جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

فوکر ۲۸


فوکر ۲۸

● طراحی و توسعه
این طرح در سال ۱۹۶۲ اعلام شد. در واقع طرحی ما بین شرکت های فوکر,MBB آلمان,فوکر VFW آلمان و Shorts انگلستان بود.البته سرمایه گذاری های دولتی هم روی این طرح انجام شد به طوریکه …

طراحی و توسعه

این طرح در سال ۱۹۶۲ اعلام شد. در واقع طرحی ما بین شرکت های فوکر,MBB آلمان,فوکر VFW آلمان و Shorts انگلستان بود.البته سرمایه گذاری های دولتی هم روی این طرح انجام شد به طوریکه ۵۰ درصد هزینه ی طرح طرف هلندی-فوکر-را دولت هلند و ۳۵ درصد هزینه طرفهای آلمانی را دولت آلمان پرداخت میکرد.

در آغاز این پروژه قرار بود که هواپیمایی با ظرفیت ۵۰ نفر وبرد ۱۶۵۰ کیلومتر ساخته شود.بعدا تعداد صندلیها به ۶۰-۶۵ صندلی افزایش یافت.

پیشرانه ی این هواپیما اصلا پیشرانه بریستول-سیدلی BS.۷۵ بود اما در پیش نمونه از موتورهای رولزرویس Spey استفاده شد.

این طرح شباهت های زیادی با هواپیماهای رقیب خود مثل BAC ۱-۱۱ و DC-۹ داشت.مصداق بارز آن استفاده از دم T شکل و طرز قرار گیری موتورها بود.

aileron های این هواپیمای در قسمت انتهای بالا بود و از Flap های ساده استفاده میکرد و استفاده از lift dumper های ۵ مرحله ای آن تنها در مواقع نشستن امکان پذیر بود.

همچنین لبه ی حمله هواپیما اصلاح شده بود و بوسیله ی جریان هوای درون موتورها ضد یخ شده بود.

ارابه فرود این هواپیما نیز از نوع tricycle بود.

بر طبق تقسیم کارها فوکر قسمت های دماغه,قسمت وسط و قسمت درونی بالها را میساخت,MBB و فوکر VFW قسمت جلو,عقب و دم و در نهایت Shorts قسمت بیرونی بالها را تولید میکرد.

مراحل پایانی تولید نیز در فرودگاه شیپول آمستردام انجام میگرفت.

سابقه عملیاتی

اولین پیش نمونه فوکر ۲۸,F۲۸-۱۰۰۰ بود که رجیستر PH-JHG داشت و در ۹ می ۱۹۶۷(دقیقا یک ماه بعد از اولین پرواز بویینگ ۷۳۷)پرواز کرد.بعد از اخذ مجوز های لازم از اداره هوانوردی آلمان در ۲۴ فوریه ۱۹۶۹ شرکت LTU اولین سفارش ها را ازین هواپیما داد اما شرکت Braathens اولین کاربر این هواپیمابود که در ماه می ۱۹۶۹ ۵ فروند ازین هواپیماها را در اختیار داشت.

فوکر ۲۸ با بدنه ی کشیده تر,F۲۸-۲۰۰۰ نام گرفت که میتوانست ۷۹ مسافر را در خود جای دهد.اولین پیش نمونه ازین مدل در سال ۱۹۷۱ پرواز کرد.

مدل های -۵۰۰۰ و -۶۰۰۰ این هواپیما نیز به مرور معرفی شد که ارتقاهایی روی آنها نظیر وجود Slat,فاصله ی دو سر بال زیادتر,موتورهای قوی تر و کم صدا تر اشاره کرد.اما این مدل ها مورد استقبال قرار نگرفتند و از هر کدام فقط یک پیش نمونه ساخته شد!

اما موفق ترین مدل این هواپیما سری ۴۰۰۰ بود که در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۶ معرفی شد و در ناوگان بزرگترین اپراتور فوکر آن زمان Linjeflyg قرار گرفت.این سری با موتورهای کم صدا تر Spey ۵۵۵-۱۵H و افزایش ظرفیتی برابر با ۸۵ صندلی معرفی شد.فاصله ی دو سر بال بیشتر و بدنه تقویت شده از مشخصه های این سری بودند

از دیگر نکات جالب میتوان به طولانی ترین پرواز فوکر ۲۸ به مسافت ۲۲۴۰ کیلومتر از شهر Perth به مقصد Kununurra در غرب استرالیا اشاره کرد.

انواع مختلف

F۲۸ Mk ۱۰۰۰

نوع اولیه که در حالت فشرده ۶۵ مسافر حمل میکند.طولی معادل ۲۷.۴۰ متر دارد و از دو پیشرانه Rolls-Royce RB.۱۸۳-۲ Mk.۵۵۵-۱۵ استفاده میکند.بیشترین وزن برخاست آن ۲۸,۱۲۳ کیلوگرم است.

F.۲۸ Mk ۱۰۰۰C

هواپیمای مسافربری یا کارگو است که در کناری مخصوص برای حمل بار دارد.

F.۲۸ Mk ۲۰۰۰

۲,۲۱ متر از مدل ۱۰۰۰ کشیده تر است و قابلیت حمل ۷۹ نفر را دارد.۱۰ فروند ساخته شده که هواپیمایی نیجریه استفاده کننده ی اصلی انها بود.

F.۲۸ Mk ۳۰۰۰

از سری ۱۰۰۰ کوچکتر بود اما در نوع خود موفق بود و استقامت بدنه ی بیشتر و ظرفیت حمل سوخت بیشتر از مشخصات آن بود.برای اولین بار در خطوط هوایی Garuda Airlines به کار گرفته شد.

F.۲۸ Mk ۴۰۰۰

اولین پیش نمونه در سال ۱۹۷۶ پرواز کرد و ظرفیت حمل ۸۵ مسافر را داشت.فاصله ی دو سر بالها به میزان ۱.۵۷ متر افزایش پیدا کرده بود و از موتورهای Rolls-Royce RB۱۸۳ "Spey" Mk۵۵۵-۱۵P استفاده شد.

F.۲۸ Mk ۵۰۰۰

از مدل ۶۰۰۰ گرفته شد.تلفیقی از بدنه ی کوتاه مدل ۳۰۰۰ و افزایش فاصله دو سر بالها بود و از موتورهای Rolls-Royce "Spey" Mk۵۵۵-۱۵H استفاده میکرد.بازار خوبی برای این سری پیشبینی شده بود اما در نهایت طرح بی نتیجه ماند.

F.۲۸ Mk ۶۰۰۰

در ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۳ پرواز کرد و مجوز پروازی اش را در سال ۱۹۷۵ گرفت.این طرح هم به نتیجه نرسید.

F.۲۸ Mk ۶۶۰۰

در حد طرح باقی ماند.

فوکر ۲۸ یکی از نا امن ترین هواپیماهای دنیاست.متوسط سانحه برای این هواپیما ۱.۶۷ سانحه در هر ۱میلیون پرواز است.