سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
چینش و ساخت حزب در قرآن پایه ای برای امتناع عقیدتی
این مقاله با هدف بررسی یكی از مفروضات امتناعی برای رد یا تردید نسبتبه نظامی حزبی پردازش شده است . نظام حزبی در ایران با مشكلات و موانع نظری - فعلی بسیاری مواجه است كه بررسی یكایك و همچنین نحوه ارتباط آنها با یكدیگر نیازمند مطالعات گستردهای است . مقاله حاضر تنها به پژوهش در مورد مفروض معمول استنباط شده از آیات قرآن در نفی حزب، محدود شده است . مقاله با نشان دادن این كه اساسا حزب در قرآن بطور عموم در وجه دینی آن استفاده شده و با وامگیری از فرمول فقهی منطقهٔ الفراغ این نتیجه را بدست میدهد كه حزب به عنوان یك «روش» در سازماندهی سیاسی - اجتماعی، اقتصادی مسلمانان یك روش منطقهٔ الفراغی است.
در ایران با وجود بیش از یك قرن سابقه و فعالیتهای حزبی، به نظر میرسد هنوز تا پیدایش وضعیتی نهادینه در مورد احزاب، راهی نه چندان كوتاه در پیش باشد . در این مدت، ۵ (پنج) مرحله از تب و تاب فعالیتهای حزبی، - یا آنچه را كه میتوان با تسامح به این نام خواند - بخشی از حیات سیاسی، اجتماعی - اقتصادی را آشكارا تحت الشعاع خود قرار داد .
اولین مرحله و نقطه آغازین آن به انقلاب مشروطه و فعالیت احزاب در این مقطع زمانی برمیگردد كه تا تسلط رضاخان (شاه) بر قدرت به درازا كشید . دومین مرحله به سالهای جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، و سرنگونی دیكتاتور، و بالاخره فضائی كه گاه از آن همچون دموكراسی نیم بند نام برده میشود، معطوف است كه تا كودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت دكتر مصدق ادامه یافت . مرحله سوم از فعالیتحزبی در برگیرنده سالهای ۳۹ تا ۴۳ است كه باز ایران شاهد نوعی فضای نیمه باز سیاسی بود كه خود ناشی از تحركات داخلی، همچنین نفوذپذیری ایران از سیاستهای خارجی بود . مرحله چهارم، شامل فاصله زمانی اندكی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۶۰ است، و بالاخره با انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ و باز شدن فضای سیاسی جامعه، بار دیگر گونهای از تحركات حزبی را در جامعه شاهد هستیم .
اگر بخواهیم با تسامح تمامی مدت زمانی كه احزاب در ایران اندك موضوعیت فعالیت و رقابت جدی داشتهاند را محاسبه كنیم، آنگاه شاید این ارقام را برای هر یك از مراحل بتوانیم قابل اعتناء بدانیم . مرحله اول ۲۰ سال، مرحله دوم ۱۲ سال، مرحله سوم ۴ سال، مرحله چهارم ۴ سال، و مرحله پنجم بیش از ۲ سال، البته تمامی این ارقام تخمینی است و این بر عهده مطالعات موردی است كه با انتخاب معیارهای لازم محاسبات فنیتری را بدست دهند . هر چند، بعید استبه خاطر طبیعت فعالیتهای سیاسی از یك سو و همچنین اوضاع سیاسی - اجتماعی ایران از دیگر سو، بتوان رضایتخاطر كسانی را كه خواهان ارقام ریاضی دقیق هستند، فراهم كرد.
به هر حال، ارقام یاد شده به خوبی بیانگر این نكته است كه در بیش از یكصد سال از شكلگیری اولیه احزاب رسمی در ایران تاكنون تنها ۴۲ سال تب و تاب فعالیتهای حزبی قابل مشاهده است . یعنی چیزی حدود ۴۰% در بقیه زمانها یا اصولا هیچ خبری از احزاب رسمی كه بتواند تا حدی نقش خود را با جدیت در چارچوب جلب آراء و رقابتهای انتخاباتی ایفا كند نیست، یا در پارهای مواقع، همانند دوران پهلوی دوم و مقاطعی چون وجود احزاب رسمی دولتی یا حتی مرحله تك حزبی رستاخیز، بیشتر كاریكاتوری از حزب و كاركردهای حزبی وجود دارد . البته مشكلات تنها به مقایسه زمانهای فعالیت محدود نمیشود . به هیچ عنوان نمیتوان آن ۴۰% زمانی را، دورانی درخشان از حضور احزاب در جامعه ایران دانست . احزاب معمولا از سازماندهی ضعیفی برخوردار بودند . آموزههای حزبی روشن و آشكار نبود، احزاب گاه در حد یك دسته سیاسی، تنزل مییافتند و بسیاری مواقع چیزی بیش از احزاب فصلی یا شخصی نبودند . برخی از احزاب و در راس آنها، حزب توده، از این جهات وضعیتی مناسبتر داشتند ولی باز این حزب نیز در مقایسه با احزاب اروپایی و حتی احزاب چپ كشورهای عربی، چیزی برای عرضه نداشت .
بررسی چرائی و چگونگی ضعف بنیادین حزب و ناكارآمدی آن در ایران، زمینههای متعدد مطالعاتی را میطلبد . وضعیت گذار طولانی جامعه ایران، ساختار اجتماعی - اقتصادی، استبداد و فساد سیاسی، نگرشهای معمولا منفی به حزب و حتی موقعیت ژئوپلتیكی ایران كه در دوران ضعف اجازه بازیگری قدرتها و سیاستهای خارجی را فراهم میسازد، بخشی از این زمینهها هستند . ولی بخش دیگر امتناعهای عقیدتی - نظری است كه اصولا منكر وجود كاركرد حزبی در حیات اجتماعی بوده یا دست كم نسبتبه آن مظنون میباشد . در این راستا، مقاله حاضر در صدد بررسی تنها یكی از جنبههای این امتناعهای عقیدتی - نظری است، یعنی امتناعی كه با استناد به آیات قرآن به نفی حزب مبادرت میورزد . از این رو، به نظر میرسد كه پژوهش در آیات قرآن به عنوان نه تنها نقطه شروع كه یك بحث محوری حائز اهمیتباشد .
● متن آیات
بررسی آیات قرآن نشان میدهد كه ۷ بار واژه حزب در قالب ۵ آیه به كار رفته كه در ۲ (دو) آیه از این ۵ آیه، ۲ بار این واژه تكرار شده است، یك بار واژه «حزبه» كه حاوی ضمیر اشاره است، استفاده شده و یك بار نیز جمع تثنیه «حزبین» آمده است . به این ترتیب، واژگان «حزب» ، «حزبه» ، و «حزبین» مجموعا ۹ مورد میباشد كه در قالب ۷ آیه و در تركیب ۶ سوره جای گرفته است . ابتدا جا دارد كه متن این آیات را مطالعه كنیم .
۱- و من یتول الله و رسوله و الذین امنوا فان حزب الله هم الغلبون (۲)
۲- فتقطعوا امرهم بینهم زبرا كل حزب بمالدیهم فرحون . (۳)
۳- من الذین فرقوا دینهم و كانوا شیعا كل حزب بمالدیهم فرحون (۴)
۴- استخوذ علیهم الشیطن فانسهم ذكر الله اولئك حزب الشیطن الا ان حزب الشیطن هم الخسرون (۵)
۵- لا تجد قوما یومنون بالله و الیوم الاخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشیرتهم اولئك كتب فی قلوبهم الایمن و ایدهم بروح منه و یدخلهم جنت تجری من تحتها الانهر خلدین فیها رضی الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون . (۶)
● چینش
از ۶ سوره مورد نظر، ۴ سوره مكی است كه در هر سوره یك آیه و در هر آیه یك نوبت واژگان حزب، حزبه، و حزبین آمده است و دو سوره دیگر مدنی هستند كه در آنها مجموعا ۵ بار صرفا واژه «حزب» و در قالب ۳ آیه آمده است . پس در سور مدنی در آیات كمتر ولی با دفعات بیشتر واژه حزب استعمال شده است . در مجموع، استفاده از واژگان حزب، حزبه، و حزبین، تركیب «حزب ا . . .» ۳ بار و در ۲ آیه به كار رفته كه بیشترین تركیب را نشان میدهد و جالب است توجه كنیم كه هر دو آیه متعلق به دو سوره مدنی یعنی تنها سورههای مدنی كه در این بحث ما لحاظ شدهاند، میباشند .
دو بار تركیب «حزب الشیطان» آمده كه هر دو متعلق به یك آیه میباشند و تنها دفعهای هم كه به شكل «حزبه» استعمال شده، اشاره به شیطان است .
پس به این ترتیب تركیب حزب الشیطان به تنهایی كمتر از حزب ا . . . است ولی با احتساب استفاده از «حزبه» ، میتوان به رقم ۳ در مجموع نسبتهای حزب به شیطان دستیافت . از این سه مورد در دو آیه، یكی در سوره مكی جای گرفته (حزبه) و ۲ مورد دیگر در سوره مدنی مجادله قرار دارند و همتای ۲ مورد استفاده با تركیب حزب ا . . . در همین سوره و در قالب یك آیه میباشند . پس از این نسبتسنجیها باید به تركیب «كل حزب بمالدیهم فرحون» توجه كرد كه دو بار و در قالب ۲ آیه از دو سوره مكی تكرار شده است . و بالاخره در مرتبتبعدی، تثنیه «حزبین» جای دارد كه یك بار در سوره كهف كه مكی و در ارتباط با داستان اصحاب كهف استبه كار رفته است .
● ساخت
چینش و توزیع عددی استفاده از واژگان حزب، حزبه، و حزبین به خودی خود نشان میدهد كه قرآن در مجموع، با واژه حزب با نگاهی مذمت گونه برخورد نكرده است و میتوان گامی فراتر نهاد و گفت كه تركیب «حزب ا . . .» بیشترین تركیب موجود است، هر چند «حزب الشیطان» و «حزبه» رویهم رفته معادل این تركیب میشوند، ولی جداجدا، از تركیب حزب با ا . . . فاصله دارند . اما این توزیع عددی بدون توجه به نحوه استفاده تفسیری و ارزشی حزب در آیات و در سور مربوطه، به تنهایی برای حصول اطمینان از نگاه قرآن كافی نیست. لذا در این قسمت از مقاله بطور مختصر به ساخت كیفی آیات خواهیم پرداخت .
در مجموع آیات و سور اشاره شده به احتمال قوی و آن گونه كه از ظاهر آیه برمیآید، سادهترین وضعیت، آیه ۱۲ سوره كهف و در تنها موردی است كه «حزبین» آمده است این آیه و آیات قبل و بعد از آن، اشاره به داستان اصحاب كهف دارند و در آیه خاص مورد نظر، «حزبین» در اشاره به دو گروهی است كه در صدد تخمین مدت درنگ اصحاب كهف در غار برآمدهاند . در واقع «حزبین» اشاره به یك اختلاف محاسباتی و عددی در تخمین مدت درنگ دارد و صرف نظر از درستی اقوال هر یك از دو گروه، به خودی خود، حاوی بار ارزشی معطوف به واژه حزبین نیست . البته در تفاسیر و برخی از روایات و حكایات مربوط به اصحاب كهف در مورد این دو گروه و منظور از این كه آنها چه گروهها و جمعیتهایی بودند و چه حدسهایی زدند، نكاتی آمده است كه خالی از وجه اسطورهای و داستانی نیست و تاثیری نیز در نگاه بی طرفانه، به واژه «حزبین» ندارد .
اما اگر آیه ۱۲ سوره ۱۸ (كهف)، بیانی ساده در استفاده از «حزبین» دارد، دو آیهای كه در هر كدام تركیب جملهای «كل حزب بمالدیهم فرحون» آمده این طور نیست . این دو آیه یعنی آیه ۵۳ سوره مومنون و ۳۲ سوره روم هر دو مكی است . و در هر دو، نوعی شادمانی را به اعضاء هر حزبی نسبت میدهد . توجه به برخی واژگان قبل از كل حزب بمالدیهم فرحون نشان میدهد كه ظاهرا قرآن این شادمانی را خالی از وجه مذمت نمیداند . در آیه ۵۳ سوره مومنون، واژه «فتقطعوا» و در آیه ۳۲ سوره روم، «فرقوا» ، هر دو دلالتبر تفرقه و قطعه قطعه كردن دارد . این مذمت در هر یك از دو آیه به گونهای آمده است، هر چند، در نهایت، خالی از وجه اشتراك نیست .
آیه ۳۲ سوره روم، وضعیتی روشنتر دارد . فقره پایانی آیه قبلی حاوی چنین نهی از منكری است: «ولا تكونوا من المشركین» .
برخی از مفسرین از جمله، صاحب مجمع البیان ترجیح دادهاند كه به هنگام تفسیر آیه ۳۲ سوره روم، بطور بهم پیوسته به این فقره پایانی آیه قبل هم توجه داشته باشند (ج ۱۹، ص ۲۲۹) و به این ترتیب، مصداق احزاب و گروههایی كه چنین تفرقهای را نمایندگی میكنند مشركان میباشند . همین تاكید از سوی صاحب المیزان نیز اعمال شده است (ج ۱۶، صص ۹- ۲۸۸ .)
در المیزان، ذكر شده كه كلمه من در ابتدای آیه برای بیان منظوری است كه مراد همانا مشركین هستند . و این ویژگی تفرقه و دسته دسته بودن را از خاصترین صفات مشركان معرفی مینماید . انتخاب این دو تفسیر برای ارائه شرح تفسیری از جهتبار ارزشی آنان برای آموزه شیعه است; هر چند، برخی تفاسیر دیگر، امر را فراتر از مشركان میبرد و شاید یكی از عجایب این تعمیم، تفسیر عرفانی رشید الدین المیبدی صاحب كشف الاسرار است (ج ۷، ص ۴۵۲) كه چنین شرحی میآورد . «و هم الیهود و النصاری و طوائف اهل الشرك .»
لازم به یادآوری است كه در این آیه و همچنین آیه بعدی لبه تیز حمله متوجه مشركان است و پرهیز از درافتادن به شرك و تنها در آیه بعدی یعنی آیه ۳۴ است كه صحبت از كافران میكند . به هر حال، با تاكید بر مشركان به نظر میرسد كه تعمیم صاحب كشف الاسرار یا تفاسیر مشابه، چندان موجه نبوده باشد . در واقع این آیه ۵۳ سوره مومنون، یعنی دیگر آیهای كه تركیب «كل حزب بمالدیهم فرحون» آمده، در برگیرنده اشاراتی به اهل كتاب میباشد .
صاحب مجمع البیان برای شرح آیه مربوطه مثال یهود را میزند كه به انجیل و قرآن كافر شدند و مسیحیان به قرآن (ج ۱۷، ص ۵۷ .) همین نظر در المیزان هم تكرار شده است (ج ۱۵، ص ۴۹ .) در این تفسیر با اشاره به آیه قبلی و از جمله بیان «. . . امهٔ واحدهٔ و انا ربكم فاتقون . . .» به نافرمانی انسان از امر رسولان خداوند كه ایشان را به ربی واحد و همچنین تقوی دعوت كردند، توجه میدهد كه حاصل آن پاره پاره شدن امر مفروض در قالب كتابهاست و اینكه هر جمعیتی «كتابی» را به خود اختصاص دادند . به هر حال، در هر دو آیه، موضوع تفرقه دینی است . در یكی مشركان به خاطر شركشان و خشنودی آنان به فرقه گرائیشان و در دیگری مخاطبان پیام آسمانی انبیاء و تفرقه بین آنان در قالب كتابهای مختلف و خشنودی هر حزب به آنچه كه دارد، سرزنش شدهاند . حال بهتر است از زاویهای دیگر ماهیت این «سرزنش» را بررسی كنیم .
منابع
۱- قرآن
۲- رشید الدین المیبدی، ابوالفضل، كشف الاسرار و عدهٔ الابرار، امیر كبیر، چ ۵، ۱۳۷۱، ج ۷ .
۳- طباطبائی محمد حسین، تفسیر المیزان، سید محمد باقر موسوی همدانی، بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبائی/نشر فرهنگی رجاء، چ ۳، ۱۳۶۷، ج ۱۵ و ۱۶ .
۴- طبرسی شیخ ابوعلی الفضل بن الحسن، تفسیر مجمع البیان، احمد بهشتی/ضیاء الدین نجفی، انتشارات فراهانی، چ ۱، ۱۳۵۴، ج ۱۷ و ۱۹ .
۵- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، چاپ بیروت .
پینوشتها:
۱) استادیار دانشگاه تربیت مدرس .
۲) سوره مائده (۵)، آیه ۵۶ .
۳) سوره مؤمنون (۲۳)، آیه ۵۳ .
۴) سوره روم (۳۰)، آیه ۳۲ .
۵) سوره مجادله (۵۸)، آیه ۱۹ .
۶) سوره مجادله (۵۸)، آیه ۲۲ .
منبع:فصلنامه نامه مفید، شماره ۲۵
نویسنده:حاتم قادری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی رهبر انقلاب حج کردستان عراق نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
تهران شهرداری تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی شهرداری باران
بورس ایران خودرو خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار مسکن حقوق بازنشستگان قیمت
زنان فضای مجازی سریال افعی تهران تئاتر مسعود اسکویی محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما سینمای ایران سریال
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین رفح طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر نساجی ذوب آهن لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی جواد نکونام استقلال سپاهان رئال مادرید
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره اندروید
رژیم غذایی بیمه زیبایی چای ویتامین کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون