سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
نقش وزارت صنایع در استانداردسازی
وزارت صنایع به عنوان متولی اصلی توسعه صنعتی كشور، مسیر طولانی را برای رسیدن به صنعتی پویا و منطبق بر روندهای جهانی پیش رو دارد. یكی از مشكلات اصلی صنعت كشور، عدم استانداردسازی است كه نمونه موردی آن در حوزه ماشینسازی در گفتگویی كه توسط مركز مطالعات توسعه تكنولوژی دانشگاه امیركبیر با مهندس كریمی، مدیرعامل شركت كارینو سازنده ماشینآلات فرآوری مواد غذایی انجام شده، مطرح گردید. در این بخش نظرات مهندس كریمی در مورد نقش دولت در حل مشكل استانداردسازی از نظر میگذرد
● نقش وزارت صنایع در حل مشكل استانداردسازی صنایع ماشینسازی
وزارت صنایع باید به عنوان حلقه واسط بین شركت سرمایهگذار و ماشینساز عمل نماید. از ماشینساز بخواهد كه بر اساس یك استاندارد و رویه خاص حركت كند و به او مشاوره فنی ارائه نماید، از طرف دیگر اطلاعات مورد نیاز برای خرید را در اختیار سرمایهگذار قرار دهد. این امر باعث توجه سرمایهگذارها به تولیدكنندگان داخلی میشود. دستگاههای خارجی اطلاعات كاملی نظیر نقشه و كاتالوگ در اختیار سرمایهگذار قرار میدهند كه علت اصلی رغبت سرمایهگذار به ماشینآلات خارجی همین است. ولی در داخل چنین اطلاعات و راهكارهایی وجود ندارد. نقش وزارت صنایع میتواند ارائه یا زمینهسازی برای ارائه چنین اطلاعاتی باشد.
قبلاً در وزارت صنایع افرادی بودند كه چند سالی در راستای ارائه مشاورههای فنی گام برداشتند، ولی نتوانستند در بخش صنعت اثرگذار باشند، چون به دنبال منافع خودشان بودند و شناختی از صنعت نداشتند و نمیتوانستند سرمایهگذارها را راهنمایی كنند.
وزارت صنایع باید نقش هدایتكننده را برعهده گرفته، برنامهریزی كرده و از تجارب كشورهای دیگر استفاده كند و تنها بر اساس نگرش خودكفایی به فكر ساخت همه ماشینآلات نباشند. آمار صنایع نشان میدهد كه ما در تمام بخشها تولیدكننده داریم. ولی بررسی كنید كه چند درصد از این شركتها محصولی ارائه میدهند كه با ماشینآلات سایر سازندگان، هماهنگ(Set) شود. ما تكتك، همه بخشهای ماشینسازی را داریم ولی اگر بخواهیم از آنها برای راهاندازی یك خط تولید استفاده كنیم، امكان پذیر نخواهد بود.
البته این مشكلِ صنایعی است كه مفهوم خط تولید در مورد آنها وجود دارد. مسلماً سازندگان قطعات پلاستیكی میتوانند دستگاه پرس و تزریق مورد نیاز را خریداری كرده و محصولشان را تولید كنند و یا به عنوان مثال با خرید یك دستگاه جوراببافی میتوان بدون اینكه با مشكلی مواجه بود، محصول را به بازار عرضه كرد. ولی برای صنعت فرآوری مواد غذایی، كه از جمله صنایع زنجیرهای هستند، خط تولیدها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وزارت صنایع، زمانی مسئول تامین ارز و مواد اولیه و اعطای موافقت برای طرحها بود كه در حال حاضر این فعالیتها كمرنگ شدهاند. الان تنها كاری كه وزارت میتواند انجام دهد، ارائه برنامه و هدایت كردن و جمعآوری اطلاعات میباشد. یعنی باید كارشناسانی در وزارت صنایع باشند تا به سرمایهگذار اطلاعات در مورد نحوه تكمیل كارخانهها و خطوط تولید ارائه دهند و بگویند كه فلان ماشین را از فلان جا تهیه كن و اگر ماشین دیگری را انتخاب كردی، ممكن است كه از لحاظ كیفیتی بهتر باشد، ولی با مجموعه شما سازگار نیست و نمیتواند با سایر ماشینآلات هماهنگ(set) شود.
از طرف دیگر وزارت صنایع باید شركتهای تخصصی را راهاندازی كند تا بتوانند این ماشینآلات را در كنار هم قرار داده، خط تولید را راهاندازی نمایند و به سرمایهگذار تحویل دهند. در این صورت میتوان شاهد یك تحول در صنعت ماشینسازی بود.
اما مشكل اینجاست كه سیاستهای دولت در حال حاضر فقط محدود به خودرو شده است و از وزیر گرفته تا سایر مسئولان، همه راجع به خودرو صحبت میكنند و جدیداً سراغ كشتیسازی هم رفتهاند. متاسفانه سایر صنایع از نظر وزارت صنایع تعطیل هستند. در حالی كه همه صنایع با ماشین در ارتباط هستند.
● روش حمایت از صنعت ماشینسازی
بحث اساسی این نیست كه به ما پول و اعتبار با بهره ۱۴ درصد بدهند یا ۱۸ درصد، مشكل ما بالا یا پایین بودن ۴ درصدی نرخ بهره نیست، مشكل این است كه حركت اصولی در صنعت صورت نمیگیرد. باید جهتگیریها به سمت یك یا چند صنعت خاص باشد و صنعت ماشینسازی متناسب با آن جهتگیریها حمایت شود. به نظر من جهتگیریهای ما باید به سمت كشاورزی و صنایع غذایی باشد، چون هیچ یك از صنایع دیگر ما چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ كیفیت قابل رقابت با رقیبان خارجی نیست. دولت میتواند صنایع را با رویكرد به صنعت كشاورزی هدایت نماید؛ در این صورت به بحث ماشینسازی در حوزه كشاورزی هم توجه بیشتری خواهد شد.
● نقاط قوت صنعت ماشینسازی كشور و اهرمهای توسعه آن
زمانی انگیزه برای واردات ماشینآلات بالا بود، زیرا شركتها با ارز دولتی ماشینآلات مورد نیاز خود را وارد میكردند و سود كلانی هم نصیبشان میشد در نتیجه برایشان مهم نبود كه ماشین كار میكند یا نه. ولی با آزاد و یكپارچه شدن نرخ ارز، انگیزهای در سرمایهگذار برای سرمایهگذاری روی ماشینآلات خارجی باقی نمانده است و همه ترجیح میدهند ماشینآلات خود را از داخل تهیه نمایند. زیرا در این صورت سرمایهگذار احساس میكند كه سازنده كنار دست او است و هر موقع كه به مشكل برخورد كند، میتواند سریعاً با سازنده برخورد نماید تا سرویس و خدماتش را انجام دهد. هیچ سرمایهگذاری مایل به خرید ماشینآلات دست دوم هم نیست ولی با شرایط فعلی چارهای جز این وجود ندارد. اگر در داخل كشور، خط تولید و ماشینآلات مورد نیاز را در اختیار سرمایهگذار قرار دهند و عملكرد آن را تضمین نمایند، مطمئن باشید كسی دنبال نمونه خارجی نمیرود.(پایان نقل قول از مهندس كریمی)
● تحلیل
هر سیستم و سازمانی كه مجبور باشد به صورت منزوی و بدون هماهنگی با سایر بخشها و حتی اطلاع از قابلیتهای این بخشها و فارغ از استانداردهای صنعتی فعالیت كند، موفق نخواهد شد. یكی از نقشهای هدایتگرانه دولت ایجاد این هماهنگیها است و فقدان این نقشآفرینی دولت، مشكلات عدیدهای برای صنعت كشور به وجود آورده است كه یكی از آنها بحث عدم انطباق ماشینآلات شركتهای مختلف در امر راهاندازی خطوط تولید میباشد. مشكلات دیگری از جمله عدم آشنایی با نیازهای صنعت، عدم شفافیت بازار و در نتیجه نداشتن برآورد درست از میزان تقاضا، موازیكاری و تولید سنتی نیز ریشه در همین گسستگیها و ناهماهنگی دارد. این مشكلات از عمدهترین مشكلاتی هستند كه صنعت ماشینسازی كشور با آن دست به گریبان است كه جا دارد در جهت حل علت اصلی این مشكلات فكر اساسی و عزم جدی انجام گیرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست