جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
بهترین روش برای برخورد با انتقاد
نمیشود منکر این شد که انتقاد ممکن است رنجش به بار آورد و به راستی نیز همین گونه است. اما صرف نظر از این که در زندگی چه کاری انجام میدهید، به هر حال خود را در موقعیتی خواهید یافت که میبینید دیگران شما را مورد قضاوت غیر منصفانه قرار میدهند و از شما انتقاد میکنند. حتی اگر سعی شما بر این باشد که پشت پرده باقی بمانید تا از رویارویی با مسایل برای انتقاد نشدن اجتناب کنید و انتقادی از شما نشود، باز هم کارهایی هست که برای انجام دادنشان باید تصمیماتی بگیرید که کوچکترین آنها این است که انتخاب میکنید چه موقع غذا بخورید و چه بپوشید. مطمئن باشید همهی آدمها با انتخابها و تصمیمهایتان موافق نخواهند بود.
بنابراین از آنجا که احتمال دارد مورد انتقاد قرار بگیرید، صرف نظر از این که آن انتقاد چه باشد، بیایید نگاهی دقیقتر بیندازیم به این که چگونه میتوانید به بهترین شکل با آن برخورد کنید (و حتی از آن سود نیز ببرید)!
دفعهی بعد که از شما انتقاد شد این نکات را مورد توجه قرار دهید :
انتقاد اغلب چیزی فراتر از بازتاب یک سلیقهی شخصی نیست.
در اینجا هم تکرار میکنم بدون در نظر گرفتن آنچه انجام میدهید، بعضیها هستند که کار شما را دوست ندارند. برای نمونه، من برای گرفتن بازخورد از شرکت کنندگان در همایشهایم، اغلب برگههایی را به منظور ارزیابی سخنرانی میان آنها توزیع میکنم. بی برو برگرد دو یا سه نفر خواهند گفت ای کاش در طول سخنرانی زمان بیشتی در اختیار شرکت کنندگان برای کار گروهی در نظر گرفته میشد، و جالب توجه این که در همین برنامه دو یا سه نفر خواهند گفت ای کاش در طول برنامه زمان کمتری برای کار گروهی در نظر گرفته میشد. بپذیرید که مردم تجربیات، سلایق و علایق گوناگونی دارند. شما نمیتوانید همه را راضی نگه دارید، پس در این زمینه حتی سعی هم نکنید.
به خودتان نگیرید.
بدون شک گفتنش آسانتر از انجام دادنش است. با این حال کسی که انتقاد میکند به طور معمول قصد ندارد ثابت کند شما به عنوان یک انسان ارزشی ندارید. منتقدان تنها بی میلی و بیزاری خود را نسبت به عقیده و عملکرد شما ابراز میکنند. به آنها اجازه دهید عقاید و نظریات خود را داشته باشند. در نهایت، شما هستید که تصمیم میگیرید اجازه دهید عقاید و نظریات کسی دیگر موجب رنجش شما شود یا نه.
سعی کنید از آنچه دیگران میگویند نکته ای بیاموزید.
سعی کنید تا حقایقی را در حرفهای آنها بیابید، حتی اگر حقیقتی که در گفتارشان پیدا میکنید ناچیز باشد. به طور معمول در نظرهایی که به صورت انتقادی مطرح میشود نکات درستی وجود دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است شخص انتقاد کننده به درستی، سنجیده و با ظرافت انتقاد نکند و حتی ممکن است به هنگام ابراز عقیده اغراق کند و نظرش را بزرگ جلوه دهد. با این حال در اغلب موارد، در گفته های آنان اطلاعات فراوانی وجود دارد که میتوانید از آن بهره ببرید. وظیفهی شماست که در انچه میگویند به دنبال مغز حقیقت بگردید و از آن بهره ببرید! برای مثال فرض میکنیم همسرتان شما را به این متهم میکند که هرگز خوش قول نیستید و سر وقت حاضر نمیشوید. با این که مدعا به هیچ وجه صحت ندارد، باز باید راههایی بیابید تا خوش قولی تان را افزایش دهید.
درباره انتقاد کننده قضاوت نکنید.
اگر بخواهید کسی را که از شما انتقاد کرده با نگرش «آخر مگر او کیست که چنین انتقادی میکند» مورد قضاوت قرار دهید، به هیچ وجه کار مناسبی نکردهاید. حتی اگر فردی که انتقاد میکند غیرقابل اعتماد است یا به هر علت با او رابطه خوبی ندارید، دلیل نمیشود که نظر و گفته های او همیشه بدون ارزش و مزیت باشد.
حالت تدافعی نگیرید.
خود را از وسوسه جر و بحث با شخص انتقاد کننده مصون بدارید. با این که طبیعی است بکوشید ثابت کنید حق با شماست و دیگری اشتباه میگوید، به طور کلی این روش شما را به جایی نمیرساند. (البته مواقعی است که باید بفهمانید شما اظهار نظرهای توهین آمیز را تحمل نخواهید کرد و لایق این هستید که با شما محترمانه رفتار شود. سعی کنید این موارد را به بهترین شکل از هم تفکیک کنید
بپذیرید که خیلی از آدمها تنها بر نکته های منفی تمرکز میکنند.
شخصی که انتقاد میکند به ندرت برآورد درست و کاملی ارائه میدهد چرا که تمایل دارد تنها مسایل و نکته های منفی را بازگو کند. حتی اگر نکات مثبت متعددی نیز برای بازگو کردن وجود داشته باشد، باز هم او منفیها را میبیند. این را بدانید که بعضیها خیال میکنند گفتن این که چه کاری را درست انجام دادهاید ضرورتی ندارد. در عوض فقط بر کمک به شما تمرکز میکنند که برای آنها به معنی اصلاح شماست.
بدانید که نظرهای خشن و بیرحمانه از زبان کسانی ابراز میشود که از خودشان نیز خشنود نیستند.
البته در اینجا باز هم ممکن است در انتقادی که صورت میگیرد ذره ای حقیقت یا نکته ای که بتوانید از آن چیزی بیاموزید وجود داشته باشد. اما خودم به این نتیجه رسیدهام که نظرها و عقاید زشت، دردناک و توهین آمیز، از ذهن و زبان افراد نامطمئن و ناخشنود صورت میگیرد. آنها نیاز دارند خشم و ناامیدی شان را بر سر کسی خالی کنند و شما نیز به عنوان هدف امروز آنها انتخاب شدهاید! اجازه ندهید این جماعت روحیهتان را خراب کند.
توجه : اگر به طور مکرر گفته های انتقاد آمیز از دیگران میشنوید، بدانید که این تصادفی نیست. شما انتقاد را بر اساس باورها و میزان عزت نفسی که دارید جذب میکنید. مسئولیت پذیر باشید و به درون خود نگاهی بیندازید تا ببینید برای رسیدن به روابط هماهنگتر با کسانی که اطرافتان هستند، چه چیزی را میتوانید تغییر دهید.
به خاطر داشته باشید : همهی آدمها، شما و اعمال و رفتارتان را دوست نخواهند داشت. اما اجازه ندهید ترس از انتقاد مانع شود آنچه را دوست دارید انجام ندهید. انتقاد را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرید و تا جایی که امکان دارد از آن بیاموزید. از همه مهمتر این که در مقولهی ارزشها و باورهای خودتان، ثابت قدم باشید. اگر دیگران باورهایتان را نپذیرند مهم نیست، نپذیرند.
البرت هابرد :
اگر دوست دارید از شما انتقاد نشود، کاری انجام ندهید، چیزی نگویید.کسی نباشید.
برگرفته از کتاب «موفقیت شما اینجاست» اثر جف کلر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست