چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا

روزه‌داران سلامت بمانند


روزه‌داران سلامت بمانند

برخی از افراد به علت بی‌توجهی به توصیه‌های پزشکی و الگوهای غلط غذایی، در ماه رمضان یا بعد از آن به اختلالاتی مانند یبوست، سنگ مجاری ادراری، سردرد، سرگیجه، بی‌حوصلگی، عصبانیت، …

برخی از افراد به علت بی‌توجهی به توصیه‌های پزشکی و الگوهای غلط غذایی، در ماه رمضان یا بعد از آن به اختلالاتی مانند یبوست، سنگ مجاری ادراری، سردرد، سرگیجه، بی‌حوصلگی، عصبانیت، پرخاشگری و کاهش دید چشم مبتلا می‌شوند و لذا مقاومت بدن آنها در برابر بیماری‌ها کاهش می‌یابد. با تغذیه صحیح در این ماه، نه فقط هیچ عارضه‌ای بروز نمی‌کند بلکه کمک شایانی به سلامت بدن هم می‌شود.سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهای عادی، مهمترین وعده غذایی است. این وعده غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز را برای تمرکز و فعالیت روزمره تأمین می‌کند و سوخت‌و‌ساز بدن را در حالت طبیعی نگه می‌دارد. اشخاصی که بدون سحری روزه می‌گیرند، در طول روز به افت قند و فشار خون، کاهش تمرکز و توان کاری، سردرد، سرگیجه و عوارض عصبی مبتلا شده و یک روزه غیرمفید را سپری خواهند کرد.

استفاده کم از مواد غذایی فیبردار مانند انواع سبزی‌ها، میوه‌های با پوست، حبوبات و غلات کامل سبوس‌دار، همچنین نداشتن تحرک و فعالیت بدنی در زمان روزه‌داری، از علل بروز یبوست در ماه رمضان است. برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات گوارشی و ترشی معده، سحری را به آرامی و در زمان کافی بخورید.هنگام افطار، روزه را با شیر یا آب ولرم، مقداری عسل، خرما، کشمش و چای کم رنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو، شامی، انواع کوکو، فرنی، شیربرنج و سوپ استفاده کنید. آب از مایعات حیات‌بخش و ضدیبوست است. توصیه می‌شود افراد در فاصله میان افطار تا سحر ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند. از نوشیدن بیش از حد چای غلیظ پرهیز کنید. شما می‌توانید به همراه غذا از دوغ کم نمک، کم چرب، خانگی و بدون گاز هم به عنوان یکی از منابع غذایی کلسیم و پروتئین استفاده کنید.

بهتر است بین افطار و شام یک فاصله زمانی دو تا سه ساعته در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده قبول غذاهای پرحجم‌تر کند. زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه‌ریزی شود که تا قبل از خواب، زمان کافی برای هضم غذا وجود داشته باشد. هیچگاه نباید با شکم پر به رختخواب رفت.هرگز مواد غذایی پخته و آماده را در دمای محیط بیش از دو ساعت نگهداری نکنید. بهتر است مواد غذایی برای سحری ترجیحاً در هنگام سحر تهیه و گرم مصرف شود، در غیر این صورت سحری پخته شده را روی شمعک اجاق نگهداری کنید تا حرارت آن حفظ شود.از مصرف زیاد موادی که تشنگی را به دنبال دارد مانند نمک، گوشت و مرغ باید پرهیز کرد. از آنجا که پروتئین‌های حیوانی به صورت اوره دفع می‌شوند و دفع اوره مستلزم مقدار زیادی آب است، تشنگی ایجاد می‌کند. از سویی دیگر خوردن انواع خورشت‌ها مانند آلو و اسفناج و خوراک‌های کم چربی و کم نمک و مصرف نان سبوس‌دار، برنج و سالاد به میزان کافی در ماه رمضان لازم است. مصرف میوه رنده شده، لبنیات به ویژه شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ‌ها و آش‌ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کم رنگ برای سالمندان مفید بوده و می‌تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند. البته در این ماه پیاده‌روی و ورزش کم فراموش نشود.

*کارشناس ارشد خون‌شناسی و بانک خون