شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
گام های بلند در راستای توسعه علمی

بدون شک علم و دانش اجتماعی یکی از مهمترین عوامل پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع امروزی به شمار میرود و در این راستا تحقیق و پژوهش اجتماعی و فرهنگی جایگاه پراعتباری را به خود اختصاص میدهد.
امروزه رشد و پیشرفت دانش و پژوهش اجتماعی با نظام اجتماعی و همچنین دانش و پژوهش فرهنگی با سیاستهای فرهنگی در تعامل و ارتباط متقابل بوده و هیچ یک بدون توجه به مبانی و محتوای دیگری نمیتوانند از رشد و پیشرفت کافی و لازم برخوردار باشند.
البته این تعامل به معنای پیروی یکی از دیگری نیست؛ بلکه منظور از تعامل، برقراری روابطی عالمانه، دوستانه و در عین حال منتقدانه است که همواره باید توسط پژوهشگران اجتماعی و فرهنگی از یک طرف و سیاستگذاران و برنامهنویسان اجتماعی و فرهنگی از طرف دیگر کاملاً در نظر گرفته شود.
جامعهشناسی مانند گاستون بوتول در کتاب معروف «پولمولوژی یا ستیزهشناسی» خود، پیروی زشت و بردهوار برخی کنشگران و پژوهشگران اجتماعی از ساختارها و مؤسسات نظامی و ستیزهجو را برملا ساخته و از راهاندازی پژوهشهای اجتماعی و فرهنگی نظیر پروژه کاملوت در راستای مهندسی نظامهای اجتماعی و برپایی جنگهای روانی در سازمانهای بزرگ جهانی پرده برمیدارد. از نظر وی، همین سیاستهای هماهنگ از سوی طرفین، یعنی ارتباط دانش اجتماعی و نظام اجتماعی، از سویی موجب رشد و توسعه سریع مؤسسات پژوهشی و از سوی دیگر موجب تقویت نظامهای اجتماعی و دستیابی آنها به اهداف غیرانسانی خود شده است که در منطق هیچ پژوهشگر آزاداندیش فرهنگی و اجتماعی بهویژه در جامعه ما پذیرفته نیست.
با این حال، هرگز نمیتوان کتمان کرد که اصل و قاعده هماهنگی و همکاری متقابل بین دو طرف، یعنی پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی با سیاستها و نظام فرهنگی و اجتماعی، موجب تقویت و رشد و توسعه چشمگیر و اثرگذار آنها در مقیاس ملی و فراملی و جهانی شده است.
این رویکرد حتی موجب شکلگیری یک حوزه علمی جدید به نام «سیاست علمی» در دانش و علوم اجتماعی شده که باید از تجارب ارزشمند آن بهرهبرداری کرد.
در جامعه ما، تأثیرپذیری متقابل یافتههای علمی و پژوهشی، بهویژه در حوزههای گسترده اجتماعی و فرهنگی از سیاستهای علمی، اجتماعی و فرهنگی، موضوعی است که کمتر محل توجه دستاندرکاران پژوهشی و علمی یا مدیران و برنامهریزان جامعه قرار گرفته است.
سیاستهای علمی موضوعی مستقل از یافتههای علمی بوده و علیرغم ارتباط نزدیک با آن، به عنوان یک موضوع و حوزه مستقل علمی مطرح است و اساساً امروز به عنوان یک رشته دانشگاهی و آکادمیک تحت عنوان (Science policy) در دانشگاههای معتبر دنیا پذیرفته شده و دانشجویان زیادی در برخی زمینههای علمی را شامل میشود.
در زمینه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی، چنانچه به گسترش و توسعه صحیح، مقتدرانه و راهبرانه آن در جامعه علاقهمند باشیم و اذعان کنیم که این امر با توجه به تجربیات کشورهای دیگر، جز از طریق بومیسازی و بهکارگیری علم و تحقیق متناسب با هنجارهای جمعی میسر نخواهد بود، لازم است در گام نخست سیاستهای ما در قبال ارتباط صحیح علم و پژوهش با سیاستها و برنامههای موجود در هر یک از سطوح و ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه معین شود و رابطهای منطقی و عملی بین دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی با دستگاههای سیاستگذار و برنامهریز فرهنگی و اجتماعی بهوجود آید، تا گامهای بعدی را با استواری و اطمینان بیشتری برداریم.
باید اعتراف کرد که بدون تعیین سیاستهای علمی و پژوهشی و چگونگی ارتباط مراکز علمی با نهادها و دستگاههای فرهنگی و اجتماعی هرگز پیشرفت علمی و پژوهشی در زمینههای فرهنگی و اجتماعی کشور محقق نخواهد شد؛ زیرا فرآیند پژوهش نیازمند حمایتهای مالی، خدماتی، آماری، اطلاعاتی، موضوعی و کاربرد نتایج از سوی این نهادها خواهد بود و متقابلاً جامعه و نظام اجتماعی و فرهنگی نیز از دستاوردهای علمی و فرهنگی پژوهشگران در این زمینه محروم شده و در نتیجه آسیبهای اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه باقی خواهند ماند. زیرا کاهش و رفع این آسیبها، جز در پرتو نتایج ارزشمند دانش و پژوهش اجتماعی و فرهنگی میسر نخواهد شد.
از دهههای گذشته تاکنون، در جامعه ما معمولاً از بهکارگیری دانش پیشرفته کشورهای دیگر و یافتههای پژوهشی آنان در زمینههای گوناگون تجربی و انسانی و اجتماعی و فرهنگی صحبت به میان آورده میشود، اما از چگونگی و نوع سیاستهای علمی و پژوهشی که موجب این رشد شگفتانگیز در حوزه علم و دانش شده است، کمتر بحثی به میان میآید. البته دیروز فاقد مبناها و پایههای لازم و اصولی بوده و با نوعی خودباختگی علمی و فرهنگی در مقابل دستاوردهای دیگران روبهرو بودیم، اما امروز سعی میکنیم اصول و مبانی زیرساختهای علم و دانش نوین را در سرزمین ذهن، تاریخ و فرهنگ اصیل خود جستوجو کنیم و بر این باوریم که بر مبنای دستاوردهای فرهنگی و تمدنی خود، با رویکرد توسعه درونزا و بومیسازی یافتههای تمدنی و علمی و فناوری ملل دیگر جهان، میتوانیم ضمن ایجاد روابط منطقی و تعامل سازنده و عالمانه بین دانش اجتماعی و مطالعات فرهنگی با نظام اجتماعی و سیاستهای فرهنگی، گامی بلند در راستای توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور برداریم و مدلی نوین را برای این خاک کهن و تمدن دیرپا طراحی و ترسیم کنیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست