دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

گیتار پرطرفدارترین ساز دنیاست


گیتار پرطرفدارترین ساز دنیاست

گفت وگو با پدرام امینی که می گویند سریع ترین نوازنده گیتار در ایران است

از ۶ سالگی فراگیری موسیقی را نزد استاد حسن کامکار شروع کرد و بعدها آهنگسازی را در کلاس استاد مجتبی میرزاده و علی برلیانی ادامه داد.

معلم‌های گیتار او رامون واسکؤز، علیرضا تفقدی، پاکو پنیا و خوان مارتین بوده‌اند. اولین رسیتال گیتار را در سال ۱۳۷۱ برای کمک به قربانیان جنگ بوسنی اجرا کرده و تاکنون، بالغ بر ۵۰۰ سانس کنسرت در فرهنگسراها و سالن‌های مختلف در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است. آلبوم آتش ۱ و ۲ را با همنوازی ناصر رحیمی، بابک ریاحی، هومن غفاری، همایون نصیری، امید خوش‌چهره و سعید برادران منتشر کرد که هنوز هم همه‌روزه قطعات آن از صدا و سیما پخش می‌شود. بالغ بر ۲۰۰ ترک ترانه و آهنگ و ویدیو کلیپ برای خوانندگان مختلف ساخته و کتاب جامع فلامنکو مشتمل بر تکنیک‌های نوازندگی گیتار قطعات برگزیده و روش‌های ساخت گیتار و واژه‌نامه را نوشته است. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی دنیای‌اقتصاد با این هنرمند است که برخی رسانه‌ها به او لقب سریع‌ترین نوازنده ایران را داده‌اند.

شما نوازندگی را از ۶ سالگی با پیانو شروع کردید، چطور شد که به سمت گیتار رفتید؟

من عاشق گیتار فلامنکو بودم و به‌حدی علاقه داشتم که نقاشی کشیدن و پیانو زدن را که از علایقم بود، کنار گذاشتم و فقط به تمرین گیتار پرداختم.

آیا گیتار اصالتا یک ساز ایرانی است؟

بعد از فتح جنوب اسپانیا (آندلس) توسط مسلمانان مردم آن منطقه با ساز عود که یک ساز ایرانی است آشنا شدند و به آن علاقه‌مند شدند، در گذر زمان دسته آن را بلندتر کردند و آن را لوت نام نهادند و سپس به آن فرت اضافه کردند که به شکل گیتار امروزی درآمد. عکس و توضیح کامل این مطلب در کتاب جامع فلامنکو که نوشته من و چاپ انتشارات چنگ است،

قابل دسترسی است.

معنی گیتار فلامنکو چیست و چه فرقی با گیتارکلاسیک دارد؟

فلامنکو یعنی آتشی که از دل برمی‌خیزد و به دل شنونده می‌نشیند. این نوع موسیقی شامل سه عنصر است، گیتار، آواز و رقص و موسیقی کولی‌های جنوب اسپانیا است که تلفیقی است از موسیقی ایرانی، عربی، شمال آفریقا، اروپا و عبری؛ ولی گیتار کلاسیک بین‌المللی است و متعلق به منطقه خاصی نیست.

چطور شد که در نشریات ایران و خارج و همچنین در اینترنت به شما لقب سریع‌ترین گیتاریست ایران را دادند؟

پس از اجرای قطعه پرواز زنبور عسل و همچنین رومبا که در هر دو ضرب پا ۲۴نت نواختم، از سفیر اسپانیا جایزه گرفتم و کارخانه‌های اسپانیایی الهمرا، ریموندو، کمپس، اسپانسر من شدند.

فروش آلبوم آتش۱ و ۲ و کتاب‌هایتان چگونه بود؟

آلبوم ۱و۲ رکورددار فروش آلبوم بدون کلام در ایران است و قطعات آن، همه روزه از صدا و سیما پخش می‌شود، کتاب هم در بسیاری از شهرها برای آموزش فلامنکو و همچنین اطلاعاتی درباره ساخت گیتار استفاده می‌شود.

متاسفانه در ایران اساتید برجسته زیادی که این ساز را آموزش دهند وجود ندارد.

علاقه‌مندان چه معیارهایی را برای انتخاب یک استاد باید رعایت کنند؟

هنرجو برای انتخاب استاد باید رزومه او را در اینترنت یا هر مرجع دیگری مطالعه کند و به آهنگ‌ها و اجراهای او دقت کند، سپس استاد خود را انتخاب کند.

مهم‌ترین آسیبی که گریبان موسیقی پاپ را گرفته چیست؟

شاید خیلی‌ها فکر کنند که تعداد زیاد خواننده و آسان شدن تولید موسیقی، یک آسیب بزرگ است، ولی به‌نظر من این مساله خیلی هم خوب است آسیب واقعی‌نبودن کپی‌رایت و طولانی بودن بوروکراسی و مراحل اخذ مجوز است.

امکان دارد کسی در سنین بالاتر مثلا در میانسالی نوازندگی را شروع کند و به موفقیت برسد؟

بله. من به هنرجویانی گیتار آموزش داده‌ام که دو یا سه انگشت نداشتند و در این حال سن بالایی هم داشتند و حالا به آهنگسازی و تدریس گیتار مشغول‌اند. خدا به انسان قدرت زیادی عطا کرده است و لذا خواستن توانستن است.

در سال‌های گذشته خیلی‌ها به سمت نوازندگی این ساز سوق پیدا کردند، به نظر می‌رسد با گذشت زمان حالا خیلی‌ها دیگر آن انگیزه را ندارند. دلیل این اتفاق چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

گیتار در کل دنیا و ایران پرطرفدارترین ساز است. این مساله را آمار انبوه شرکت‌های واردکننده ساز در ایران مشخص می‌کند و همچنین وجود تعداد زیاد استقبال از این ساز گواه این مساله است.

چون مخاطبان نشریه ما عام هستند و ممکن است در بین آنها علاقه‌مندانی باشند که می‌خواهند نوازندگی گیتار را شروع کنند، می‌خواهم بپرسم برای این اتفاق بهتر است از چه سن و سالی شروع کنند؟

سن به نظر من مهم نیست، بلکه برنامه‌ریزی خود هنرجو و انتخاب روش و استاد خوب مهم‌تر است. تجربه به من آموخت که استعداد کم و سن نامناسب با تمرین بیشتر جبران می‌شود.

شما در کلاس‌های چهره‌های برجسته‌ای همچون خوان مارتین وپاکو پنیا ورامون و اسکوز و حسن کامکار و مجتبی میرزاده حضور داشته‌اید، فکر می‌کنید مهم‌ترین تفاوت در تدریس اساتید خارجی با ایرانی چیست؟

هر دو خوب هستند، ولی استاد خارجی برای من جنبه مستر کلاس داشت؛ استاد خارجی برای کسی که به زبان انگلیسی و اسپانیا تسلط نداشته باشد قابل استفاده نیست.

در کل چقدر با تلفیق سازهای ایرانی و خارجی موافقید؟ موسیقی ایرانی چطور می‌تواند به پارامترهای جهانی شدن برسد؟

تلفیق سازهای ایرانی و خارجی بارها امتحان شده و نتیجه آن گاهی موسیقی پست‌مدرن یا انتزاعی یا به هر حال متفاوت را تداعی می‌کند، ولی به هر حال در خور توجه است. برای مطرح کردن موسیقی ایرانی و ساز ایرانی باید ابتدا تعصب را کنار گذاشت و شروع به اصلاح فیزیکی سازها کرد تا مشکل کوک و یکسان بودن رنگ صداها برطرف شود. هنوز هم در ساز‌های ما برای پرده از روده و برای دسته از استخوان شتر و برای صفحه صدا، از پوست بره و آهو استفاده می‌شود و من به‌عنوان یک حامی حیوانات راضی نیستم که سه حیوان بی‌گناه کشته شوند تا یک ساز ساخته شود.

در حال حاضر مشغول انتشار چه آثاری هستید؟

آلبومی آهنگسازی کردم به نام آتش ۳ که بدون کلام است و برترین اساتید ایران مثل آقایان بابک ریاحی پور(باس)، کیوان ساکت(تار)، ناصر رحیمی (فلوت)، امید خوش‌چهره (پرکاشن)، همایون نصری (پرکاشن)، میثم مروستی (ویولون)، علی جعفری (ویولون)، ایمان جعفری (ساکسفون)، درشن آناند (طبلا) و امید حاجلی (ترومپت) با من همکاری کردند که به زودی منتشر می‌شود و همچنین آلبوم «رقص آتش» را با آهنگسازی و خوانندگی خودم و گروهی برای تور‌های کنسرت آماده کرده‌ایم که گروه متشکل از جوانان خوش آتیه و هنرمندان خوبی است به نام‌های نیکان زند (گیتار)، سعید بافرونی (پرکاشن)، شاهین آشوری (درامز)، امید خوش چهره (پرکاشن)، محمد عارف (گیتار)، حافظ آهنگری (باس)، سامان لشگری (گیتار الکتریک)، ابراهیم طهرانی (گیتار) که این گروه آتش (ابیانه) نام دارد. مدیر برنامه من آقای نیکان زند هستند.

مهتاب محمدی