پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

تاریخچه سه شرکت بزرگ خودروسازی


تاریخچه سه شرکت بزرگ خودروسازی

نام این كمپانی از راننده موفق سویسی به نام لویس شورولت این كمپانی گرفته شده است در شهر نیویورك امكان كار بر روی اتومبیل ها و كامیونهای كارخانه ویلیام والتر برای لویس به وجود آمد

●شورلت

نام این كمپانی از راننده موفق سویسی به نام لویس شورولت این كمپانی گرفته شده است.در شهر نیویورك امكان كار بر روی اتومبیل‌ها و كامیونهای كارخانه ویلیام والتر برای لویس به وجود آمد.او سپس در كارخانه های متعددی شروع به كار كرد و توانست خود را به عنوان یكی از بهترین راننده ها نشان دهد و این امر موجب آن شد تا توجه ویلیام دورانت موسس كمپانی جنرال موتورز به وی جلب شود و لویس را به عنوان راننده كمپانی جنرال موتورز بر گزید.

لویس و دورانت اتومبیلی به سبك اتومبیل های فرانسوی طراحی و تولید نمودند و نام آن را شورولت گذاشتند.

در سال ۱۹۱۱ نمونه كلاسیك و شش سیلندر این مدل به بازار آمد . در سوم نوامبر همان سال كمپانی جنرال موتور تاسیس شد . ۲۹۹۹ دستگاه از این مدل نیز در آن سال بفروش رسید.

كمپانی ماسون موتورز كه قبلا تحت نظارت دورانت بود واگذار و در سال ۱۹۱۳ كمپانی جنرال موتورز و ماسون موتور با یكدیگر ادغام شدند.

در سال ۱۹۱۳ اتومبیل چهار سیلندر به نام بابی در دو مدل یك سرنشین و سلطنتی ، در رنگ های آبی و سفید تولید شد.

طرح رنگ آمیزی این مدل از كاغذ دیواری هتل اقامت دوران در فرانسه الهام گرفته شده بود .

در سال ۱۹۱۳ لویس شورولت و دو نفر دیگر به نام های هافلر و جی بویر تصمیم گرفتند كارخانه تولید موتور های هوایی را تاسیس كنند . اما این كارخانه در همان سال اول ورشكست شد و در سال ۱۳۱۴ لویس شورولت بصورت مرموزی كشته شد و هنوز راز قتل لویس در پرده ای از ابهام است .

در سال ۱۹۱۴ در شهر نیویورك تعداد ۵۰۰۵ دستگاه اتومبیل تولید شد و در همین سال مدل دیگری به نام ۴۹۰ و با قیمت ۴۹۰ دلار به بازار عرضه شد.

طی دوسال تعداد ۷۰۷۰۱ دستگاه از این اتومبیل بفروش رسید و در سال ۱۹۱۷ اولین اتومبیل مسقف این كمپانی ساخته شد.

در سال ۱۹۱۸ ، شورولت شروع به تولیدات تجاری مانند كامیون كرد . در سال ۱۹۱۹ شورولت به دو بخش كمپانی دورانت و بخش جنرال موتورز تقسیم و تا قبل از جنگ جهانی ۱۴۹۹۰۴ دستگاه اتومبیل تولید نمود.

در سال ۱۹۲۱ یعنی پس از پایان جنگ جهانی اول شورولت به علت كمبود سرمایه پنج میلیونی تا مرز سقوط پیش رفت .

ولی با مدیریت خوب در مدت كمتر از ده سال به یكی از بزرگترین كارخانجات اتومبیل سازی جهان تبدیل گشت .

یكی از مشكلات وارد شده به این كمپانی ، برگشت خوردن موتور های هواپیمای تولیدی شورولت بود كه ضرری بزرگ به كمپانی تحمیل كرد.

در سال ۱۹۲۷ اتومبیل جدید شورولت توانست از نظر تعداد تولیدات مقام نخست را در صنعت بخود اختصاص دهد . این وسیله نقلیه به تعداد یك میلیون و هزار و هشتصد و هشتاد دستگاه تولید شد.

در سال ۱۹۲۹ طرح جدیدی از یك اتومبیل شش سیلندر و طراحی چهار سیلندر از همین اتومبیل ، به منظور كاهش

قیمت ارائه و از آن به تعداد ۱۳۲۸۶۰۵ دستگاه تولید شد .مشكلات مالی كمپانی در دهه ۱۹۳۰ با فروش بالای اتومبیل در بازار آمریكا برطرف شد.در سال ۱۹۳۳ كنودسن مدیریت جی ام را برعهده گرفت و ام ای كویلی نیز مدیریت كمپانی شورولت را عهده دار شد .

با شروع كار كویلی اتومبیل های شورولت به اتومبیل هایی مستحكم و قوی تبدیل شدند.

در سال ۱۹۳۵ شورولت تولید ده میلیون اتومبیل خود را جشن گرفت . در سال ۱۹۳۶ سیستم ترمز های شورلت بصورت هیدرولیك در آمد . در سال ۱۹۳۹ كمپانی با تولید پانزده میلیونی خود ، اتومبیل های استیشن را به بازار عرضه كرد .

قبل از جنگ جهانی ، كمپانی ركورد فروش اتومبیل را در سال شكست و در سال ۱۹۴۱ رقمی معادل یك میلیون و چهارصد هزار فروش را در بازارهای جهانی به نام خود ثبت كرد.

در آن سال یكی از اتومبیل های كوپه كمپانی در چند مسابقه اتومبیلرانی موفق به كسب مقام اول شد.

در سال ۱۹۴۸ شخصی كه یكی از مدیران موفق جی ام بود به نام آرسترونگ سرپرستی شورولت را بر عهده گرفت.

با ورود این شخص دوباره سبك تولیدات عوض شد و مدل های بل ایر هارد را در سال ۱۹۵۰ به بازار عرضه كرد .

بر اثر این سبك جدید غیر از تغییرات در بدنه اتومبیل ، تغییرات عمده ای در ساختار موتور و قیمت آن حاصل شد .

از سال ۱۹۵۰ به بعد بیشتر مدل های شورولت تمام اتوماتیك بودند . یكی از كارهای آرسترونگ تولید مدلهای ارزان قیمت بود كه در رشد اقتصادی كارخانه اهمیت زیادی داشت.

همچنین در سال ۱۹۵۰ مهندس هارلی ، اتومبیل كوروت را طراحی و تولید كرد و در سال ۱۹۵۹ دو مدل كوروایر و ایمپالا به بازار عرضه شد.

علی رغم اینكه این دو مدل نتوانستند مانند اتومبیل های مطرح كمپانی فروش بالایی داشته باشند ، ولی با این حال تا سال ۱۹۶۹ تولید آنها ادامه داشت .

در سال ۱۹۶۲ چوی۲ بعنوان مدلی برگرفته از كوروایر و ایمپالا طراحی و ساخته شد و در سال ۱۹۶۴ مدلی بزرگتر از آن تولید و به بازار عرضه شد . همچنین در همان سال كاپریس با قدرت ۹۰ اسب بخار تولید شد و قیمت ۳۳۴۷ دلار در كنار چوی كه قیمتی معادل ۲۰۲۸ دلار داشت ، به معرض فروش گذاشته شد .

در سال ۱۹۶۷ مدلی اسپرت و كوپه بنام كامارو ساخته و تا دو دهه بعنوان یكی از مطرح ترین اتومبیلهای اسپرت ، كه از هر نظر حادثه جویان را به خود جلب كرده بود ، تولید می شد.

یكی از مطرح ترین مدل های كامارو مدل ایروك – زد ، با حجم ۵۷۰۰ سی سی بود كه با موتور ال ۹۸ مدل كروت در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد . قدرت این اتومبیل ۲۴۰ اسب بخار و سرعت نهایی آن ۲۴۰ كیلومتر در ساعت بود.

در دهه ۱۹۷۰ ، از موتور های كمپانی شورولت توسط بسیاری از كارخانه های دیگر مانند اپل و الدزمبیل كه موتور اتومبیل‌های شش و هشت سیلندر خود را از كمپانی خریداری می كردند ، استفاده می شد.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ ، قراردادی میان دو كمپانی شورولت و ای سوزو منعقد و طبق آن مقرر شد كه شورولت تمام تجهیزات اتومبیل سازی این كمپانی را تامین كند.

كمپانی در سال ۱۹۷۱ مدل نوا و مونت كارلو و بیل ایر و بلیزر و سابربان را به مرحله تولید رساند و در همین سال مدل لوكسی از كاپریس را نیز به بازار عرضه كرد كه نظر همگان را بخود جلب كرد.

در سال ۱۹۷۵ ، مدل كاوالیر ، یكی از موفق ترین اتومبیل های این كمپانی ، طراحی و تولید شد.

در اواسط دهه ۱۹۸۰ ، نیز این كمپانی روابط تجاری خود را با كمپانی های ژاپنی مانند : تویوتا و سوزوكی گسترش داد .

در حال حاضر این كمپانی به عنوان یكی از بزرگترین تولید كنندگان اتومبیل مطرح است و نیز مدل‌های جذاب این كمپانی مانند : كوروت و كاپریس طرفداران بی شماری دارند .

●کادیلاک

کادیلاک در سال ۱۸۹۹ با نام کمپانی دیترویت آغاز به کار نمود موسس کارخانه دیترویت نام کمپانی را در سال‌های بعد به کادیلاک تغییر داد.اولین کادیلاک اتومبیلی تک سیلندر و شکیل بود که تا سال ۱۹۰۵ تولید شد.

در سال ۱۹۰۷ کمپانی کادیلاک با اتومبیل های ۴ سیلندر خود به موفقیت بزرگی دست یافت.

لی لند موسس کارخانه کادیلاک پروژه جدیدی را پیاده نمود که طبق آن قطعات یک اتومبیل در اتومبیل های دیگر استفاده شود . این طرح در سال ۱۹۰۸ برنده جایزه R.A.C شد.

همچنین این کمپانی بار دیگر در سال ۱۹۱۳ با طرح چراغ‌های الکترونیکی برنده جایزه شد.

این پیشرفت در فناوری باعث شد که ویلیام سی دورانت که یکی از بزرگان کمپانی جنرال موتورز بود توجه خاصی به کمپانی کادیلاک کند. در سال ۱۹۱۵ این کمپانی اولین خودروی تجاری خود را با نام کادیلاک۵۱ وارد بازار نمود این مدل سوپاپهای بسیار نرمی داشت و بسیار قدرتمند بود.

پس از آن در سال ۱۹۲۳ این کمپانی اتومبیل ۸ سوپاپی تولید کرد که توانایی ترمز در چهار چرخ را داشت.

شهرام اسلامی

منبع:

www.caranddriver.com


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.