پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
ارتباطات سازمانی همان ارتباطات انسانی است
در دنیای تجارت هر چند که استفاده از تکنولوژی از قبیل سختافزاری و نرمافزاری از ضروریات است، لکن نیروی انسانی یا همان مغزافزاری نقش اساسی و مهم را ایفا میکند. ممکن است مدیران و کارشناسان و دیگر نیروی انسانی یک سازمان به عنوان مغزافزاری بتوانند با استفاده از تکنولوژی، سازمانها را در جوامع بشری به شکلهای مختلف ایجاد کنند.
موضوعی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد پارامتر شخصیتی یک سازمان یا واحد تجاری است که حاصل روح رفتاری حاکم بر نیروی مغز افزاری است. شخصیتی که به واسطه آن سازمان اعمالی را از خود بروز میدهد و در ذهن مراجعان تصاویری نقش میبنند که تصاویر نشاندهنده نگرشها، ارزشها و رسالت سازمان است و طی عمر سازمان با آن باقی میماند و افکار عمومی بر آن قضاوت کرده و ارتباط خود با این سازمان را بر مبنای برداشت و قضاوت خود تنظیم میکند. این شخصیت همانند دیگر شخصیت ما زمانی معنی و مفهوم پیدا میکند که ارتباط سازمان با مخاطبان برقرار گردد که البته ارتباطات سازمانی همان ارتباطات انسانی است.
در تجارت نقش ارتباطات و نحوه ارتباط برقرار کردن بسیار حائز اهمیت است. ارتباطات انسانی را میتوان ارتباط درونی، ارتباط بیرونی و ارتباط گروهی دانست.
ارتباط درونی در انسانها ارتباط با درون خویش و در سازمانها ارتباط مدیریت با کارکنان سازمان و بالعکس است.
ارتباط بیرونی در انسانها ارتباط با افراد دیگر مانند: فرزند، پدر، مادر، دوست، و در سازمانها ارتباط با مخاطبان یا مشتریان است.
ارتباط با گروه یا گروهی یعنی رفتار هماهنگ انسانی در قالب یک گروه مانند خانواده، شرکت و.... که در سازمان ارتباط صنفی یا سازمانی نامیده میشود.
ارتباط گروهی زمانی مناسب ایجاد میگردد که ارتباط درونی یعنی ارتباط مدیریت با درون خودش برقرار گردد و ارتباط بیرونی زمانی میتواند اثر گذار باشد که سازمان یک ارتباط گروهی متعادل و معقول رفتار سازمانی صحیح ایجاد کند.
به هر حال وقتی صحبت از شخصیت فرد یا سازمانی به میان میآید، پارامترها و شاخصهای گوناگون مصرف شود که هر یک به جای خود اثرگذار و موثر هستند.
شخصیت انسانها پس از تولد از محیط خانواده رفتارهای افراد خانواده، رفتارهای جامعه و... شکل میگیرد و مجموع رفتارهای افراد یک جامعه و سازمان شخصیت جامعه و سازمان را به تصویر میکشد.
مجموعه شخصیتی در سازمان با هدف مشخصی گردهم میآیند تا شخصیت کلانی را بهمنظور دستیابی به هدف خاص ارائه کنند که قابل قضاوت و ارزشیابی مشتریان و مخاطبان باشد. برای رسیدن به شخصیت مناسب که قضاوت مثبت افکار مشتریان را در برگیرد میبایست یک نگرش یکسان را برای سازمان، با توجه به اهداف آن تعریف کرد.
در این تعریف باید نکاتی را که دارای بار ارزشی هستند، لحاظ کرد. این نکات میتواند از دیدگاه مشتریان ارزشمند و با جاذبه باشد.
١) داشتن درک مناسبی از مشارکت در سازمان ( درون و بیرون )،
٢) مسوولیتپذیری،
٣) مشتری را بهترین سرمایه بدانیم،
٤) خوشرویی و محبت را در کارمان ارزش بدانیم،
٥) مثبتنگر باشیم،
٦) برای خواستهها و انتظارات و سلایق مشتریان ارزش قائل شویم،
٧) مشتری را شریک خود بدانیم.
طبعا سازمانی که چنین نگرشی را برای خود تعریف کند و عمل نماید شخصیتی را با رفتارهای مناسب که باعث برقراری ارتباط مستمر و دائمیبا مردم و مشتریان میشود، ارائه خواهد داد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست