جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا

باورپذیری گوینده یکی از عوامل مهم در متقاعدسازی


باورپذیری گوینده یکی از عوامل مهم در متقاعدسازی

روابط عمومی ‌که هدف اصلی‌اش اطلاع‌رسانی است، بر پایه متقاعدسازی استوار است و این خود مبتنی بر تاثیرگذاری است. از دیرباز تاکنون انسان‌ها اصول و قواعدی را بر این اساس بنا نهاده‌اند. …

روابط عمومی ‌که هدف اصلی‌اش اطلاع‌رسانی است، بر پایه متقاعدسازی استوار است و این خود مبتنی بر تاثیرگذاری است. از دیرباز تاکنون انسان‌ها اصول و قواعدی را بر این اساس بنا نهاده‌اند.

ارسطو در رساله "درباره خطابه" به خوبی یکی از عوامل متقاعدسازی را باورپذیری می‌شناسد و می‌گوید: یکی از حالات متقاعدسازی راهی است به‌وسیله فن بیان که بر سه قسم است: نوع اول مبتنی بر شخصیت گوینده است. نوع دوم هدایت مخاطب به یک منطق فکری مشخص بوده و سومین آن براساس گواه و دلیل روشن و واضح در خود جملات گوینده است.

متقاعدسازی هنگامی ‌براساس شخصیت گوینده شکل می‌گیرد که نحوه بیان گوینده به شکلی باشد که ما او را باورپذیر ببینیم. ما انسان‌های خوب را بیش‌تر و راحت‌تر باور می‌کنیم. این امر فارغ از آن که موضوع مورد بحث چه باشد، عموما صادق است و در مواردی که حکم قطعی ممکن نیست و اختلاف‌نظرها بسیار است بیش‌تر اتفاق می‌افتد.

پس می‌بینیم ارسطو یکی از عوامل مهم در متقاعدسازی را باورپذیری گوینده می‌داند. عاملی که بیش‌تر به نحوه بیان مطلب باز می‌گردد تا خود آن. سخنگویی که مسلط باشد می‌تواند شنونده را تحت تاثیر قرار دهد.

ارسطو در جایی دیگر از همین رساله می‌گوید: شنوندگان زمانی متقاعد می‌شوند که احساساتشان توسط گوینده به طرز دلچسبی برانگیخته شود ولی قضاوت ما هنگامی‌ که در حالت رضایت هستیم مانند زمانی نیست که در حالت خصمانه‌ای بسر می‌بریم...

اینکه چگونه می‌توان چنین تاثیری بر مخاطب گذاشت نه تنها بستگی به هنر گوینده در نحوه بیان مطلب دارد بلکه به شرایط خاص آن لحظه نیز وابسته است. اینکه وضعیت شنونده در آن لحظه چیست نیز هنری است که یک سخنگوی خبره آن را تشخیص می‌دهد.