جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
هفت عادت افراد بسیار نامؤثر
افراد نامؤثراز ۷ بیماری (عادت) رنج می برند . این بیماری ها نسبت به عادتهای افراد مؤثر از ثبات کمتری برخوردار است . این عادتها عبارتند از : نقش قربانی را بازی کردن (تسلیم بودن) ، عدم توانایی مشاهده تصویرهای بزرگتر (نداشتن چشم انداز روشنی به آینده ) ، عدم اولویت بندی ، رقابت مخرب ، نقاط ضعف ، عدم خلاقیت و نیز مقاومت در برابر تغییر . در افراد بسیار مؤثر ، این ۷ عادت مفید بطور مستمر (با ثبات) مشاهده می شود : ۱- فعال بودن ، ۲- دوراندیشی ، ۳- اولویت بندی ، ۴- تفکر موفقیت ، ۵- ابتدا فهمیدن و بعد فهمیده شدن توسط افراد ، ۶- مشارکت ، ۷- تیزبینی و کل نگری . در اینجا به شرح عادت افراد بسیار نامؤثر می پردازیم .
۱- قربانیـان (تسلیم شوندگان ) :
افراد بسیار نامؤثر همیشه رفتار واکنشی دارند و هرگز فعال نیستند ، بدین معنا که از خلاقیت دوری می ورزند و هرگز مسئولیت انتخاب ها و اعمال خود را نمی پذیرند ، دید آنان تسلیم شدن در مقابل دنیاست و خود را همانند قربانی می بینند ، پژوهشگران عوامل مؤثر در آن را به قرار زیر می دانند :
توارث ، تجربه های دوران کودکی ، موقعیت اجتماعی اقتصادی ، بخت و اقبال و هر چیز دیگری که برایشان اتفاق می افتد .
افراد بسیار نامؤثر هرگز آنچه را در حرفه ، سازمان یا زندگی شان شکسته یا خراب شده است ، اصلاح نمی کنند ، زیرا در سعی برای تصحیح اشتباهاتشان ناموفق هستند ، بالاتر از همه ، افراد بسیار نامؤثر می توانند همانند ویروس یک بیماری ، منتشر شوند و یک سازمان سالم را به سازمانی بیمار تبدیل کنند .
۲- نزدیک بینی :
افراد بسیار مؤثر بر تصویرهای بزرگ تمرکز می کنند ، در حالی که افراد بسیار نامؤثر ، وقتی گره از مشکلات بزرگ براحتی باز نشود ، از گشایش آن قطع امید می کنند . آنان برای شناخت خویش ، هدفهای حرفه ای ، زندگی و سازمانی خود ، وقت صرف نمی کنند . برای آنان بهبود دیدگاه شخصی یک « فلسفه وجودی غیر ممکن » است . بدین ترتیب چگونه ممکن است آنان حوزه یا سازمان را در جهتی صحیح سوق دهند ، در حالی که خود دارای جهتی ناصحیح هستند ؟ بطور خلاصه افراد بسیار نامؤثر با دید شکست در حرکت بسوی هدف برنامه ریزی می کنند و به همین خاطر نیز در برنامه ریزی شکست می خورند .
۳- اولویت بندی نادرست :
بیشتر افراد بسیار نامؤثر ، اولویت بندی مشخصی ندارند و آن دسته که در کار خویش دارای اولویت بندی هستند ، آن را با سطوحی از تاخیر نشان می دهند . ویژگیهای این افراد به صورت زیر است :
▪ هرگز کاری را که می توانند فردا ، هفته آینده ، سال آینده یا پنج سال آینده انجام دهند ، امروز انجام نمی دهند .
▪ از مخاطره کردن دوری می جویند .
▪ از تنظیم هدفها خودداری می کنند و از زمان خود به صورت مؤثری بهره نمی برند .
▪ افراد بسیار نامؤثر احساس مبهمی از جهت یابی درست دارند ، بنابراین بی نظم هستند .
▪ آنان مرتکب « به تاخیر انداختن» هستند و بطور کلی تاخیر ، از حرکت آنان جلوگیری می کند.
۴- رقابـت :
مدیران و افراد بسیار نامؤثر در گروه و سازمان خود برای رقابت با دیگران منبع و نیرو صرف می کنند . قربانی بودن (تسلیم بودن) ، سبب می شود افراد بسیار نامؤثر حالت « من در مقابل جهان» را بگیرند . حالتی که هر چیزی یک دشمن بالقوه است . شما نمی توانید به افرادی اجازه دهید با شما همکاری کنند که می خواهند شما را قربانی سازند . نتیجه اینکه اینگونه مدیران و یا افراد ، منافع خود را حفظ ، دیگران را فلج و در نتیجه انفجاری مخرب در سازمان ایجاد می کنند .
۵- نقطه های کور (نقاط ضعف) :
افراد بسیار نامؤثر ترجیح می دهند به جای آنکه نقاط کور خویش را بیابند یا از دیدگاههای دیگران به پیرامون خود بنگرند ، با دید معمولی تنها نقاط روشن را ببینند . ما همه در رفتارهایمان نقاط ضعفی داریم که از آن آگاه نیستیم ، اما دیگران آنها را می بینند . نقاط ضعف از نبود تخصص ، تجربه و ناتوانی یا نبود تمایل به تغییر و آموختن از دیگران و این اندیشه نادرست که سازمان یا فرهنگ ما در راس دنیا قرار دارد ، برخاسته می شود . اینکه تنها خود را ببینید ، آسانتر است از اینکه سعی کنید خود را ببینید و به سایر افراد نیز اجازه دهید تا شما را درک کنند . از سوی دیگر افراد مؤثر به نقاط ضعف خودآگاهی دارند و برای چیرگی بر آن نقاط یا اداره صحیح آنها می کوشند.
۶- ضعف خلاقیت :
افراد بسیار نامؤثر به کمیت ها توجه دارند و اندیشه نه رنج ، نه گنج دارند . آنان به تجسم خلاق و برنامه ریزی با بهانه جویی پشت پا می زنند و عبارت های منسوخ چون : « برنامه ریزی زمان زیادی می برد » یا « برنامه ریزی کارا نخواهد بود » و یا « مگر دیگران چه می کنند » را به کار می برند ، در حالی که حفظ یک محیط و نگرش خلاق ، نیازمند صرف وقت ، پول ، فضا ، شجاعت و فکری باز است و ممکن است در کوتاه مدت برخی هزینه ها را بیافرینند ، اما امتیازات راهبردی و بلند مدت خلاقیت آنها را صد برابر جبران می کند .
۷- اخلاق انعطاف ناپذیر :
مقاومت در برابر تغییر ، طبیعی و برخی اوقات مفید است ، اما بالقوه می تواند برای حرفه ، سازمان و زندگی مخرب باشد . مقاومت در برابر تغییر به هر دلیل باشد ، شما خود آن را ایجاد کرده اید .
● نتیجه
افراد و سازمانهایی که یکی از این عادتهای نامؤثر را دارند ، حداقل به یکی از هفت ویژگی یاد شده دچار هستند که در تضاد با رشد و خلاقیت است . نکته مهم این است که در این عادتها و طرز فکرها اکتسابی هستند .
نظامهای پاداش ضعیف و عوامل فرهنگی بسیار ناسالم در شیوع بیماری قربانی شدن ، نزدیک بینی ، عدم اولویت بندی ، رقابت حریصانه ، نقاط کور ، ضعف خلاقیت و اخلاق انعطاف ناپذیر سهیم هستند . شما باید الگوهای فکری و رفتاری را که مانع رشد می شوند ، اصلاح کنید و گرنه کنار گذاشته خواهید شد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست