شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
نقش زن در توسعه انسانی
توسعه، در عرف رایج عبارت است از «سرمایهگذاری در اموری كه موجب وارد كردن تغییراتی در سازمان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نظام میگردد» جهت این تغییرات عموما به طرف رشد است و رشد كمی و كیفی را در بر میگیرد . در نهایت، حاصل این رشد; افزایش دائمی ثروت جامعه و درآمد ناخالص ملی (GNP) است . (۱)
این گونه از توسعه حاصل «نظام توزیعی» است كه موازنه را در جهت منافع قشر قدرتمند حل نموده و ضرورتا قشر دیگر (عموما زنان) محروم شدهاند . آثار این محرومیت نیز موضوعاتی مانند فقر، خشونت، اشتغال و غیره است كه امروز بعنوان مشكلات زنان مطرح شده و سازمانها و ارگانها بدنبال حل آنها هستند .
در سیستمی كه مبنای قدرت اقتصادی توسعه كمی سرمایه است الزاما انسان به صورت كالا در آمده و در حكم ابزار عمل میكند و تقسیمات بهرهوری از محصولات اجتماعی بگونهای میشود كه وسایل و امكانات به نفع یك قشر گشته و طبقه دیگر در استفاده از امكانات محروم میشوند . علاوه بر این محرومیت فرهنگی نیز در جوامع به اصطلاح «توسعه نیافته» قابل مشاهده است . زنان و اقشار محروم در توزیع اطلاعات و تولید آن هیچ سهمی ندارند . و كشورهای قدرتمند دریافت اطلاعات را به محرومین تحمیل كرده و منافع آن را به طرف خود انتقال میدهند; در نتیجه كار آمدی معادلات در انحصار صاحبان قدرتی میشود كه به وسیله ابزارهای اجتماعی قدرت خود را توسعه دادهاند و نهایتا جهت توسعه فرهنگی به نفع كسانی خواهد بود كه قطب توسعه گشتهاند . در صورت تغییر معنای «بهره وری» معنای فقر و بسیاری از مفاهیم دیگر، مانند جهل و زمینه پیدایش آنها نیز تغییر خواهد كرد .
آیا زنان ذاتا از مردان كم هوشترند و اختلاف فیزیكی باعث عقب ماندگی آنها است ؟ و یا اگر زنان مستضعف جهان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند وضعیتبهتری مییابند؟
تا زمانی كه توزیع به نفع قشر خاصی صورت گیرد، تحمیل محرومیت و آثار آن امری طبیعی است . در این صورت در كشورهای عقب مانده بیشتر شاهد بیماریهای جسمی و روحی خواهیم بود اگر چه بیماریهای روحی در عوامل مؤثر در فقر كشورهای توسعه یافته لحاظ نشده است . لذا توصیه میشود كه زنان، محور بررسیهای خود را، آسیبشناسی از نحوه توزیع قدرت، ثروت، اطلاعات در وضع موجود جهان و ترسیم وضع مطلوب و مقایسه آن دو با هم قرار داده تا علت توسعه نیافتگی بعضی جوامع و بخصوص قشر زن مشخص شود و عواملی مانند نیازهای بشری اعم از فردی و اجتماعی ریشهیابی گردد و چگونگی روابط انسانی كه منجر به كمبودهای موجود گشته در مقیاس جهانی شناسایی شود و باید بررسی شود آیا ابزارهایی كه قدرت و ثروت را از یك طبقه به طبقه دیگر انتقال دادهاند ابزارهای طبیعی (مانند توانایی ذهنی) بودند یا ابزارهای اجتماعی (مانند روابط انسانی .)
مفهوم توسعه انسانی در اسلام
توسعهای كه محور آن به جای رشد كمی، تكامل انسان باشد تنها در سایه ادیان الهی و آن هم دینی كه دارای احكام اجتماعی است امكانپذیر است . رشد كمی و كیفی، مراحل نازل و ابتدایی نسبتبه توسعه بر آن مقدم است . توسعه به معنای «بالا بردن قدرت كار آمدی در اجتماع» یا «افزایش و ارتقاء انسجام اجتماعی» (انسجام همه جانبه) است . لذا نمیتواند در یك بخش از جامعه حضور داشته و بخش دیگر فاقد آن باشد . در حقیقت وقتی تمام خصوصیات و اوصاف یك موضوع تغییر كند، موجب افزایش ظرفیت، شدت نسبت تاثیر و تغییر جهت آن موضوع میشود; در این صورت شاهد توسعه سازمانی هستیم . به عبارت دیگر توسعه به معنای وارد كردن موضوعات و ارتباطات جدید در نظام یعنی ایجاد كننده وحدت و انسجام تازهای است كه قبلا نبوده . به عنوان مثال حساسیتهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بانوان تغییر مییابد و آن گروه از زنان كه موضوعات شخصی یا خانوادگی نزدشان از اولویتبالاتری برخوردار است و سطح بالاتر دستیابی به شغل و منصب اجتماعی (احیانا برابر با مردان) برای حضور در جامعه را مهم میشمارند . (۲) با زنانی كه با انتخاب یك آرمان خود را متعهد به تحقق جهان بینی الهی میدانند، تفاوت دارند .
منزلتبرخاسته از این نوع نگرش است كه توسعه انسانی و جایگاه رفیع تكاملی را برای زنان به ارمغان میآورد .
برای نمونه به جای این كه زنان وقتخود را صرف پیدا كردن راههای حقوقی و قانونی برای رسیدگی و دستگیری از زنانی كه در شرایط اجتماعی موجود با مشكلاتی مواجه هستند، نمایند; بهتر استبه دنبال یافتن ریشههای ضعف زنان در تعیین موضوعات استراتژیك و تصمیمهای جهانی باشند .
علت غفلت زنان از موضوعات آرمانی و جهانی و سرگرم شدن به موضوعات شخصی، نداشتن مسؤولیت و مناصب حساس در سطح ملی و یا بیاطلاع بودن از وضعیتسیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان میباشد .
چگونگی تغییر حساسیت زنان از سطح فردی به سطح تكاملی
اگر مفاهیمی چون توسعه، بر مبنای تكامل تعریف شود، افق نگرش به منزلت زن تغییر مییابد و قوانین و اصول نیز در سطح بینالمللی متناسب با مراحل تكامل تدوین خواهد شد، فعالیت زنان منحصر به موضوعاتی كه مستقیما به آنها مربوط است نخواهد شد; لذا نسبتبه هر تصمیم بینالمللی كه غیر مستقیم زنان را محدود و متاثر میكند - تحریمهای اقتصادی، فرهنگی و تصمیمات سیاسی سران كه دارای حق و تو هستند - حساس شده و تقاضای تجدید نظر مینمایند .
توصیه و پیشنهاد به سازمانهای غیر دولتی زنان (NGO)
جمهوری اسلامی ایران به دلیل اصل دانستن «كرامت انسانی» دارای بهترین شرایط برای شناسایی امور و احقاق حق مستضعفین جهان از جمله زنان است . لذا راه حلهایی برای تغییر وضعیت موجود، به كلیه زنان جهان ارایه مینماید .
تا بتوانند از این پایگاه، فعالیتهایی را كه در نظامهای دیگر نمیتوانند انجام دهند، (۳) به مرحله عمل برسانند .
۱ . زنان باید همبستگی اجتماعی خود را ارتقاء داده و بانوان مشخصی كه دارای زمینه ذهنی آمادهتری هستند میتوانند شرایط رشد، پرورش، و تعالی حساسیتسایر زنان را تامین نموده و توجه آنها را از مشكلات ریز اجتماعی به حضور در تصمیمگیریهای كلان تشویق نمایند تا بتوانند در توسعه امنیت و آزادی مشاركت پیدا كنند .
۲ . همبستگی اجتماعی باید از نظر فرهنگی، به توسعه تفاهم اجتماعی، از نظر اقتصادی، به توسعه تعاون و همكاری اجتماعی و از لحاظ سیاسی، به توسعه امنیت اجتماعی منجر گردد .
۳ . هدف از فعالیت و مشاركت اجتماعی زنان; ارتقاء سطح فكری آنان در امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، مقابله با مظالم جهانی (نه مقابله با مرد و طرح برابریها یا اختلاف جنسی) از طریق ایجاد حادثه و تغییر جهتحوادث جهان به نفع قشر مظلوم میباشد .
۴ . توصیه به مسؤولین سازمان ملل و كنفرانسهای بین المللی كه در تنظیم و تصویب قوانین (سیاسی، فرهنگی، اقتصادی) جهانی حقوق زنان را به طور كامل رعایت نمایند .
۵ . بررسی و مطالعه در روش اطلاع رسانی، تنظیم اطلاعات، تكنولوژی، توزیع آن از طریق شبكههای اطلاع رسانی جهانی و مبارزه با طبقاتی شدن اطلاعات و فرهنگ به نفع قشر قدرتمند .
پیشنهادهای كه برای دستیابی به این مهم ارایه میشوند عبارتند از:
الف: ارائه خدمات ساده و پیشرفته سازمانی به زنان جهان;
ب: بالابردن سهم تاثیر زنان در تغییر و توسعه شرایط اجتماعی; برای حل مشكلات اقشار مستضعف در جهت تكامل;
ج: بالا بردن سطح همكاری زنان در جهان;
د: ایجاد همدلی، همفكری،و همكاری با زنان مستضعف جهان .
امید است كه پیشنهادات فوق مورد مطالعه و بررسی سازمانهای غیر دولتی زنان در سطوح ملی، بین المللی و جهانی قرار گرفته و انجمن زنان مسلمان پژوهشگر شاهد نقطه نظرات كلیه ارگانهای مربوطه باشد .
پینوشتها:
۱) البته برای افزایش در آمد هر نوع وسیله و حركتی را كشورهای قدرتمند برای خود مجاز میدانند .
۲) هر چند كه این تقاضای حضور در جامعه برای حل مشكلات همنوعان خود باشد ولی افق در این نگرش با حساسیت در افق توسعه یافتگی كاملا متفاوت است .
۳) حتی تصمیمگیری در نظامهای دموكرات باید در قالب یك چهار چوب خاص باشد و با منافع سازمانهای اداری آنان برخوردار نداشته باشد . بعبارت دیگر وقتی فعالیتهای زنان ارتقاء پیدا كرده و با چهار چوب یا قالب نظام استكباری اصطكاك پیدا كند، مانع ادامه فعالیت زنان خواهد شد .
دكتر ثریا مكنون
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست