پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
پنج نکته مهم در ارزیابی یک کمپین موفق روابط عمومی
مالکان کسبوکارهای کوچک همواره در این فکر به سر میبرند که چگونه به موفقیتهای مالی خود نزدیک شوند. اقدامات روابط عمومی و بازاریابی نقش بسیار حیاتی در رسیدن کسبوکارهای کوچک به اهداف خود بازی میکنند؛ بهخصوص در عصر دیجیتال. مشکل اصلی در اندازهگیری و ارزیابی کمپینهای بازاریابی و روابط عمومی در سالهای اخیر پیچیدگی آن؛ بهخصوص رشد رسانههای دیجیتال است.
با رشد تکنولوژی، روشهای اندازهگیری اثربخشی آن تکنولوژی نیز باید راهاندازی شود. به طور کلی، در پنج سال گذشته در دنیای ما انفجاری در تکنیکها و روشها به وجود آمده است. در این محیط، انتخاب ابزاری دقیق برای کمپینهای روابط عمومی موضوعی چالشبرانگیز شده است. علت آن را نیز میتوان در به روز بودن کارمندان و صاحبان کسبوکارهای کوچک با روشهای موجود دانست. در ذیل به معرفی پنج نکته حیاتی در ارزیابی و اندازهگیری کمپینهای موفق روابط عمومی میپردازیم:
نکته اول: گاهی اوقات گمان میشود که ارزیابی یک کمپین روابط عمومی باید در پایان آن صورت پذیرد که این درست نیست. برای ارزیابی واقعی و موثر باید از لحظه شروع تا پایان یک کمپین را ارزیابی کرد. کمپین را باید در یک روند پیوسته مشاهده کرد نه چیزی که در پایان اتفاق میافتد، همچنین مهم است که ارزیابی را به صورت عینی و با نظر به موقعیتی که در آن قرار دارید، انجام دهید. این به خاطر آن است که یک خط مرجع برای اندازهگیری و اثربخشی کمپین وجود داشته باشد. همچنین باید بدانید که ارزیابی پیش از کمپین به همان اندازه که پس از آن باید صورت گیرد، دارای اهمیت است.
نکته دوم: باید همیشه طراحی و اجرای یک کمپین را به صورت پیوسته و تدریجی و با توجه به چرخه عمر کمپین روابط عمومی انجام دهید. ارزیابی صحیح و اثربخش جزء به جزء یک کمپین بهتر از ارزیابی کلی و به صورت یکجا است. این عمل باعث افزایش کیفیت و دقت کمپین خواهد
شد.
نکته سوم: گرایش شرکتها به پوشش دادن حداکثری رسانهها، افسانه متداولی در رابطه با عملکرد روابط عمومی است؛ یعنی اگر آنها بتوانند تمام رسانهها را پوشش دهند به موفقیت رسیدهاند که البته این مساله صحیح نیست و درجه پوشش رسانهها به تنهایی نشاندهنده اثربخشی کمپین نخواهد بود. از آنجا که قصد هر کمپین روابط عمومی ایجاد ارتباط موثر با مخاطب هدف برای تحت تاثیر قرار دادن آنها است، لذا سعی کنید متفاوت فکر و رفتار کنید. پوشش تمام رسانهها نتیجهبخش نخواهد بود، مگر اینکه بتوانید مخاطبان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید.
نکته چهارم: محاسبه دقیق یک کمپین بسیار حائز اهمیت است. همیشه این سوال را از خود بپرسید که آیا بودجه کافی برای راهاندازی این کمپین دارم؟ آیا ارزیابی دقیقی از هزینههای زمانی، نیروی انسانی و نرمافزاری و سختافزاری کردهام؟ این محاسبات جزو پیچیدهترین بخشهای برنامهریزی جهت راهاندازی یک کمپین به شمار میآید.
نکته پنجم: جهت ارزیابی دقیق و موثر یک کمپین روابط عمومی، ابتدا باید موضوع به طور شفاف مشخص باشد. از مدل SMART کمک بگیرید. مدل SMART مخفف اهداف مشخص (Specific Objectives)، اهداف قابل اندازهگیری (Measurable Objectives)، اهداف دستیافتنی (Achievable Objectives)، اهداف مرتبط (Relevant Objectives) و محدوده زمانی مشخص (Time Bound) است. با استفاده از این مدل میتوانید بهطور دقیق مولفههای مختلف یک کمپین را مورد ارزیابی قرار دهید.
نویسنده: Johnny McGinley
مترجم: حامد فردوس آرا
منبع: Business Matters
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات انتخابات مجلس دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب مجلس زنان
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سلامت فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری
گاز دولت خودرو قیمت دلار مالیات قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون ازدواج کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
هواپیما دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
تبلیغات اینترنت اپل سامسونگ ناسا عیسی زارع پور آب گوگل مایکروسافت
سرطان هندوانه آسم بیماران خاص سنگ کلیه کمردرد بیمه سبزیجات اعتماد به نفس