سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

نقش وزن در مصرف سوخت خودرو


نقش وزن در مصرف سوخت خودرو

● عوامل افزایش دهنده وزن خودروها
کاهش وزن وسایل نقلیه، منجر به کاهش اصطکاک خودرو با جاده (مقاومت لاستیک‌ها) شده و این امر، کاهش اتلاف انرژی را در پی خواهد داشت. مهمترین مزیت …

عوامل افزایش دهنده وزن خودروها

کاهش وزن وسایل نقلیه، منجر به کاهش اصطکاک خودرو با جاده (مقاومت لاستیک‌ها) شده و این امر، کاهش اتلاف انرژی را در پی خواهد داشت. مهمترین مزیت کاهش وزن وسایل نقلیه، افزایش ظرفیت بارگیری آنهاست که نقش زیادی در کاهشض هزینه‌ها و اقتصاد حمل و نقل کالا و مسافر دارد. کاهش وزن وسایل نقلیه، با به‌کار گیری مواد و آلیاژهای سبک‌تر (با خواص مکانیکی یکسان) در قسمت‌های مختلف خودرو، از بهترین روش‌های کاهش مصرف سوخت و افزایش کارآئی وسایل نقلیه است که موارد یاد شده، به خود روسازان مروبط می‌شود.

در کشور ما، به‌دلیل عدم وجود مراکز خدمات فنی و جایگاه‌های سوختگیری در جاده‌ها به میزان کافی، موارد زیادی از قبیل افزایش غیر قانونی ظرفیت باک،حمل لاستیک‌های یدکی اضافی و نصب جعبه‌های فلزی سنگین زیر خودرو ـ به‌عنوان جعبه آچار ـ توسط مالکان خودرو مشاهده شده است. اوزان اضافی یاده شده بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم به ازای هر خودرو بر آورده شده است!

تحقیقات انجام شده حاکی است که به ازای کاهش اوزان یاد شده، علاوه بر افزایش میزان بارگیری، بین ۲ تا ۴ درصد در مصرف سوخت خودروها صرفه‌جوئی می‌شود.

کاهش وزن خودروها علاوه بر ایجاد مزیت‌های زیست محیطی حاصله از کاهش مصرف سوخت، مزیت‌های اقتصادی مطلوبی نیز برای صاحبان خودروها در بر دارد.

کمترین مزیت کاستن اوزان اضافی خودرو، کاهش هزینه‌های سوخت، افزایش درآمدهای ناشی از ظرفیت بارگیری بیشتر و در نتیجه، کمک به بهبود اقتصاد ملی به میزانی قابل توجه است. کارآئی و عمر بیشتر خودرو نیز از جمله این مزیت‌ها به شمار می‌آید.

آمار و نتایج

۱) حدود نیم میلیون خودروی دیزلی در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ هزار دستگاه از این تعداد، در حال فعالیت باشند.

۲) حدود ۱۸۰ هزار خودروی سنگین (تریلی، کامیون سنگین و...) در جاده‌های کشور تردد می‌کنند. اکثر خودروهای سنگین جاده‌ای، که در مسیر طولانی رفت و آمد می‌کنند، به‌دلیل حمل تجهیزات اضافی، وزن غیر مجاز دارند.

۳) خودروهای دیزلی فعال موجود، سالانه تقریباً ۱۴۰، ۱۳ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

در نتیجه، با پیش فرض فوق، کاهش ۲ تا ۴ درصدی مصرف سوخت حاصل از کاهش وزن خودروها، نتایج اقتصادی زیر رادر بر خواهد داشت.

درصد صرفه‌جوئی سالانه

حذف تجهیزات اضافی در خودروهای سنگین، حداقل ۲ و حداکثر ۴ درصد از کل گازوئیل مصرفی سالانه خودروهای سنگین جاده‌ای را صرفه‌جوئی می‌کند.

میزان صرفه‌جوئی روزانه

حذف تجهیزات اضافی در خودروهای سنگین، حداقل ۴۳۵ و حداکثر ۸۷۰ هزار لتیر از مصرف روزانه گازوئیل کل خودروهای سنگین جاده‌ای را کاهش می‌دهد.

میزان صرفه‌جوئی ارزی سالانه

حذف تجهیزات اضافی در خودروهای سنگین، سالانه حداقل ۲۸ و حداکثر ۵۶ میلیون دلار صرفه‌جوئی ارزی به دنبال دارد.