یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مایكروسافت اجتماعی می شود


مایكروسافت اجتماعی می شود

مایكروسافت, غول دنیای نرم افزار قصد دارد بخش جست وجوی MSN خود را به گردشی جدید ببرد توقف بعدی, جست وجوی اجتماعی است روشی برای مرتبط ساختن هر چه بیشتر جست وجوی وب از طریق به كار گرفتن اولویت های گردشگرانِ هم فكر در وب

مایكروسافت، غول دنیای نرم‌افزار قصد دارد بخش جست‌وجوی MSN خود را به گردشی جدید ببرد. توقف بعدی، <جست‌وجوی اجتماعی> است؛ روشی برای مرتبط ساختن هر چه بیشتر جست‌وجوی وب از طریق به‌كار گرفتن اولویت‌های گردشگرانِ هم‌فكر در وب.

به گفته جاستین اوسمر،‌مدیر ارشد بخش محصولات MSN، مایكروسافت قصد دارد ابزار <جست‌وجوی جمعی پرسش و پاسخ> خود را طی چند ماه آینده عرضه كند. این ویژگی به كاربران اجازه خواهد داد به جای دریافت فهرست نتایج جست‌وجو توسط موتورهای جست‌وجوی عمومی خودكار، پاسخ سؤال‌های خود را مستقیماً از یك جامعه خاص، مانند گروهی از دوستان، دریافت كنند.

اوسمر می‌گوید، جست‌وجوی اجتماعی، پیگیری هدفمند اطلاعات كه متأثر از اولویت‌های گروه هم‌فكر فرد است، یكی از روش‌های متعددی است كه شركت‌های وب، مانند یاهو و گوگل سعی دارند از طریق آن خود را از دیگران متمایز كنند. جست‌وجوی اجتماعی روشی است كه زمان استفاده از آن فرارسیده است. تحقیقات مایكروسافت نشان می‌دهد كه موتورهای جست‌وجوی عمومی قادر به پاسخ‌گویی به بیش از پنجاه درصد از پرسش‌های ارائه شده نیستند. ابزار جدید كه نام آن هنوز فاش نشده‌است، به گفته اوسمر: <یكی از پروژه‌های بزرگ> در سال جاری خواهد بود.

●متوقف كردن سقوط

مایكروسافت امیدوار است ابزارهای جدید، حركت نزولی سهم MSN در بازار را معكوس كند. بنا بر آمار شركتNielsen/NetRatings، سهم MSN از بازار جست‌وجوهای وب، از ۱۲.۸درصد در سال گذشته، به یازده درصد در ماه ژانویه سال جاری تنزل پیدا كرده است. در حالی كه شركت‌های یاهو و گوگل در این مدت سهم خود را افزایش داده‌اند.

تأكید بر جست‌وجوی اجتماعی بخشی از یك بازسازی وسیع‌تر است. مایكروسافت MSN را دوباره‌سازی كرده‌است و میزبانی ویژگی‌های جدیدی ازجمله MSN Search and Win (كه به كاربران جایزه می‌دهد) و Windows Live Search Beta (كه روش‌های شخصی‌سازی جست‌وجوها را دربردارد) را معرفی كرده است.

هجوم به جست‌وجوی اجتماعی ممكن است با ارائه این ابزار جدید به پایان نرسد. شنیده شده كه مایكروسافت با سایت Eurekster.com كه در جست‌وجوی شبكه‌ایِ اجتماعی تخصص دارد و تنها دو سال از تأسیس آن گذشته، در حال مذاكره برای خرید یا شراكت است. اما یكی از سخنگویان مایكروسافت این موضوع را تكذیب می‌كند.

سایتEurekster كه توسط دو مؤسس آن كه قبلاً در امر جست‌وجو و شبكه‌های اجتماعی به طور تفریحی كار می‌كرده‌اند، راه‌اندازی شده، اگر چه شراكتی با یاهو دارد، اما اصولاً تركیبی از جست‌وجوی عمومی و اطلاعات گلچین‌شده از سایت‌های شبكه‌های اجتماعی مانند Friendster.com است. به گفته یك كاربر، با وجود فناوریEurekster، كاربری كه در جست‌وجوی راه‌های مراقبت از پوست خود است، نتایجی را كه منعكس‌كننده بازخوردها و اولویت‌های یك گروه معین، چه از دوستان باشد یا همسایگان، دریافت می‌كند.

●جنگ جست‌وجوگرها

البته انجام‌دادن این طبقه‌بندی آسان نیست. Eurekster دارای دو موتور و شش حق امتیاز مشروط است كه همه چیز را از چگونگی آموزش موتور جست‌وجو، از رفتار كاربر تا نحوه استفاده از همكاری بین كاربران برای دریافت نتایج جست‌وجو، پوشش می‌دهند. استیون ماردر، رئیس اجرایی Eurekster می‌گوید: <اگر فناوری ما در اختیار یكی از موتورهای جست‌وجو یا یك شركت‌های رسانه‌ای بزرگ بود، می‌توانست مزیتی قابل رقابت باشد.> ماردر تنها مذاكره بر سر شراكت فعال با تعدادی از دروازه‌های وب و شركت‌های رسانه‌ای را امكانپذیر می‌داند.

در حقیقت دور بعدی جنگ جست‌وجوگرهای وب احتمالاً بر توانایی ویژگی‌های شبكه‌ای تمركز خواهد داشت. به گفته برادلی هاروویتز، مدیر محصولات پیشرفته در یاهو: <از هنگامی‌كه گوگل سیستم درجه‌بندی صفحات وب را ارائه داد، برای مدتی، تا پیدایش جست‌وجوی اجتماعی، تقریبا هیچ تحولی در فناوری جست‌وجو نداشته‌ایم.>

جست‌وجوی اجتماعی می‌تواند تولید‌كننده منافع بیشتری نسبت به موتورهای جست‌وجوی اولیه باشد. تحقیقات یاهو نشان می‌دهد كه مردم معمولاً از جست‌وجوی شبكه اجتماعی برای یافتن فرصت‌های تجارت الكترونیكی استفاده می‌كنند. هاروویتز می‌گوید: <این‌ها مواردی برای كسب و كار و پول‌سازی هستند.> یعنی صاحبان تبلیغات برای ارائه تبلیغ خود كه مربوط به جست‌وجوهای دارای اجزای اجتماعی هستند، حاضر به پرداخت پول بیشتر خواهند بود.

●تهدیدی برای غول‌ها

غول‌های جست‌وجو نیز برای عقب نماندن از بازی جست‌وجو، نیاز به سرعت‌دادن به جست‌وجوی اجتماعی خود دارند. به گفته بیل تانسر، مدیر بخش جست‌وجوی جهانی در شركت :Hitwise <امروزه شبكه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین تهدید را برای سایت‌های سازمان یافته مانند گوگل، یاهو و MSN به همراه دارند. سایت‌هایی مانندMySpace در حال جذب سهم‌افزایندهای از ترافیك وب هستند.>

شركت یاهو حركت جست‌وجوی اجتماعی را رهبری كرده است. این شركت به‌زودی ویژگی Yahoo Answers را كه به كاربران امكان می‌دهد سؤال‌های خود را برای جست‌وجوگرهای دیگر مطرح كنند، ارائه خواهد داد. این ویژگی از ماه دسامبر به صورت نسخه آزمایشی در اختیار كاربران قرار دارد و استقبال از آن از انتظار این شركت فراتر رفته است. یاهو همچنین در حال آزمایش Yahoo My Web Beta است كه به كاربران اجازه می‌دهد در بین پیوندهای متعلق به دوستان خود، جست‌وجو كنند.

گوگل، قهرمان سنگین‌وزن جست‌وجو نیز متوجه جست‌وجوی اجتماعی بوده است. واضح‌ترین عملكرد این شركت، كار روی Google Base Beta است كه محلی برای ارسال محتوا برای كاربران و جست‌وجوی فایل‌های دیگران محسوب می‌شود.

●حركت جهشی‌

مایكروسافت دارای تجهیزات بسیاری برای پیشی گرفتن جهشی از رقبای خود در بازی جست‌وجوی شبكه اجتماعی است. MSN بیش از ۲۰۵ میلیون كاربر Instant Messenger و بیش از ۲۳۰ میلیون كاربر فعال در سرویس پست الكترونیكی Hotmail خود دارد. گوگل در حالی كه گنجینه‌ای از اطلاعات مربوط به اولویت‌های جست‌وجوی كاربران گرد آورده‌است، اما دارای حجم بزرگی از داده‌ها درباره گروه‌های اجتماعی نیست.

با این وجود، به گفته راب هلم، مدیر تحقیقات در بخش مشاوره‌ای Directions در مایكروسافت، <این شركت هنوز راه مناسبی برای استخراج داده‌های كاربران نیافته است> و توانایی‌های شبكه اجتماعی كه Eurekster در آن‌ها به استادی رسیده، می‌تواند كمك مفیدی برای تغییر این وضعیت باشد.

ترجمه: محمدمسعود پاك‌نظر

منبع: بیزنس‌ویك



همچنین مشاهده کنید