یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

معرفی کتاب رادیو در عصر جهانی شدن


معرفی کتاب رادیو در عصر جهانی شدن

کتاب «رادیو در عصر جهانی شدن» نوشتهٔ «دیوید هندی» و با ترجمهٔ حمیدرضا نجفی به همت دفتر پژوهش‌های رادیو در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسید.
این کتاب که در پنج بخش صنعت رادیو، تولید، …

کتاب «رادیو در عصر جهانی شدن» نوشتهٔ «دیوید هندی» و با ترجمهٔ حمیدرضا نجفی به همت دفتر پژوهش‌های رادیو در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسید.

این کتاب که در پنج بخش صنعت رادیو، تولید، مخاطبان، معانی و مفاهیم و فرهنگ تنظیم شده است، به بررسی ویژگی‌ها و توانایی‌های این رسانه در نزد عوام می‌پردازد و سپس جایگاه آن را در دنیای امروز و جهان آینده مورد بررسی قرار می‌دهد.

نویسنده در مقدمه این کتاب هدف از نگارش این کتاب را چنین بیان می‌کند: «از دیدگاه اجتماعی رادیو، کارایی اندکی را به خود اختصاص می‌دهد، ولی تأثیر زیادی دارد. البته این مقدمه به معنای بیانیه پیروزی نیست و نگارش کتاب کلاً به معنای تقدیر از رادیو نیست.

اگر مک‌لوهان امروز زنده بود، باید این واقعیت را می‌پذیرفت که رادیو نه فقط باقی می‌ماند، بلکه پیشرفت نیز می‌کند، اما در واقع این یک روی سکه است. سؤال انتقادی آن است که امروز ما چه نوع رادیویی را دارا هستیم؟ و رادیو در جامعهٔ معاصر چه نقشی را ایفا می‌کند؟»

دیوید هندی با اعلام این سؤال به دنبال پاسخی می‌رود که آن را در پنج فصل باقیماندهٔ کتاب جستجو می‌کند. او می‌گوید: «ما از توانایی رادیو برای «تحریک چشم فکر» به منظور دیدن نادیدنی‌ها صحبت می‌کنیم که سبب مشارکت بیشتر و نه کمتر مخاطب می‌شود ما از توانایی رادیو برای همراه‌سازی خودمان که با ایجاد احساس نزدیکی با برنامه‌سازان و سایر شنوندگان ما را به سوی ارتباطات جدیدتری سوق می‌دهد، صحبت می‌کنیم».

http://glo۱۱۰.blogfa.com/۸۶۰۶.aspx