یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
كیفیت چیست
كیفیت باید از دیدگاه مصرف كننده بررسی شود. بنا به یك تعریف، كیفیت یعنی آن چیزی كه ارزش محصول را در نزد مشتری بالا ببرد. بعضی از جنبه های كیفیت از قبیل كارآیی محصول، قابل اعتماد بودن یا طول عمر مفید آن به آسانی قابل شناسایی است، ولی بعضی از جنبه های دیگر كیفیت به آسانی قابل شناسایی و اندازه گیری نیست. به طور مثال غذا و سرویس دهی در یك مغازه ساندویچ فروشی با یك رستوران پنج ستاره تفاوت دارد، ولی كیفیت در هر دو مكان می تواند وجود داشته یا نداشته باشد. سرویس دهی خیلی كند، یا خیلی با عجله در هر دو مكان هرگز مورد تایید نیست.
مثال دیگر در مورد ارائه خدمات و تحویل آن است كه یك روز، سی دقیقه زودتر می رسد و روز دیگر دو ساعت تاخیر دارد و دیر یا زود شدن ارائه خدمات، مشكلات عدیده ای را به وجود می آورد. قطاری با یك سیستم غیر قابل اطمینان كاملاً بی ارزش است، هر چند واگن ها یا صندلی های آن كه مسافر روی آن می نشیند، شیك و مدرن باشد. حوزه دیگری كه بیشتر افراد در كسب و كار نسبت به آن شناخت كافی ندارند، معنی و قیمت كیفیت است. بیشتر ما بر این باوریم كه تولید محصولات با كیفیت، در مقایسه با تولید محصولات معیوب یا نامرغوب پر هزینه تر تمام می شود ولی این امر حقیقت ندارد.
اگر محصولی معیوب به دست مشتری برسد هزینه ها همچنان افزایش خواهد یافت. هیچ كس نمی داند ناراضی شدن یك مشتری چقدر هزینه و ضرر در پی دارد ولی به طور مسلم هزینه آن بسیار گزاف است. تحقیقات بازار كه توسط كمپانی فورد انجام شده نشان می دهد كه یك مشتری راضی، تقریباً برای ۸ نفر محصول را تبلیغ می كند. در مقابل، یك مشتری ناراضی برای بیش از ۲۰ نفر توضیح می دهد كه چه عذابی از دست محصول كشیده است. شركتی كه پیوسته كیفیت كالا و ارائه خدمات خود را بهبود می بخشد، در حقیقت بهره وری خود را بهبود می بخشد و مشتریان دایمی به دست می آورد، مشتریان دایمی نیز به نوبه خود مولد بازار بیشتر، سود ناخالص بالاتر، سود بیشتر، قیمت سهام بالاتر و نیروی كار خشنودتر و مطمئن تری هستند.شركتی كه بدنبال مشتری دایمی است، درآمدهای بسیار بالاتری از شركتی دارد كه فقط به رد كردن محصولات خود می اندیشد. با این حال از دیدگاه صرفاً مادی، فروش است و بس. اما سود واقعی از طریق مشتریان وفادار حاصل می شود. نه از طریق مشتریانی كه فقط راضی هستند. مشتریان راضی احتمالاً محصول جدید رقبا را نیز امتحان می كنند، یا به سراغ كالای موجود با قیمت مناسب تر خواهند رفت. ولی مشتریان وفادار، به كالا و خدمات دریافتی خود افتخار می كنند.
آنها محصولات جدید شركت را به راحتی می خرند و معمولاً دوستان خود را هم به خرید آن تشویق می كنند. سود بدست آمده از یك مشتری وفادار ۶ تا ۸ برابر سود حاصل از مشتریان دیگر است. لازمه موفقیت در بازار آینده نگری و داشتن نگرش روشن، نسبت به آینده و تمایل به ایجاد تعهدات دراز مدت است. برنامه كلان شركت باید عوامل متعددی از جمله تغییرات در نیازهای مشتری، پیشرفت های تكنولوژیك، انواع مشتری، قوانینی كه باید مراعات شود و استراتژی رقبا را در نظر داشته باشد.مدیریت شركت ها نیز باید مسئولیت اجتماعی شركت را نسبت به جامعه در نظر داشته باشد. این مسئولیت ها عبارتند از: مراعات اصول اولیه كسب و كار، احترام به اعتقادات اخلاقی، پایبندی به سلامت جامعه، ایمنی و محافظت از محیط زیست.
نویسنده: مهندس احمد كسائیان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
زلزله ایران تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات نفت
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری تئاتر
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر استقلال هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
شفق قطبی ایلان ماسک طوفان خورشیدی هوش مصنوعی اپل ناسا فیبرنوری گوگل ماهواره
مغز استرس فشار خون بارداری زایمان آسم سرماخوردگی