سه شنبه, ۲۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 18 June, 2024
وفای به عهد؛همت کریمان
![وفای به عهد؛همت کریمان](/web/imgs/16/96/t4olw1.jpeg)
شریفترین همّتها نگهداری حق و حرمتها و رعایت عهد و پیمانهاست»(غررالحکم۲: ۲۲۵). در آموزههای اسلامی، رعایت حقوق مردم و پایبندی به عهد و پیمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، از این رو شایسته و بایسته است که انسان تمام همّت خویش را در انجام هر چه بهتر این مهم مصروف دارد. وفای به عهد و پیمان، از ویژگیهای اهل ایمان است. قرآن کریم در این باره میفرماید: «مومنان کسانی هستند که عهد خود را مراعات میکنند»(مومنون/۸). کلام وحی، پیمان شکنان را «فاقد ایمان» و «بدترین جنبندگان» معرفی کرده، میفرماید: «به یقین بدترین جنبندگان نزد خدا، کسانی هستند که کافر شدند و ایمان نمیآورند. همان کسانی که با آنها پیمان بستی، سپس هر بار عهد و پیمان خود را میشکنند و (از پیمان شکنی و خیانت) پرهیز ندارند»(انفال/۵۵ و ۵۶). امیرالمومنین علی(ع) نیز پایبندی به عهد و پیمان را از نشانههای ایمان معرفی نموده: به راستی که عهد و پیمان نیکو از نشانههای ایمان است»(همان). آن را «شریف ترین خصلتها»: (همان: ۲۲۶) وشیوه و سیره انسانهای کریم و بزرگوار میداند: (همان).باید توجه داشت که وفای به عهد تنها شامل پیمانهای میان انسانها با یکدیگر نیست، بلکه میثاق الهی را نیز دربرمی گیرد.
قرآن کریم در مقامی، موقف «الست» و عالم عهد و میثاق را یادآوری و عهدی را که در آن موقف بین انسانها و پروردگار متعال گذشته است بیان میکند و میفرماید: «و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا... »(اعراف:۱۷۲). در مقام دیگری امر به وفای به عهد نموده و به این حقیقت که در خصوص این عهد، از انسانها سئوال خواهد شد، اشاره میکند(اسراء: ۳۴). در مقامی دیگر، انسانها را به دو دسته تقسیم میکند و میگوید: جمعی به عهد خود وفا میکنند و جمعی عهد خود را میشکنند. در این مقام است که «اولوالالباب» را وفا کنندگان به عهد میشمارد و در تعریف آنان میفرماید: «آ نها که به عهد خود با خدای متعال وفا میکنند و پیمان خود را نمیشکنند»(رعد: ۲۰) و «فاسقان» را نقض کنندگان عهد و میثاق الهی میخواند و در توصیف آنان میفرماید: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه»(بقره:۲۷).
«نقل است یکبار عبدالله مبارک از عرفا که به جنگ رفته بود، با کافری جنگ میکرد. وقت نماز در آمد از کافر مهلت خواست و نماز خواند. چون وقت نماز کافر رسید، مهلت خواست تا نماز خوانَد. چون روی به بت آورد، عبدالله گفت: این ساعت بر او ظفر یابم. با تیغ کشیده به سر او رفت تا او را بکُشد. آوازی شنید که یا عبدالله: «اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا»عبدالله بگریست. کافر سربرداشت، عبدالله را دید با تیغی کشیده و گریان. گفت: تو را چه افتاد؟ عبدالله حال بگفت که از برای تو با من عتابی چنین رفت. کافر نعره ای بزد، گفت: ناجوانمردی بُوَد که در چنین خدای، عاصی و طاغی بود که با دوست از برای دشمن عتاب کند. در حال مسلمان شد». (تذکره الاولیاء/ص۲۶۳).
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان مناظره انتخاباتی سعید جلیلی ایران علیرضا زاکانی قالیباف حمید نوری محمدباقر قالیباف
هواشناسی معدن زلزله تهران ریزش معدن پلیس راهور جاده چالوس شهرداری تهران شازند سیاست سیل وزارت بهداشت
تورم مسکن خودرو حقوق بازنشستگان سهام عدالت قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار دولت سیزدهم ایران خودرو همستر کامبت بورس
تلویزیون نماز عید قربان رسانه ملی حج سینمای ایران سریال کربلا موسیقی عید غدیر سینما دفاع مقدس تئاتر
وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی ایکس
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین غزه جنگ غزه چین اوکراین ترکیه حماس حزب الله لبنان یمن جنگ اوکراین
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال کریستیانو رونالدو سپاهان جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس مس رفسنجان بازی لیگ برتر یورو
اینترنت همستر گوگل اپل فیبرنوری تلگرام سامسونگ ناسا ایلان ماسک
رژیم غذایی قهوه کاهش وزن ویتامین مغز مراکز درمانی دیابت سنگ کلیه میگرن