یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آسمان, آزاد شود


آسمان, آزاد شود

برای اولین بار در یک زمان کوتاه چند سالی است که شرکت های هواپیمایی خصوصی فعالیت خود را در ایران شروع کرده اند و به خصوص در این یک ساله اخیر همگی این شرکت ها در فکر تعویض ناوگان و کم کردن انواع هواپیماها, اجاره و یا خرید هواپیماهای بهتر غربی در نتیجه کم کردن هزینه ها و یکنواخت کردن ناوگان بوده اند که امری ضروری به شمار می آید

برای اولین بار در یک زمان کوتاه چند سالی‌است که شرکت‌های هواپیمایی خصوصی فعالیت خود را در ایران شروع کرده‌اند و به‌خصوص در این یک ساله اخیر همگی این شرکت‌ها در فکر تعویض ناوگان و کم کردن انواع هواپیماها، اجاره و یا خرید هواپیماهای بهتر غربی در نتیجه کم کردن هزینه‌ها و یکنواخت کردن ناوگان بوده‌اند که امری ضروری به شمار می‌آید.

به‌نظر می‌آید حداکثر تا ۲ سال آینده و شاید زودتر هواپیماهای قدیمی به‌خصوص هواپیماهای روسی از سرویس هوایی ایران کنار گذارده شود زیرا مسافرین هستند که تصمیم می‌گیرند با چه نوع هواپیمایی باید پرواز کرد. رکود جهانی هم به ایران کمک کرده تا هواپیماهای دست دوم بهتر غربی که دارای ساعت پرواز و CYCLE کمتری بوده به خریداران ایرانی با شرایط بهتر عرضه شود. فروشندگان نیز منعطف شده اند و سعی می‌کنند سخت‌گیری‌های گذشته را نداشته باشند.

در گرماگرم این تغییرات به‌طور یقین ناوگان بهتری در سیستم حمل‌ونقل هوایی کشور به‌وجود خواهد آمد برای عقب نماندن از قافله پیشرفت برای مدیران شرکت‌های هواپیمایی کار به قدری زیاد خواهد بود که نمی‌دانند از کجا باید شروع کرد.

الان مشکل بزرگ شرکت‌های هواپیمایی کوچک در حقیقت آنهایی که احتیاج به بیشترین کمک را دارند مجوز پرواز است.

برای شرکت‌های‌کوچک در صورت تقاضا برای انجام پرواز به فرودگاهی که تا به حال حتی یک کلاغ هم فرود نیامده فوراً مجوز صادر می‌شود ولی این مجوز برای مسیرهای با ترافیک بیشتر و بهتر صادر نشده و عمدتا جواب منفی می‌شنوند.

من بدین باورم برای کمک به ارتقای کیفیت و بالابردن استاندارد سرویس‌های حمل‌ونقل هوایی کشور برای یک دوره یک ساله آزمایشی فرودگاه‌های ایـران فـقـط بـرای پـروازهـای داخـلی آسمان آزاد )OPEN SKY(‌ اعلام شود مجوز برای انجام پروازها لازم نبوده فقط فرودگاه‌ها باید برای ساعت انجام پرواز توافق نمایند.

رقابت به معنی واقعی خود از لحاظ نوع هواپیما، سرویس داخل هواپیما و آنچه موردنظر همگان می‌باشد روز به روز بهتر خواهد شد.

انجام پروازهای مرتب به‌صورت SHUTTLE هر ۲ ساعت یک‌پرواز خروجی و یک پرواز ورودی بدون احتیاج به خرید بلیت از قبل و رزرو جا مسافر وارد فرودگاه شده بلیت می‌خرد و پرواز می‌کند. به محض دایر شدن اینگونه سرویس‌های پروازی مسافرین نیز برای این‌گونه پروازها آماده می‌شوند. اگر پروازهای OPEN SKY پس از یک سال مثبت بود آن را ادامه دهند ضمن آنکه سعی شود در عمل و مشکلات ایجاد شده مرتفع گردد. ‌برای برقراری پرواز در OPEN SKY باید به نکات زیر توجه شود

پرواز ایمن‌تر، نوع هواپیماهای بهتر، رفتار شایسته همگان و اکرام مسافر و احترام به گفته حق با مشتری‌ست.

در این رقابت سالم شرکتی موفق‌تر خواهد بود که دارای ایـمـنـی بـهـتـر، هـواپیماهای بهتر، سرویس مناسب‌ON TIME بودن، تعداد پرواز مناسب باشد.

به‌جای صادر نکردن مجوز پرواز "نقره داغ کردن" و یا در موقع تمدید AOC(مجوز ادامه کار شرکت‌های هواپیمایی) خرج تراشی کردن مجوزهای خوب را به از ما بهتران دادن راه و چاره دراز مدت در یک سازمان دموکراتیک نخواهد بود.

اجــازه بــدهـیــد افــرادی کــه در هــواپـیـمـایـی سرمایه‌گذاری کرده‌اند از کرده خود پشیمان نشوند الان بیش از ۲۰ سال است که امارات متحد عربی در پروازهای بین‌المللی از دوبی را OPEN SKY اعلام نموده است. الان دوبی یکی از چند قطب هواپیمایی حمل‌ونقل جهانی است. با افراد متخصص و صاحب‌نظر در امور بازرگانی حمل‌ونقل هوایی صحبت شده و آنان معتقدند که اجرای آسمان آزاد OPEN SKY در صورتی‌که صادقانه عمل شود تغییرات جالبی در سیستم حمل‌ونقل هوایی کشور به‌وجود خواهد آورد.

OPEN SKY چاره کار و عامل پیشرفت و محل نمو برای شرکت‌های هواپیمایی کوچک‌تر است. اگر این رویه تبعیض و کنترل مجوزهای پروازی ادامه یابد شرکت‌های هواپیمایی کوچک قادر به ادامه کار نخواهند بود.

از طرفی این سیستم سلیقه‌ای کارآیی لازم را نداشته دیر یا زود با نارضایتی‌های گوناگون مواجه خواهد شد.

آسمان آزاد به امید تغییرات بنیادی در تمام زمینه‌ها توام با قانون‌مندی و هدف رسیدن به سطح استاندارد پروازی شرکت‌های اروپایی است. ‌

کاپیتان عباسعلی عبداللهی‌فر



همچنین مشاهده کنید