دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
چشم طمع کره ای ها به بازار ایران
کرهایها فعالیتشان در زمینه خودروسازی را همزمان با ایران آغاز کردند و در ابتدا وابستگی شدیدی به خودروسازان ژاپنی داشتند. به گونهای که نسل اول هیوندای آزرا تنها تغییر نام یافته یکی از محصولات میتسوبیشی بود. آنها هدفی خاص را پیش گرفتند و آن بیرون راندن خودروهای آلمانی و ژاپنی از خاک کره با استفاده از محصولات بومی بود.
آزرا فروش بامو سری ۵ و مرسدس بنز کلاس E را در بازار کره کاهش داد و سوناتا و اپتیما نیز فروش بالا و چشمگیر بامو سری ۳ را در این کشور کاهش دادند. محصولات دیگر خودروسازان کرهای نیز تاکنون خوب جلوی خارجیها درآمدهاند و نهتنها کره بلکه آمریکا به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان بعد از چین را فتح کردهاند. امروزه و پس از حدود ۲۰ سال خودروسازی حرفهای، کرهایها توانستهاند به رتبه چهارم خودروسازان جهان دست پیدا کنند. گروه کیا ـ هیوندای با تولید حدود ۸/۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۰ پس از تویوتا، جنرال موتورز و فولکس واگن چهارمین خودروساز دنیا لقب گرفته است. خودروهای کرهای ضمن بهرهگیری از فناوری و دانش قابل قبول نسبت به رقبا، قیمتی پایین و ظاهر خوبی دارند، اما کیفیت آنها همچنان از رقبای آلمانی و ژاپنی پایینتر است. این اختلاف کیفیت البته در نسل جدید این محصولات به حداقل رسیده است. اما اجازه دهید نگاهی بیندازیم به ورود خودروهای جدید کرهای که بازار بزرگ ایران را هدف محصولات جهانی خود قرار دادهاند.
● کیاموتورز
اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی محصولات کیا موتورز کره جنوبی، عرضه ۷ محصول جدید کیا را برای ایران در نظر گرفته است. تمامی این خودروها به عنوان مدل ۲۰۱۱ وارد کشور میشوند و در واقع نسل جدید محصولات کیا بهحساب میآیند، به گونهای که چهره برخی از آنها برای شما تازگی خواهد داشت. محصول جدید و بزرگترین عضو خانواده سدانهای کیا، لوکسترین خودروی تولیدی کمپانی کیا یعنی کیا کادنزا است که برای ما ایرانیان به عنوان نسل جدید و کاملا تغییریافته کیا اپیروس شناخته میشود. این خودرو از پیشرانه ۵/۳ لیتری گروه کیا ـ هیوندای بهره میبرد و توانایی تولید حداکثر قدرت ۲۸۵ اسب بخار را داراست. کادنزا به عنوان رقیبی برای هیوندای آزرا و تویوتا آریون از امکاناتی نظیر سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید، گرمکن و ماساژور صندلی، سیستم ناوبری (GPS)، کیسه هوا جلو، جانبی و پردهای، چراغهای زنون و LED در کنار مجموعه سیستم کنترل الکتریکی پایداری کنترل سرعت کروز به صورت هوشمند و مجهز به رادار، رقابت داغی را در ایران به وجود خواهد آورد. کادنزا تلاشی برای ورود به کلاس خودروهای لوکس است و در کلاس محصولات بزرگی همچون کرایسلر ۳۰۰، تویوتا اوالون و شورلت کاپریس قرار میگیرد. شاید کیا توانسته باشد روی کاغذ با قدرت بیشتر و مصرف کمتر این رقبا را کنار بزند، اما نکات ریزی هستند که همچنان تجربه خودروسازان بزرگ را برتر از کیا نشان میدهند. فرمانپذیری در کادنزا بیش از اندازه نرم است و به نوعی شما تماما تحتسلطه خودرو قرار میگیرید و این نکتهای است که حرفهایها را آزار میدهد. طراحی داخل کابین هرچند در ظاهر لوکس در نظر گرفته شده، اما پلاستیکها و حتی طرحهای کروم اتاق بیش از اندازه مصنوعی هستند و نوع عایقبندی و میزان نفوذ صدا به اتاق همچنان کیفیت نامناسب کادنزا را نشان میدهند. این خودرو در کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمت ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان عرضه میشود، لذا با احتساب تعرفه واردات و هزینههای جانبی میتوان حدود قیمتی معادل ۷۰ میلیون تومان را برای این محصول در ایران متصور شد؛ خودروی گرانقیمتی که تا ۲ ماه دیگر به بازار معرفی خواهد شد.
مهمان تازهوارد دیگر خانواده کیا، از نظر کارشناسان طراحی در نشریات گوناگون، زیبایی را به اوج خود رسانده. حتما نسل قبلی این خودرو را در خیابانها دیدهاید، اما هر آنچه در ذهن دارید پاک کنید، اپتیمای جدید حرفهای زیادی برای گفتن دارد. کیا اپتیما، سدان متوسط کیا و رقیبی برای هیوندای سوناتا و تویوتا کمری است. این خودرو حداکثر تا ۲ ماه آینده با قیمتی حدود ۶۰ میلیون تومان به بازار ایران عرضه خواهد شد تا با سوناتا YF ۵۷ میلیون تومانی و تویوتا کمری ۶۰ میلیون تومانی به رقابت بپردازد. این خودرو به پیشرانه ۴/۲ لیتری ۱۷۸ اسب بخاری تجهیز شده و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۵/۹ ثانیه میپیماید. از جمله امکانات در نظر گرفته شده برای نسل جدید کیا اپتیما میتوان به رینگ ۱۸ اینچی اختصاصی کیا، سیستم ورود بدون کلید، سیستم ترمز کمکی هنگام حرکت در سطوح شیبدار، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ۶ کیسه هوا جلو، جانبی و پرده، سنسور باران، سنسور پارک، شیشه سولار و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP۳ و ورودیهای USB،AUX و iPod اشاره کرد. اپتیمای جدید با ظاهرش سعی دارد دهان رقبا و خودرودوستان منتقدش را ببندد، اما در واقع این خودرو نیز دچار بیماری بیکیفیتی محصولات کرهای شده و طراحی زیبای کابین در باطن به امکانات کمکیفیتی مجهز شده است. پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز هر چند در مقایسه با برخی رقبا در یک سطح قرار میگیرد، اما کیا در آن قصد خودنمایی نداشته بلکه تنها رویای رقابت را در سر میپرورانده به گونهای که به جای گزینه ۶ سیلندر تنها از یک نسخه توربو استفاده کرده است. اپتیما روی کاغذ از همه رقبا بالاتر میایستد. کارنز، در دسته خودروهای چندمنظوره (MPV) قرار میگیرد و نوعی ون است. طراحی آن به گونهای صورت گرفته تا به عنوان یک خودروی شهری برای خانوادهها، حداکثر کارایی را داشته باشد. این محصول از ابتدا در سبد محصولات اطلسخودرو قرار داشته، اما در مرحله جدید واردات قرار است نسخه تغییر چهره یافته آن به کشور وارد شود. این خودرو در زمینه سیستم ایمنی از ۲ کیسه هوا به ۶ کیسه هوا ارتقا یافته و طراحی کلی آن مورد بهسازی قرار گرفته است. پیشرانه این ون چند منظوره با حجم ۲ لیتر و حداکثر توان ۱۴۵ اسب بخار بهره میبرد. قیمت کارنز در بازار احتمالا از۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد.
● هیوندای
سردمدار خودروسازان کره و مالک کمپانی کیا، گروه خودروسازی هیوندای است. این کمپانی تاکنون موفق به طراحی ۲۹ سری موتور برای محصولات گروه خودروسازی کیا ـ هیوندای شده و در این زمینه به عنوان یکی از پرکارترین کمپانیهای موتورسازی در جهان شناخته میشود. آسانموتور به عنوان نماینده رسمی محصولات این خودروساز بزرگ، ۱۰ محصول را برای واردات به ایران در نظر گرفته است که در این بین تنها یک محصول برای مشتریان تازگی خواهد داشت و آن نسل جدید خودروی آزراست.
نسل جدید هیوندای آزرا هنوز در جهان به صورت رسمی و گسترده به فروش نرسیده اما در کره فروش آن آغاز شده است. اطلاعات این خودرو در سطح بسیار محدودی انتشار پیدا کرده و هیوندای به دلیل مسائل فنی که پیش از آغاز تولید موجب توقف فرآیند ساخت این خودرو گردید، علاقه زیادی به رسانهای کردن آن ندارد. طراحی آن به سال ۲۰۱۰ برمیگردد و مشخصههای خاص محصولات هیوندای در نسل جدید این خودرو به وضوح مشاهده میشود.
آزرای جدید هر چند مدرن شده اما همچنان خط فکری نسل قبل خود ـ که شامل چراغهای عقب متصل است ـ را پیگیری میکند و در طراحی داخلی نیز به سمت برادر بزرگترش هیوندای جنسیس تمایل پیدا کرده است. کیا کادنزا به عنوان اصلیترین رقیب آزرا قرار است با پیشرانه ۵/۳ لیتری و ۲۸۵ اسب بخاری به ایران وارد شود که از این خودرو، محصولی منحصر به فرد در این بازه قیمتی را میسازد. این در حالی است که مسوولان آسان موتور در کمال تعجب پیشرانه جدید ۳ لیتری با حداکثر قدرت ۲۴۸ اسب بخار را برای آزرا در نظر گرفتهاند تا تنها بالاتر از رنو لتیتود ۲۳۰ اسب بخاری قرار گیرد و از نظر فنی دنبالکننده تویوتا آریون ۲۶۸ اسب بخاری و برادر کرهایاش کادنزا باشد. آزرا جدید نسبت به نسل گذشته خود ۷۰ کیلوگرم سبکتر شده، اما در عوض نسبت به فیس لیفت (نسخه تغییر چهره یافته) ۲۰۱۱ که به بازار ایران نیز عرضه شد ۱۳ اسب بخار ضعیفتر شده است. با این حال شاهد بهبود ۲/۰ ثانیهای شتاب (۸ ثانیه) در مدل جدید هستیم. بهبود مصرف سوخت نیز در نسل جدید آنچنان که باید محسوس نیست اما مصرف شهری کاهش قابل توجهی دارد. به گونهای که در سیکل ترکیبی با مصرف ۶/۹ لیتری در هر یکصد کیلومتر شاهد افت ۵/۰لیتری مصرف سوخت در نسل جدید آزرا هستیم. فضای پای سرنشینان در نسل جدید افزایش پیدا کرده که حاصل تغییر ۱۰ سانتیمتری در فاصله بین ۲ محور خودرو است. آزرا در نسل جدید یک ستاره به ستارههای ایمنیاش افزوده به گونهای که در آزمایش موسسه NHTSA آمریکا از نسل گذشته این خودرو ۴ ستاره از ۵ ستاره به این خودرو اعطا شده بود، اما در این نسل اکثر موسسات معتبر ۵ ستاره ایمنی را برای این خودرو تایید کردهاند. رینگهای ۱۸ اینچی، مانیتور ۳/۴ اینچی با امکان کنترل ناوبری GPS، کیلومترشمار سوپرویژن، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل هوشمند مجهز به رادار و سیستم کنترل پایداری الکتریکی از جمله امکانات نسل جدید آزرا هستند. نسل گذشته آزرا برای مدل ۲۰۱۱ که مورد بازنگری قرار گرفته بود و شاهد تغییر چهره آن نیز بودیم در ایران با قیمتی حدود ۵۷ میلیون تومان به بازار عرضه میشد. آزرا جدید مانند دیگر برادران کرهایاش در مقایسه با اوریون و نیسان تینا در بازار ایران موضوع مهمی به نام کیفیت را در اولویت آخر قرار داده است.
پیشرانه این خودرو نیز در کمال تعجب از نوع ۳ لیتری ضعیفتر از کادنزا و همچنین اوریون در نظر گرفته شده که رقابت را در همین ابتدا و در بخش فنی با فناوریهای نوین هیوندای به رقبا واگذار میکند. هیوندای در طراحی آزرا خوب کار کرده و به واقع محافظهکاری طراحان کیا در کادنزا را در آن مشاهده نمیکنیم، اما توجه بیشتر به کیفیت میتواند مقدمهای برای حضور پررنگتر این محصول در بازارهای جهانی باشد.
امیرحسین برخورداری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست