سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
جهشِ معرفتیِ بحرانی
![جهشِ معرفتیِ بحرانی](/web/imgs/16/96/smxh01.jpeg)
۱ ) هر شخص خصوصا اشخاص تاریخی را باید یک فرآیند دانست، نه یک واحد خاص. به همین دلیل باید فرآیندهای قبلی که منجر به پدید آمدن یک شخصیت تاریخی شده است (خصوصا مسائل معرفتی ـ ساختاری) بررسی شود. نیز فرآیندهایی که این شخص را به عنوان یک فرآیند به وجود آورده است، باید بررسی شود.
۲ ) اولین فرآیند مکتب تاریخینگر فقهی قم بود؛ این نوع رهیافت تاریخی با آیتالله بروجردی به اوج خود رسید، و دارای چارچوب خاص خود شد. این رهیافت، اصحاب خود را به واقعیتگرایی فقهی میکشاند؛ چراکه در رهیافت فهم تاریخی یک متن، وضع حال برای فهم آن متن در نظر گرفته میشود. به عبارتی دیگر، آن متن تاریخی در وضعیت حال و فعلی فهمیده میشود و این واقعیتگرایی معرفتی سبب واقعیتگرایی ساختاری نیز میشود.
۳ ) حوزه علمیه قم از فضای عقل نظری حاکم بر حوزه اصفهان استفاده میکند؛ همانطور که آیتالله بروجردی حاصل حوزه فلسفی اصفهان بوده است. فقه، حصن دین است و در نقش تعیین مرزهای یک مکتب ظاهر میشود و فقها حصون دین هستند و در مقابل انحرافات در معرفت دینی، همچون سد. حال اگر فقه به تنهایی باشد و فلسفه و دیگر علوم و دانشها به کناری روند، ممکن است به «فقه برای فقه» تبدیل شود و دیگر برای زندگی نباشد و به این دلیل دچار یک نوع ایستایی شود که در ساحت معرفتی، تحجر را استقبال کند. پس فلسفه نقش جلوبرنده فقه را دارد و از یک جاماندگی فقه جلوگیری میکند و افق حرکت فقه را به سوی جلو نشان میدهد.
۴ ) ادبیات ایرانی، ادبیات عرفان است و زبان آن، زبان اختصاصی عارفان؛ همانطور که فلسفه، فقه را به جلو میبرد و ادبیات آن را واقعیتگرا میکند، عرفان آن را مردم گرا میکند؛ مردمی که زندگی روزمره را تجربه و آن را با دانش روزمره خود هدایت میکنند و عرفان بر این زندگی صحه میگذارد و بر آن تاکید میورزد؛ چرا که بالاترین مقام عارف این است که برای خدا به خلق خدا خالصانه خدمت کند و آنها را در زندگی روزمرهشان یاری دهد.
۵ ) حوزههای معرفتی ادبیات و فلسفه و عرفان و فقه، حوزه منسجم و فرآیندساز و کنشساز بزرگان حوزه علمیه قم بوده است. به همین دلیل حوزه علمیه قم، یک حوزه اختصاصی در میان حوزههای مشهد، نجف، اصفهان و. . . بوده است که توانست انقلاب اسلامی را رهبری کند و جهان اسلام و بلکه جهان مذهبی را تحول بخشد و یک کنشگر بزرگ را در این انقلاب منصه ظهور رساند؛ یعنی امام خمینی(ره) که حامل همه حوزههای معرفتی حوزه علمیه قم بود.
۶ ) امام خمینی(ره) از ادبیات شروع کرد و به عالم عرفان و فلسفه وارد شد و در نهایت فقه را در حوزه تخصصی خود قرار داد و بر رشته مذکور به تجلی و ظهور بالایی رسید و در نهایت به زندگی روزمره مردم در قالب حکومت مردمی - مذهبی وارد شد و خود را خدمتگزار مردم دانست و مردم را رهبران واقعی خواند که راهنمای نخبگان جامعهاند. در نظر امام خمینی(ره) نخبگان جامعه بایستی به مردم و فطرت و عقل سلیم آنها برگردند تا هرگز دچار بنبست معرفتی و سپس ساختاری نشوند و او هر آنچه گفت، به عمل رساند؛ چنانکه در اوج عرفان و در آخرین تجربه عرفانی خود از خدا خواست که او را با بسیجیانش محشور کند؛ چرا که بسیجیان، عرفان را با زندگی روزمره درآمیختند و دچار عرفان اصطلاحی و علمی (به روایت خود امام) نشدند.
۷ ) فرآیند امام و انقلاب، حوزه علمیه قم را به جهان جدیدی وارد کرد؛ فرآیندی که توسط کنش امام به یک جهش معرفتی برای حوزه علمیه میماند. حوزه علمیه در حالی که وارد علوم بسیار انتزاعی میشد، وارد مسائل زندگی روزمره نیز شد و با توجه به منابع علمی، فکری و معرفتی خود در مسائل روزمره جهانی دخالت کرد و سعی در تاثیرگذاری دارد و اگر در این فرآیند بحرانهایی را شاهد هستیم، به این علت است که این فرآیند بسیار عظیم و حالت شوک داشته است، و زمان بسیار میخواهد تا در یک حوزه، تبدیل به یک فرآیند سریع و بدون مانع شود.
۸ ) حوزه علمیه قم بعد از انقلاب به علومانسانی که یک دانش تجربی انسانی است، دست یازید و سعی کرد دارای بالاترین سطوح این نوع دانش شود و آن را با دانش حوزوی تلفیق کند تا بتواند بین دانش فلسفه خود و دانش تجربه دانشگاهی، نوعی هماهنگی ایجاد کند و زمینه بسط معارف اسلامی را فراهم سازد و در نهایت، آن جدایی را که از زمان مشروطیت بین حوزه و دانشگاه انداختند، از بین ببرد و از این راه و رهیافت به وحدت و انسجام حوزههای معرفتی جامعه ایرانی و سپس اسلامی نائل آید تا در نهایت به وحدت سازمان معرفتی در سطح جامعه برسد که این شروع تمدن جدید اسلامی است.
۹ ) نژادهای مختلف جهان به حوزه علمیه قم هجوم آوردند و سعی در فهم تجربه معرفتی حوزه علمیه قم کردند تا بتوانند این تجربه آیندهنگرانه ۱۰۰ ساله (میشل فوکو) را به جامعه خود ببرند و سعادت را به جای توسعه برای جامعه خود به ارمغان آورند و آرامش زندگی روزمره را به جای نگرانی و حرص، قرار دهند و دین و حوزه علمیه را یک مکان میانفرهنگی برای گفتوگو بین فرهنگها قرار دهند؛ متغیری که معادله جهان فردا را رقم خواهد زد.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان دولت چهاردهم ایران پزشکیان ترور دولت انتخابات رئیس جمهور دولت سیزدهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
تیراندازی شیراز شهرداری تهران تهران پشه آئدس بازنشستگان تب دنگی هواشناسی شورای شهر تهران وزارت بهداشت قتل پلیس راهور
حقوق بازنشستگان اربعین قیمت مسکن قیمت خودرو ایران خودرو ترافیک خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار برق قیمت
نذری تلویزیون مختارنامه دفاع مقدس سینمای ایران مداحی سینما سریال تئاتر
مغز فناوری دانشگاه تهران دانش بنیان
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی آمریکا ترامپ غزه ترور ترامپ فلسطین جنگ غزه روسیه اسرائیل جو بایدن ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیونل مسی یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر
همستر کامبت هوش مصنوعی دیابت ایلان ماسک ناسا موبایل اینترنت اپل کد مورس
رژیم غذایی حافظه طول عمر گرمازدگی تغذیه سالم استرس