چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
ادبیات کهن و معاصر: تفاوت یا تداوم
به بهانه برگزاری سومین نشست حلقه ادبی فیض؛ رضا بابایی، مدیر انجمن قلم حوزه علمیه قم
از عادات مبارک و خجستهٔ ایرانیان، ادبیاتورزی در همهٔ فصول زندگی است. از البرز تا کارون، از ارس تا خلیج فارس، و از شام تاریخ تا صبح فردا، همهجا و همیشه، ساعتِ ایرانی به وقت ادبیات کوک بوده است. هنر حافظ و گزینگویههای خیام و سرخوشیهای مولانا و زبانوریهای سعدی، و نوگوییهای نیما و سهراب و قیصر، زمزمههای است که در پی اذان به گوش این مردم رفته است، و پیش از تلقین فرجامین، ترنم روح آنان بوده است.
پیش و پسی بست صف کبریا
پسْ شعرا آمد و پیشْ انبیا
آری اما نه مردم هماره یکسان و همسان بودهاند و نه قطار ادبیات، تسلیم ریلهای آهنین بوده است. برخی ادبیات را «راه» دانستهاند، و برخی «همراه». راه باشد یا همراه، با ما چرخیده است و با ما به خود پیچوتاب داده است. صراط مستقیم او، آن است که راه پر پیچ را مستقیم نپیماید و در بزنگاههای سرنوشت مردمش، شانه بالا نیندازد و پای تعصب بر زمین تحجر نکوبد. با ما بوده است و با ما خواهد بود، اگر ما با او باشیم و بستر خواب و سفرهٔ نانش را به دربار ساسانیان و دیوانخانهٔ سامانیان حوالت ندهیم.
کلمات، آلات شعبدهبازی نیستند که فقط سر بیسامانان را گرم کنند یا بهانهٔ فخرفروشی تنکمایگان را فراهم آرند. اگر کاخ حقیقت را رخنهای باشد یا روزنی، آن رخنه و روزن، گذرگاه کلمه است. حقیقت، در پیشگاه واژه، کلاه جلالت از سر برمیدارد. دریغا اگر زورق امید به دریای واژگان نیندازیم و تکههای روح و اندیشهٔ خود را به عقد کلمات در نیاوریم؛ که پرچم واژگان را واژگونی نیست: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ.(فاطر/۱۰)
ادبیات، نه میدان بازی، که عرصهٔ سرافرازی کلمات است. این عرصه، همیشه تازه و نوبر است، حتی اگر از قعر کهنترین روزگاران با ما سخن بگوید. نیز همیشه اصیل و ریشهدار است؛ حتی اگر از پیشخان امروز، به روح ما چشمک زند. حتم آن است که معاصرت، رنگورویی دیگر دارد؛ اما آیا در سمتوسو نیز دیگر است؟ به هر روی و رای باید کاوید تا دانست که بر سبیل مداومتیم یا در طریق مفارقت.
و اینک در حلقه ادبی فیض گرد هم میآییم تا بدانیم که رود زایندهٔ ادبیات ملی، از کجا جوشیده است و اکنون موجهای لطیف خود را بر کدام صخره میکوبد و آینده چه نشانی بر پبشانی او زده است. گرد هم میآییم و مینشینیم پای گلگویههای مردان راه؛ تا بدانیم آیا آنچه در روزگار ما «ادبیات» نامیده میشود، چه نسبت پیدا و پنهانی با نیای باستانی خود دارد؟ آیا همان است، یا این نه آن است؟
انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی علیرضا زاکانی ایران مناظره انتخاباتی قالیباف محمدباقر قالیباف پزشکیان
زلزله کاشمر آتش سوزی بیمارستان تهران هواشناسی عربستان شهرداری تهران قتل سیاست معدن ریزش معدن
خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان قیمت خودرو قیمت دلار دولت سیزدهم بازار خودرو بازنشستگان ایران خودرو بازار سرمایه بورس قیمت سکه
تلویزیون عید غدیر سینما رسانه ملی سینمای ایران فیلم جهان سریال موسیقی کربلا تئاتر دفاع مقدس
وزارت علوم دانش بنیان شبکه های اجتماعی مریخ
رژیم صهیونیستی روسیه اسرائیل غزه جنگ غزه فلسطین آمریکا ترکیه چین اوکراین حزب الله لبنان نوار غزه
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر کریستیانو رونالدو جام ملت های اروپا سپاهان باشگاه پرسپولیس مس رفسنجان بازی جام حذفی
هوش مصنوعی اینترنت ناسا فناوری سامسونگ اپل فیبرنوری تلگرام مایکروسافت
چای قهوه دیابت ویتامین کاهش وزن مغز پوکی استخوان