شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
تعزیه؛ از مذهب تا ماندگاری موسیقی ایرانی
نمایش یا آیین تعزیه یکی از هنرهای ارزنده و قدیمی ایران است که در مراسم سوگواری حضرت امام حسین (ع) و خاندان و یارانش اجرا میشود. تعزیه از آغاز دوره قاجار در ایران رواج پیدا کرد. ناصرالدین شاه به آن بسیار توجه میکرد، تا جایی که این وسیله اظهار تجمل و شکوه سلطنت ناصرالدین شاهی بدل به صنعتی مهم شد. به سبب همین علاقه و توجه ناصرالدین شاه بود که در کنار اندرون شاهی تکیه دولت را ساختند و اکثر شاهزادگان هم به پیروی از شاه، مجالس تعزیه راه انداختند و رفته رفته در هر محله و کوی و گذر پایتخت تکیههایی ساخته شد که مخارج آن را ساکنان محله میدادند.
در آن زمان مراسم شبیهخوانی و تعزیه رسم و رسوم خاص خودش را داشت و با شکوه و تجمل خاصی برگزار میشد و هر یک از اعضای شبیهخوانی نقش به خصوصی را ایفا می کرد. کارگردان یا مدیر تعزیه را معین البکاء میگفتند. معین البکاء نقش هر یک از شبیهخوانها را تعیین میکرد و اشعاری را که در هر مجلس یا نمایش باید بخوانند در نسخهیی به آنها میداد. از طرفی هر نقش، آواز و آهنگی مخصوص به خود داشت.
موسسه فرهنگی، هنری ماهور در اردیبهشت ۱۳۹۱ آلبومی با عنوان «دو مجلس تعزیه» از ابراهیم بوذری منتشر کرد. در این سیدی دو مجلس تعزیه حضرت عباس (ع) و تعزیه حضرت علیاکبر (ع) توسط این شاگرد ابوالحسن اقبال آذر اجرا شده و مطالبی نیز درباره پیدایش و علل تشکیل تعزیه، اجرای تعزیه، اشعار تعزیه، خوانندگان برجسته تعزیه و اینکه تعزیه در چه دستگاهها و آوازها و آهنگهایی خوانده میشده در دفترچه همراه سیدی به قلم ابراهیم بوذری آمده است. ابراهیم بوذری با آنکه در سال ۱۲۷۴ در طالقانزاده شد به واسطه شغل پدر و پدربزرگش در تهران رشد و پرورش یافت و از همان کودکی به تحصیل طلبگی و خوشنویسی پرداخت. او بعد از گذراندن دورههایی نزد اساتید برجسته آن زمان، خوشنویس برجستهیی شد و به عنوان کارشناس خط وزارت دادگستری، خطاط رسمی کتابخانه مجلس شورای ملی، مدرس انجمن خوشنویسان و مدرس خوشنویسی دبیرستانهای تهران به خدمت پرداخت.
نمونههایی از خط وی در کتیبههای آرامگاه سعدی، دروازه قرآن شیراز و نیز کلمات تصانیف در دیوان امیرجاهد موجود است. از سوی دیگر به نظر میآید فراگیری آواز و ردیف آوازی توسط بوذری، نیز از محافل روضهخوانی و تعزیه آغاز شده باشد. از همین رهگذر نخستین معلم آواز بوذری ظاهرا شیخ حبیبالله شمسالذاکرین کاشانی است که بلندخوانی و تحریرهای حلقیاش معروف بوده است اما مهمترین معلم آواز او را باید اقبال آذر (اقبال السلطان) دانست.
اقبال السلطان در صدر رجال تعزیه بعد از مرحوم حاج ملاکریم جناب قزوینی قرار دارد. او در موسیقی و تعزیه شاگرد مرحوم جناب بود و تا پایان عمر جناب با او رابطه شاگرد و استادی را قطع نکرد. این حقیقت را نمیتوان نادیده گرفت که تعزیه زمانی رواج یافت که شیرازه موسیقی قدیم ایران از هم گسیخته بود و اکنون از طریق همین تعزیه میتوان بسیاری از الحان فراموش شده را از روی اشعار تعزیه که همه با آن آشنا هستند، به دست آورد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست