چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
ازدحام مسافران در راه آهن
سرگردانی مسافرانی که قصد دارند از قطار برای مسافرت خود در مسیرهای جنوب کشور به تهران و بالعکس استفاده کنند پرده از تأثیری دیگر از سهمیه بندی بنزین برداشته است.
پس از سهمیه بندی بنزین و کاهش تمایل مردم برای استفاده از خودروی شخصی در مسیرهای طولانی نظیر تهران، اهواز، تهران، بندرعباس و مقاصدی مشابه از یک سو و گران شدن بلیت هواپیما در همین مسیرها از سوی دیگر ترافیک مسافر در حوزه مسافرت با قطار را رقم زده است.
برای ملموستر شدن موضوع، همشهری چند مسیر نمونه را انتخاب و برای خرید بلیت مقاصد آن از مراکز خرید پرس و جو کرد. بلیت برای مسیر تهران- اهواز تا یک ماه دیگر وجود ندارد مگر متقاضیان قبلی، بلیت خود را باطل کنند یا در روز حرکت، از ظرفیت قطار آن مسیر تعدادی جای خالی در اختیار مشتریان قرار گیرد.
در مسیر تهران، بندرعباس نیز همین وضع حاکم است، مسافرت در این مسیر تقریبا ۲۲ ساعت به طول میانجامد.
در مراجعه به دفاتر فروش شاید بتوان از قطارهایی که بلیت آنها به سبب برخی خدمات گرانتر است، بلیت تهیه کرد ولی یافتن بلیت قطار ۶ تخته معمولی که متقاضی بیشتری به سبب بهای مناسب آن دارد، بسیار سخت است.
این فرض را که عدهای بلیتهای قطار را از طریق سامانه آنلاین فروش بلیت خریداری میکنند و بعد به قیمت بیشتری به متقاضیان میفروشند با مدیر روابط عمومی شرکت قطارهای مسافری رجا درمیان گذاشتیم اما او معتقد است: با توجه به اینکه امکان رزرو وجود ندارد و بلیت قطعی صادر و بهای آن دریافت میشود، امکان سوءاستفاده به حداقل میرسد.
رمضان قلی نژاد دراینباره تأکید کرد: ما در ۲ مقطع بلیتها را بررسی و از سوار شدن مسافرانی که بلیت به نام آنها صادر نشده جلوگیری میکنیم. حتی اگر مسافری بتواند با بلیت شخص دیگری سوار قطار شود در مرحله بعد کنترل یعنی بررسی بلیت به وسیله رئیس قطار بلافاصله بلیت مسافر باطل و بلیت جدیدی صادر میشود.
مدیر روابط عمومی شرکت رجا اضافه کرد: در سال ۱۳۸۶ که بهترین وضعیت حملونقل ریلی در سالهای اخیر را تجربه میکنیم امکان جابهجایی ۲۴ میلیون مسافر را در مسیرهای مختلف داریم.
در حال حاضر علاوه بر فروش آنلاین که از طریق اینترنت برای عموم امکانپذیر است، به وسیله ۵۰۰ مرکز فروش بلیت در سراسر کشور حتی شهرهایی که راهآهن ندارند امکان خرید بلیت وجود دارد اما موضوع این است که میتوان بهطور تخمینی گفت از هر ۴ نفر که خواهان تهیه بلیت قطار هستند یک نفر موفق میشود سوار قطار شود.
● وضعیت جنوب کشور مناسب نیست
وضعیت آب و هوایی جنوب کشور از اواخر پاییز برای گردشگری جذابیت پیدا میکند ولی به سبب بعد مسافت در شرایط سهمیهبندی بنزین حرکت به آن سمت با خودروی بنزینی چه شخصی و چه از انواع دیگر ریسک بالایی دارد.
به عقیده کارشناسان گردشگری، گرچه در پاییز و زمستان به سبب فعالیت مدارس و دانشگاهها با کاهش سفر مواجه میشویم اما نمیتوان گفت که این کاهش چشمگیر است زیرا سفرهای اداری، دانشجویی، پزشکی و نظایر آن همچنان ادامه دارد.
با این حال در مسیری چون مسیر تهران خرمشهر به سبب ناتوانی افزایش زیرساختها، زمان تردد قطار در آن طولانی است زیرا اکثر طول مسیر یک طرفه است و تعداد قطار کمتری در آن تردد دارد.
این در حالی است که قرار بود بر اساس طرح سهمیه بندی بنزین حملونقل عمومی توسعه یابد.
البته به گفته قلینژاد اخیرا مجلس قانونی تصویب کرده که ۱۰ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به بخش حملونقل عمومی اختصاص یافته و از این میزان ۶ میلیارد دلار آن متوجه توسعه حملونقل ریلی خواهد شد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست