شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

ویژگی مدیران حرفه‌ای کسب و کارها


ویژگی مدیران حرفه‌ای کسب و کارها

حرفه ای گری کلمه ای هست که خیلی ها آن را بغل کرده اند ولی صادقانه باید گفت که کمتر کسی آن را از خودش نشان می دهد. این یک کلمه ی با ریشه ی لاتین و به معنای “از قبل تصمیم گرفتن و عزم کردن” …

حرفه ای گری کلمه ای هست که خیلی ها آن را بغل کرده اند ولی صادقانه باید گفت که کمتر کسی آن را از خودش نشان می دهد. این یک کلمه ی با ریشه ی لاتین و به معنای “از قبل تصمیم گرفتن و عزم کردن” می باشد. حالا سوال اینجاست این آدم هایی که خود را “حرفه ای های واقعی از قبل عهد بسته” می دانند چه کسانی هستند؟ شاید جواب در خود کلمه ی حرفه ای (Professional) باشد.

تعاریف مدیریت

P - Positively proactive (پیشروی مثبت):

حرفه ای ها به جای رفتار منفی و منفعلانه, رفتار مثبت پیشروانه دارند.

R – Respect (حیثیت):

با رعایت اصول اخلاقی و ارزش حیثیت و احترام, حرفه ای ها با یا بدون سازمانشان شناخته شده و مورد تایید هستند.

O - Opportunities to help others (فرصت هایی برای کمک به دیگران):

کسانی که عزم چیزی را می کنند مسئولیت دارند تا به دیگران چه در رشد دادن مهارت های خود مدیریتی و یا چه در دادن مشورت های حرفه ای کمک کنند.

F - Follow up (پیگیری):

هیچکس دوست ندارد که منتظر تماس ها و ایمیل های بی برگشت باشد. حرفه ای ها این عادت را ایجاد می کنند که همه چیز را پیگیری کنند و وقتی این رفتار را نشان نمی دهند مسئولیت آن را نیز بپذیرند.

E – Empathy (همدلی):

حرفه ای ها می دانند که چطور همدلی کنند. این مشخصه یکی از علامت های هوش احساسی بالا و پیش بینی کننده موفقیت رهبری است.

S – Self confident (خود اتکایی):

وقتی اشخاص متکی به خود هستند لزومی ندارد که دیگران را با هزینه خودشان پایین نگه دارند. این افراد حس قوی اعتماد به نفس متعادل و آگاهی از نقش را دارند.

S – Sustainable (تحمل کننده):

حرفه ای ها واقعا تحمل بالایی دارند و می توانند در زمان های سختی به سوی جلو ادامه دهند. اصول اخلاقی و باورهایشان آنها را متمرکز نگه می دارد.

I – Integrity (راستی و درستی):

ارزش های شما را به عمل می آورد. انجام دادن کار درست وقتی کسی شما را نمی بیند, دستاورد یا مزیت شخصی ندارد و حتی پذیرش هزینه ی بالقوه شخصی.

O - Optimize all interactions (بهینه سازی همه ی تعامل ها):

بسیار مهم است چون حرفه ای ها ارزش افراد را نادیده نمی گیرند. آنها نگاه می کنند تا ببینند که چگونه یک تعامل می تواند برای کسی حتی قبل از خودشان مزیتی داشته باشد.

N – Nimble (زرنگ و چابک):

منعطف بودن و پذیرش تغییر به این افراد اجازه می دهد تا سریع حرکت کنند و در مقابل فرصت هایی که روزانه به آنها برخورد می کنند چابک تر باشند.

A – Awareness (آگاهی):

داشتن سطح بالایی از آگاهی نسبت به خود, فضای بازار, جامعه و حتی جهان به این افراد کمک می کند تا پیوسته در بالای همه چیز باقی بمانند.

L – Leadership (رهبری):

آخرین ولی نه بی اهمیت ترین. حرفه ای ها مهارت های رهبری و حتی مهم تر مهارت خود-رهبری چشمگیری را از خود نشان می دهند. چون اگر نتوانید خودتان را هدایت کنید, نمی توانید دیگران را هدایت کنید.

محمّدعلی خداپرست