پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
تربیت از خلال جامعه می روید
همه اقوامی که به مرحلهای معین از تحول میرسند، طبیعتاً گرایشی به تربیت دارند. تربیت فرآیندی است که از طریق آن، جامعه انسانی ویژگی جسمی و روحی خود را حفظ میکند و به نسل آینده منتقل میسازد. آدمی صورت وجود اجتماعی و فرهنگی خود را تنها از طریق آن نیروهای خاص طبیعیاش که آن صورت را پدید آوردهاند، یعنی اراده آگاهانه و خرد به نسلهای آینده، منتقل میتواند کرد. آدمی به سبب بهرهوری از اراده آگاهانه و خرد، این امکان را دارد که جریان تحول خود را در مسیری خاص بیفکند. پس برای نگاهداری و انتقال صورت نوعی خویش شرایطی به وجود میآورد و سازمانهایی را برای پرورش روح و تن آماده میسازد که به محتوا و جوهر آنها اصطلاح تربیت اطلاق میشود. تربیت، کار فردی نیست بلکه بر حسب ماهیت، وظیفه جامعه است. سیرت جامعه در یکایک اعضا نقش میبندد و عمل و رفتار آدمی به عنوان حیوان اجتماعی از جامعه سرچشمه میگیرد. جامعه از طریق تربیت، انسانها را مطابق خواست و شیوه فکر خود شکل میدهد. به هرحال تربیت به عنوان وظیفه جامعه انسانی چنان امری عمومی و ضروری است که به رغم بداهت، نسلهای بسیاری آن را اعمال میکنند و از آن بهره میگیرند بیآنکه از وجود آن آگاه گردند و مدتی نسبتاً طولانی میگذرد تا جای پایش در آثار نوشتاری پدیدار شود. محتوای تربیت نزد همه اقوام کم و بیش یکی است و در آن واحد، هم اخلاق را دربرمیگیرد و هم امور عملی و مهارتهای حرفهای را. تربیت گاه جامه دستورهای اخلاقی را دربردارد: خدای را محترم دار، پدر و مادر را گرامی دار، به بیگانگان بیحرمتی مکن؛ و گاه محتوایش قوانین رفتار ظاهری و قواعد موفقیت در زندگی عملی است و گاه شناختها و مهارتهای حرفهای که در طی قرون و اعصار سینه به سینه منتقل شدهاند و یونانیان آنها را تا آنجا که میتوان نامی کلی بر آنها اطلاق کرد، تخنه (Techne) نامیدهاند.
تربیت بدین معنی، با تربیت آدمی به منظور پدید آوردن نمونه آرمانی هماهنگی درونی، فرق دارد. این تربیت بدون در پیش چشم داشتن تصویر آدمی بدان سان که باید باشد ممکن نیست. آنچه در اینجا مهم است تقلید دقیق از زیبایی تکلیفآور تصویر آرمانی است. تضاد موجود میان این دو گونه تلقی تربیت را در همه قرون و اعصار میتوان یافت. زیرا جزء بنیادی طبیعت آدمی است. مهم نیست که ما این تضاد را با چه عباراتی بیان میکنیم. ولی وقتی که اصطلاح تربیت را به این دو معنی مختلف ـ که حقانیت اختلافشان را در تاریخ نشان میدهد ـ به کار میبریم، به آسانی میتوانیم دید که تربیت به معنی اخص از ریشهای دیگر برآمده است غیر از ریشه تربیت به معنای معاصر که هماکنون وصفاش کردیم. تربیت به معنی اخص در تمام وجود شخص نمودار است. چه در حرکات و رفتار ظاهری و چه در شیوه فکر. هیچ یک از این دو (رفتار ظاهری و شیوه فکر) به خودی خود به وجود نمیآید بلکه حاصل فرآیند انتخاب و انضباطی آگاهانه است. هر چند تربیت به این معنا نزد افلاطون (یا سقراط افلاطونی) از اشراف نشأت میگیرد ولی موضوع بسیار مهم در اینجا یگانگی «دانسته» و «عمل» است. مهمتر از آنچه گفته شد ویژگی شهری بودن (به معنی یونانی کلمه) است. ارسطو کتاب «اخلاق نیکو ماخی» را در ابتدای کتاب «سیاست» مینویسد. «جمهور» اثر افلاطون، سرشار از دستورها و شیوههای نظام دهنده تربیتی است و این درواقع به معنای اجتماعی بودن دانسته، عمل است. یعنی سه ضلع دانسته، عمل و در اجتماع بودن هدف مثلث تربیت هستند. سقراط هرگز عقل را از عمل جدا نمیکند و در رساله «پروتاگوراس» ثابت مینماید که نادانی و بدی یکی هستند: «... هر کس در انتخاب لذت و درد یعنی نیک و بد، دچار اشتباه شود، این اشتباه به سبب بیبهره بودن از دانش است ... هر کار که انگیزهاش بیدانشی باشد بد است و علت بدی آن جز این نیست که از روی نادانی صورت گرفته، پس باید چنین نتیجه گرفت که زبونی در برابر لذت بزرگترین نادانی است.»
علیرضا سمیعی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه شهرداری سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان سنگ کلیه هندوانه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی