چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
امنیت ملی از دیدگاه امام علی ع
یكی از پایهها و پارامترهای سازندهی امنیت ملی، «وحدت و همدلی» حاكم بر مردم است اگر افراد یك جامعه و یا یك مملكت در مسائل مهم و اساسی مملكت با هم همدل و هم جهت باشند، و در اختلافات جزئی و سلیقهای نسبت به سلیقه و نظر خود پافشاری نكنند، خود این وحدت و همدلی باعث استقرار و دوام امنیّت ملی میگردد.
با نگاهی به سخنان امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیهالسلام میتوان امنیّت ملی را بر چند پایه مستقر یافت.
۱) همدلی مردم در مسائل مهم سیاسی ـ اجتماعی:
یكی از پایهها و پارامترهای سازندهی امنیت ملی، «وحدت و همدلی» حاكم بر مردم است اگر افراد یك جامعه و یا یك مملكت در مسائل مهم و اساسی مملكت با هم همدل و هم جهت باشند، و در اختلافات جزئی و سلیقهای نسبت به سلیقه و نظر خود پافشاری نكنند، خود این وحدت و همدلی باعث استقرار و دوام امنیّت ملی میگردد.
امیر مؤمنان علی علیهالسلام آن گاه كه با فتنهی خوارج روبرو شد، فرمود: «والزموا السوادَ الاعظم فانّ یداللّه مع الجماعهٔ وایاكم الفرقه، فانّ الشاذّ من النّاس للشیطان كما انّ الشاذ من الغنم للذئب، و همواره همراه بزرگترین جمعیتها باشید كه دست خدا با این جمعیت است.» از پراكندگی بپرهیزید كه انسانِ تنها و پراكنده بهرهی شیطان است، همچنان كه گوسفند تكرو طعمهی گرگ میشود.»(۱)
۲) ایمان محكم و فراگیر مردمی:
ایمان محكم و همراه با تقوای الهی در امنیت ملی نقش بهسزایی دارد، چون كه مسلمان موحد، اولین شعار دینیاش، كلمهای «لا اله الاّ اللّه» است.
مسلمان با این اشعار بیان میدارد كه سر تسلیم به هیچ فردی فرود نمیآورد، جز برای خداوند واحد عزّوجلّ، تسلیم هیچ قدرتی نمیشود جز قدرت خداوند و از هیچ چیزی نمیترسد، جز از خداوند سبحان، امام علی علیهالسلام فرمود:«من خاف اللّه امنه اللّه من كل شیء، هركه از خدا بترسد، خدا او را ایمن میگرداند از همه چیز.»(۲)
بنابراین مؤمن با این پشتوانهی اعتقادی و ایدئولوژیك، نسبت به انسانها و قدرتهای ظاهری ترس در دل ندارد؛ خود این مایهی امنیت و آرامش است.
حال اگر این ایمان به خداوندی فراگیر شود و اكثریت قاطع مردم یك كشور از این ایمان بهرهمند شوند، طبیعی است كه یكی از بارقههای آن، امنیت ملی است.
۳) جهاد و آمادگی دفاعی همگانی:
جهاد و آمادگی دفاعی یكی از پایههای ایدئولوژی اسلام است. و این یكی از رمزهای پیروزی چشمگیر مسلمانان به ویژه در صدر اسلام و سدههای نخستین است.
این جهاد و آمادگی دفاعی همگانی بود كه باعث شد، مسلمانان در زمان پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم از غربت رهایی یابند و سرانجام تمامی جزیرهٔالعرب را زیر چتر اسلام قرار دهند.
امام علی علیهالسلام در دورهی پیامبر بزرگ صلیاللهعلیهوآلهوسلم از قهرمانان دفاعی مسلمانان بلكه سرآمد همهی قهرمانان دفاعی و مبارز بود؛ او نبردهای سرنوشتسازی همانند جنگهای «بدر»، «احد»، «احزاب»، و «خیبر» را با موفّقیت به پیش برد. و در دورههای زمامداری خویش نیز با رشادت و شجاعت تمام نیروها را بسیج كرد و با «ناكثان»، «قاسطان» و «مارقان» جنگید. آن حضرت در این دوره، بیشترین سخنان آتشین دربارهی تشویق و ترغیب مسلمانان به جهاد و آمادگی دفاعی همگانی را بیان داشت.
حضرت در این ترغیبها، جهاد را از اركان استقرار امنیت ملی خواند و محرومیت از آن را مایهی سیهروزی و ناامنی معرفی نمود.
به عنوان نمونه، آنگاه كه به حضرت خبر دادند كه عمال معاویه با ستمگری كمنظیر به شهر «انبار» یورش بردند، و مسلمانان در این شهر به دفاع از خود به پانخاستند، حضرت در سخنانی به نقش آمادگی دفاعی و جهاد همگانی مسلمانان میپردازد و میگوید: «مردمی كه از جهاد روی برگردانند، خداوند لباس ذلّت بر تن آنان میپوشاند و بلا به آنان هجوم میآورد، حقیر و ذلیل میشوند، عقل و فهمشان تباه میگردد و به خاطر تضییع جهاد حقّ آنان پایمال میشود، و نشانههای ذلّت در آنان آشكار میگردد، و از عدالت محروم میشوند.
آگاه باشید، من شب و روز، پنهان و آشكارا شما را به مبارزهی با این جمعیت (معاویه و پیروانش) دعوت كردهام و گفتهام پیش از آن كه با شما بجنگند، با آنان نبرد كنید.
به خدا سوگند هر ملتی كه در درون خانهاش مورد هجوم دشمن قرار گیرد حتما ذلیل خواهد شد ولی شما سستی به خرج دادید و دست از یاری برداشتید، تا آن جا كه دشمن پی در پی به شما حمله كرد و سرزمین شما را تصاحب نمود.»(۳)
۴) امر به معروف و نهی از منكر:
دو مسؤولیت بزرگ همگانی، «امر به معروف» و «نهی از منكر» از پایههای امنیت ملی به شمار میآیند. اگر مردم به این دو وظیفه پایبند باشند و عمل كنند، جامعه روح آرامش و امنیت را به خود میبیند؛ از جمله سفارشهای امام علی علیهالسلام به فرزندانش تذكر آنان به امر به معروف و نهی از منكر است.
حضرت خطاب به آنان فرمود: «لاتتركوا الأمر بالمعروف والنهی عن المنكر فیولی علیكم شراركم، امر به معروف و نهی از منكر را ترك نكنید چون كه ترك این دو وظیفه موجب میشود كه اشرار بر شما مسلط شوند. [و باعث ناامنی گردد.]»(۴)
۵) اقتدار ملی در قالب حكومت:
توانمندی حكومت و اقتدار آن بزرگترین مایهی امنیت ملی است.
حضرت علی علیهالسلام در پاسخ به شعار انحرافی خوارج ضمن بیان نقش حاكم و زمامدار، فرمود كه توسّط حكومت امنیت در راههای كشور استقرار مییابد.
«مردم به زمامداری نیازمندند، نیكوكار باشد یا بدكار، تا مؤمنان در سایهی حكومت او به كار خویش بپردازند و كافران هم بهرهمند شوند و مردم در زیر چتر حمایتی حكومت زندگی كنند، به وسیلهی زمامدار اموال بیتالمال جمعآوری گردد، و به كمك او با دشمنان مبارزه شود، جادهها امن و امان و حقّ ضعیفان از توانمندان گرفته شود. نیكوكاران در رفاه و از دست بدكاران مردم در امن و امان باشند.»(۵)
۶) مماشات و عدم پافشاری گروههای سیاسی:
در جامعهای كه همانند جامعه امروزهی ایران در امور سیاسی دگراندیشی برقرار است و از گروههای سیاسی متعددی برخوردار است اگر هر یك از این گروهها با دیگران مماشات داشته باشند و از دیدگاههای خویش پافشاریها را بزدایند، و تا حدودی با رقیب سیاسی خویش كنار بیایند، خود این كار یكی از پارامترهای مهم در برقراری امنیّت ملی به شمار میآید.
این حقیقت را امام علی بن ابی طالب علیهالسلام هم در سیره و عمل از خود بروز داده و هم در سخنان خویش، بعد از رحلت رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم با وجودی كه حكومت و زمامداری مسلمانان حق مسلم آن حضرت بود، آنگاه كه احساس كرد، با پافشاری در این حقّ مسلم امنیّت ملی تهدید میشود و دشمنان وسوسه میشوند از اصرار و پافشاری حقّ خویش خودداری نمود و در برابر پیشنهاد ابوسفیان و عباس مبنی بر بیعت با آن حضرت پاسخ منفی میدهد و چنین میفرماید: «ای مردم، امواج كوه پیكر فتنهها را با كشتیهای نجات درهم بشكنید. از راه اختلاف و پراكندگی كنار آیید. تاج تفاخر و برتری جویی را از سر بنهید.
دو كس راه صحیح را پیمودند، آن كس كه با داشتن یار و یاور نیروی كافی به پا خاست و پیروز شد؛ و آن كس كه با نداشتن نیروی كافی كنارهگیری كرد و مردم را راحت ساخت.
زمامداری بر مردم همانند آبی متعفّن و یا همانند لقمهای گلوگیر است. آنان كه میوه را پیش از رسیدنش چینند، همانند كسی مانند كه بذر را در كویر و شورهزار پاشد.»(۶)
پینوشتها:
۱) همان، خطبهی ۱۲۷.
۲) غررالحكم، آمدی، ج ۵، ص ۴۲۱، چاپ دانشگاه تهران.
۳) نهجالبلاغه، همان، خ ۲۷.
۴) همان، نامهی ۴۷.
۵) همان، خ ۴۰.
۶) همان، خ ۵.
۷) همان، نامهی ۵.
۸) همان، نامهی ۵۳، ص ۴۳۲.
۹) همان، خ ۳۴.
۱۰) همان، خ ۲۵.
۱۱) همان، خ ۲۷.
۱۲) غررالحكم، همان، ج ۵، ص ۴۲۱.
۱۳) همان.
۱۴) همان.
۱۵) ر.ك: نهجالبلاغه، خطبهی ۲۵.
۱۶) غررالحكم، همان، ج ۱، ص ۱۸۵.
۱۷) ر.ك: نهجالبلاغه، خ ۲۵.
۱۸) من لایحضره الفقیه.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست