتب مذهبی هست که زن از مایهای پستتر آفریده شده و یا اینکه به زن جنبه طفیلی دادهاند و گفتهاند که همسر حضرت آدم(ع) از عنصری از اعضاء طرف چپ او آفریده شد، اثر و خبری نیست. لذا در اسلام نظریه تحقیرآمیزی نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت، وجود ندارد.(۶)
۲) نظر تحقیرآمیز دیگر که در ادبیات جهان آثار نامطلوبی داشته است این است که زن عنصر گناه است! از وجود زن شر و وسوسه برمیخیزد! شیطان مستقیما در وجود مرد راه نمییابد و فقط از طریق زن میتوان مردان را فریب دهد!
ولی در قرآن اثری از اینکه حوا، آدم(ع) را فریفته باشد، دیده نمیشود و هر کجا که پای وسوسه شیطانی به میان میآید ضمیرها به شکل «تثنیه» است:
«شیطان آن دو را وسوسه کرد»(۷)
بدین ترتیب قرآن با یک فکر رایج آن عصر که هنوز هم بقایایی دارد، سخت به مبارزه پرداخت و جنس زن را از این اتهام که عنصر وسوسه و گناه و شیطان کوچک است مبرّا کرد.
۳) نظریه تحقیرآمیز دیگر مربوط به استعدادهای روحانی و معنوی زن است که او را از دستیابی به قرب حق و مقامات معنوی عاجز میدانستند، در حالی که در آیات فراوانی از قرآن، پاداش اخروی، به عمل و ایمان مربوط دانسته شده که جنسیت در آن دخالتی ندارد.
قرآن معمولاً در کنار هر مرد بزرگ، از یک زن بزرگ نیز یاد میکند، هم چون همسران آدم(ع) و ابراهیم(ع) و مادران موسی(ع) و عیسی(ع). گویی قرآن خواسته است در داستانهای خود، توازن را حفظ کند و قهرمانان داستانها را منحصر به مردها ننماید.
۴) اسلام بر خلاف برخی از آیینها رابطه جنسی و ازدواج را پلید نشمرده است و کنارهگیری از زن را شرط وصول به مقامات معنوی ندانسته است، بلکه ازدواج را مقدس و مجرّد بودن را مذمت نموده است و دوست داشتن زن را از اخلاق انبیاء(ع) معرفی کرده است «من اخلاق الانبیاء حبّ النساء»
۵) اسلام در مقابل آنان که زن را مقدمه وجود مرد دانسته و بدین وسیله در صدد تحقیر وی برآمدهاند، هرگز این مطلب را مطرح نکرده و بلکه همه موجودات را در مسیر «خلقت و تکامل انسان» میداند و زن و مرد را هر کدام برای دیگری میداند:
هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنّ(۸)
۶) یکی از نظریات تحقیرآمیزی که در گذشته در باره زن وجود داشته این است که زن برای مرد، یک شرّ و بلای اجتنابناپذیر است و وجود او مایه بدبختی و گرفتاری برای مرد است. ولی قرآن به صراحت مرد و زن را برای یکدیگر خیر و مایه آرامش میداند.
پس قرآن کریم، نه در تفسیر خلقت، و نه در تفسیر ارزشهای انسانی، نظر تحقیرآمیزی نسبت به زن نداشته و بلکه آن نظریات را مردود شناخته است.(۹)
۱ـ سوره رعد، آیه ۲۱.
۲ـ سوره سجده، آیه ۷.
۳ـ مراجعه شود به زن در آیینه جلال و جمال ص۶۶ تا ۷۱.
۴ـ نهجالبلاغه، کلمات قصار ۲۲۶.
۵ـ برای توضیح بیشتر به کتاب تعلیم و تربیت در اسلام اثر شهید مطهری از ص۱۵۸ تا ۱۸۱ مراجعه شود.
۶ـ تفسیرالمیزان، ج۴، ص۱۴۷.
۷ـ آیات ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ سوره اعراف.
۸ـ سوره بقره، آیه ۱۸۷.
۹ـ نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۴۷ تا ۱۵۲.
منابع:
زن در آیینه جلال و جمال,safhe=۷۱-۶۶
تعلیم و تربیت در اسلام,شهید مطهری,safhe=۱۸۱-۱۵۸
تفسیرالمیزان,jeld=۴,safhe=۱۴۷
نظام حقوق زن در اسلام,safhe=۱۴۷-۱۵۲
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست