دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا

صــداقــت؛ مهم‌ترین اصل در اخلاق رسانه‌یی


صــداقــت؛ مهم‌ترین اصل در اخلاق رسانه‌یی

افکار عمومی ‌اغلب از رخدادها تصویری در ذهن دارند که ساخته رسانه‌ها است. تلویزیون در این زمینه از جایگاه کانونی برخوردار است.
ستون اصلی تلویزیون بر تصویر استوار است. پس چندان …

افکار عمومی ‌اغلب از رخدادها تصویری در ذهن دارند که ساخته رسانه‌ها است. تلویزیون در این زمینه از جایگاه کانونی برخوردار است.

ستون اصلی تلویزیون بر تصویر استوار است. پس چندان خطا نیست اگر "‌تصویر سازی" کار اصلی تلویزیون قلمداد شود.

ممکن است صد‌ها هزار خانه بیابید که حتی نسخه‌یی از روزنامه در آن یافت نشود. میلیون‌ها انسان در گیتی زندگی می‌کنند که به علت شکاف دیجیتالی با واژه " کلیک " آشنا نیستند. اما تردیدی نیست که تلویزیون فراگیرترین رسانه همگانی در دهه نخست قرن بیست و یکم است.

داوری مردم در مورد دیگران بیش از آنکه مبتنی بر واقعیت باشد، ناشی از تصویری است که در ذهن دارند. این تصویر ممکن است واقعی یا مجازی باشد. راستی آزمایی تصویر ذهنی با محک حقیقت اغلب به علت تنگناهای اجتماعی کاری بس دشوار است.

انتخابات هم حرکتی اجتماعی است که قواعد داوری همگانی بر آن حاکم است. برای داوری همگانی معمولا با وسواس به بررسی همه ادله و شهود پرداخته نمی‌شود، زیرا میسر نیست.

تصمیم‌گیری فردی در انتخابات بیشتر بر اساس تصویرسازی ذهنی صورت می‌گیرد. این تصویر نه فقط در مورد شکل که محتوا را هم شامل می‌شود.

اما تصویرسازان خوبست که به اخلاق رسانه‌یی مبتنی بر مسوولیت اجتماعی و اصول حرفه‌یی پایبند باشند. صداقت دیرک خیمه اخلاق رسانه‌یی است. دقت در روایت، انصاف در نقد و توازن در گزارش هم از اصول حرفه‌یی است.

پایبندی به اصول کمک می‌کند تا فصل مشترک تصویر ذهنی مردم با تصویر واقعی بیشتر شود. دستیابی به این خواسته البته در دنیای رقابتی ناشی از تعدد و تکثر رسانه‌های تصویرساز کار آسانی نیست.