چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
آموزه های خودروسازی
روز به روز نیز بر سرعت این تحركات افزوده میشود و بههیچ روی نمیتوان تصور كرد كه روزی از شدت آن كاسته نشود. به عبارت دیگر امروزه مسئله تحرك با زندگی روزانه بشر عجین نشده است. بدون تردید میتوان مدعی شد كه این سرعت و تحرك امروزی جوامع، مدیون پدیدهای به نام اتومبیل است. در دنیای امروز ماشین در اشكال و ابعاد گوناگونی به هدایت امور روزمره مشغول است و این روند بدون اختراع اتومبیل انجام نمیشد. زندگی مردم قبل از اختراع ماشین یك روند كند و در برخی موارد بسته را طی میكرد. مشكلترین مانع تحرك و سرعت تحرك جامعه بشری طی مسافت بود. در گذشته اگر كسی بر فوات مسافتی را پیاده میپیمود، زمان زیادی را از دست میداد.به عنوان مثال فاصله دو شهر كارسروهه و استراسبورگ در نزدیكی مرز دو كشور آلمان و فرانسه نزدیك به ۴۰ كیلومتر بود و برای طی كردن این مسافت به ۱۶ ساعت زمان نیاز بود. كالسكهها كه وارد عرصه حمل و نقل و تردد شدند، در طی كردن سریع مسافت به انسان كمك كردند اما این وسایل نقلیه برای طی مسافتهای طولانی كارآیی نداشتند. به عنوان مثال برای یك مسافرت ۴۵۰ كیلومتری در خاك فرانسه، به بیست روز زمان نیاز بود. استفاده از چهارپایان برای سرعت بخشیدن به رفت و آمد آدمها و حمل و نقل بار اقدام مناسبی بود اما برای پیشرفت كارها و افزایش سرعت تحرك این وسایل كافی نبودند. بنابراین طرحهای جدید مطرح شد، این طرح یعنی دو چرخه نیز متكی بر الگوی چهارپایان بود، دوچرخهای كه مخترع اولیه آن یعنی سائوتر بورن در حدود ۲۰۰ سال پیشساخت شباهت زیادی به اسب داشت! زیرا این دوچرخه ركاب نداشت و شكل صندلی آن نیز مانند زین اسب بود.آقای بورن سوار دوچرخه شد و همانگونه كه زیر شكم اسب ضربه میزدند، با فشار پاهایش به دو طرف بر روی زمین، دوچرخه را به حركت درآورد. البته به غیر از الگوبرداری از حركت چهارپایان و نیز اعتقاد به این كه تحرك در فضا نباید موجب از بین رفتن تحرك فردی شود، موضوع اعتقاد به یك پدیده شبهعلمی نیز مطرح بود. در آن اوقات این اعتقاد وجود داشت كه »بهترین وسیله نقلیه، وسیلهای است كه فقط دارای دو چرخ باشد. زیرا در این حالت اصطحكاك به حداقل میرسد. اما ساخت خودرو این باور قدیمی را مطرود كرد. به این ترتیب پس از تحول اولیهای كه خودرو ایجاد كرد، یعنی توجه به تحرك، موضوع بعدی نیز در جامعه جا افتاد به این معنی كه خیلی از باورهای علمی، زیاد هم علمی نیستند. صنعت دوچرخهسازی رونق گرفت اما كافی نبود، بنابراین الگوبرداری دوم مطرح شد، یكی به این فكر افتاد كه به جای تقلید از اسب و ساخت دوچرخه از كالسكه تقلید كند! در سال ۱۸۶۳ میلادی با تلاشهای مخترعین یك دستگاه جدید بر روی جاده ژوآنویل كشور فرانسه به راه افتاد. ناظران حركت این وسیله، شاهد صحنههای دلخراشی بودند! این وسیله نقلیه كه پدر جد خودروهای با موتور انفجاری بود گرچه حركت میكرد، اما اشكالات متعددی داشت. خودروی اختراعی به نفس تنگی مبتلا بود زیرا سوخت و روغن بسیار زیادی مصرف میكرد و حرارت موتور به سرعت بالا میرفت و هر آن امكان داشت این وسیله منفجر شود. چرخهای این خودرو نیز از كالسكه عاریه گرفته شده بود و خودرو با تكانهای بسیار شدید جلو میرفت. برای متوقف كردن این وسیله راهی نبود جز این كه موتور را خاموش كنند، یك نفر مجبور بود جلوی ماشین بدود و با پرچم قرمز اعلام خطر كند كه یك غول دودی در حال ورود است! ضمنا این وسیله فقط مستقیم حركت میكرد. كسانی كه در كنار جاده ناظر حركت این وسیله بودند، آن را تحسین میكردند اما به محض سوار شدن، به مخترع وسیله دشنام میدادند زیرا این وسیله نقلیه موتوری ظاهرا جدید مانند ارابههای پرسر و صدایی بود كه سرنشینان آن بر اثر تكانهای شدید، دچار سرگیجه و حالت تهوع میشدند. بنابراین پیام بعدی این بود كه آقای مخترع برای تولید خودرو تقلید از كالسكه خوب است، اما باید در امر تقلید هم ابتكار داشت، خودروی جدید شكل كالسكه میتواند باشد، اما همان كالسكه نباید باشد! بنابراین تغییراتی در شكل خودرو ایجاد شد، ازجمله به جای چرخ چوبی، لاستیك قرار گرفت و البته اگر آقای دانلوپ موفق به اختراع لاستیك نمیشد، این تغییرات اساسی نیز در خودرو ایجاد نمیگردید. بعد از لاستیك موضوع سوخت خودرو مطرح بود. آقای ترویتیك اهل كورنوال انگلستان در سال ۱۸۰۱ كالسكه بخار را ساخت، به این كالسكه یك دیگ بخار اضافه شده بود كه دودكشی بزرگ داشت اما این وسیله نقلیه سنگین را به سختی میشد خودرو نامید. زیرا كالسكههای جدید باز از چوب ساخته شده بودند و نیروی بخار حاصل از حرارت دادن آب در داخل یك دیگ بزرگ، آن را به جلو میراند. بنابراین برای ادامه حركت خودرو، هرچند دقیقه یك بار، باید مقداری آب به داخل دیگ ریخته میشد. بنابراین تغییراتی در كالسكه داده شد، به همین جهت این اتومبیل كمی از كالسكه تندتر میرفت و حداكثر سرعت آن ۲۲.۵ كیلومتر بود. بنابراین تفكر شبهعلمی دیگر وجود داشت كه وسیله نقلیهای كه بدون اسب حركت میكند، نمیتواند شبیه كالسكه نباشد.این فكر غلط را آقای كارل بنز با اختراعش آشكار ساخت، بنز در سال ۱۸۸۵ یك خودرو بنزینی سه چرخه ساخت و همگان دیدند كه میتوان در طراحی شكل كالسكهها تغییرات اساسی بوجود آورد. بنز نهتنها تفكر تقلید كامل از كالسكه را دور انداخت، بلكه بنزین را به جای آب برای تحرك خودرو وارد عرضه تولید نیرو كرد كه این امر نیز پیامدی دیگری برای جامعه امروز داشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست