شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا

«خنده بازار» به حمایت نیاز دارد


«خنده بازار» به حمایت نیاز دارد

گزارش پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «خنده بازار»

هماهنگی برای تهیه گزارش از برنامه مفرح «خنده‌بازار» چند روزی طول می‌کشد و در نهایت در یکی از این روز‌ها عازم لوکیشن این برنامه می‌شوم؛ دقیقا روزی که آسمان یادش افتاده هنوز زمستان است و با سرمای زیر صفر، آخرین روزهای عمرش را به رخ می‌کشد و ابرهای سیاه آسمان حضور ننه‌سرما را یادآور می‌شوند و درختان، حتی آنها که به خیال رسیدن بهار شکوفه کرده‌اند با میزبانی برف‌ها شکل وشمایل خیابان‌ها را کاملا زمستانی کرده و تابلویی زیبا آفریده‌اند.

از این تابلوی طبیعت عکس یادگاری می‌گیرم و به سمت لوکیشن خنده بازار، واقع در اتوبان ارتش، باغ بهشت، میدان خنده بازار می‌روم؛ جایی که گروه خستگی‌ناپذیر آن، دو سالی است در این محل جمع می‌شوند تا حاصل تلاششان، بخش‌های نشاط‌آوری شود که اوقات خوشی برای مخاطبان شبکه سه سیما فراهم آورد.

مجموعه تالارهای این باغ که به لوکیشن برنامه‌سازان تلویزیونی تبدیل شده است برای هربیننده‌ای تداعی‌کننده فضای صدا و سیما و جام‌جم است. یکی از تالارها دستخوش برنامه‌ریزی گروه خنده‌بازار است و هر از گاهی تغییر کاربری می‌دهد. یک روز شبیه داخل هواپیمای مسافربری و روزی دیگر مطب دکتر یا بیمارستان می‌شود و امروز به محل استودیوی برنامه «هشت» تبدیل شده است؛ برنامه‌ای که به شوخی برنامه هفت را مورد توجه قرار می‌دهد و مسائلی را مطرح می‌کند که ارزش آن از موضوعات جدی برنامه هفت کمتر نیست. هنوز همه اعضای گروه نیامده‌اند، بنابراین در طبقه بالای استودیو که برای استراحت و پذیرایی است منتظر می‌مانم.

عقربه‌های ساعت نشان می‌دهد نوبت شروع و پخش برنامه خنده بازار از شبکه سه سیماست. به محض این‌که برنامه شروع می‌شود اعضای گروه که در لوکیشن پراکنده بودند دور هم جمع می‌شوند تا با هم دسترنج تلاش خود را ببینند. خنده‌های برگرفته از رضایت فضا را پر کرده است، بازی هر کدام از بازیگران که به پایان می‌رسد مورد تشویق گروه قرار می‌گیرد و خلاصه خنده بازاری است این سوی بازار....

کارگردان و تهیه‌کننده هم وارد استودیو می‌شوند، اما بلافاصله با گروه نویسندگان در اتاق تهیه‌کننده جمع می‌شوند تا متن‌ها را بررسی و کامل کنند. انتخاب سوژه‌ها از یک سو و نگارش بخش‌ها از سوی دیگر حساسیت بالایی دارد، چرا که همه سوژه‌ها انتقادی است و باید با دقت زیاد بررسی شود تا روی آنتن باعث رنجش کسی نشود.

این نوع برنامه‌ها در راستای نیاز جامعه به لبخند و شادی تولید می‌شود و خنده بازار پس از سال‌ها که از تجربه برنامه‌های آیتمی مثل نوروز ۷۲، پرواز ۵۷، ساعت خوش و... می‌گذرد با خطر بالایی به سمت برنامه آیتمی ‌رفته و سازندگان آن با هوشیاری، انتقاد صریح اجتماعی و سیاسی را سرلوحه کار خود قرار داده و خیلی زود میان مخاطب جایگاه خود را پیدا کرده‌اند.

آرش میراحمدی، اولین کسی است که برای گپ وگفت به سراغش می‌روم. او که دو سالی است با برنامه خنده بازار همکاری می‌کند فعالیت بازیگری خود را از برنامه نوروز ۷۲ آغاز کرده است.

● آرش میراحمدی: اگر به همدیگر پسته نمی‌دهیم، غصه هم ندهیم

آرش میر احمدی که ذوق هنریش را نشان داده و از خیابان‌های برفی عکس گرفته است، در خصوص شکل‌گیری گروه خنده بازار می‌گوید: پس از سال‌ها گروهی که در برنامه نوروز ۷۲ کار کرده بودیم دور هم جمع شدیم و شب‌خیز هم که آهنگساز آن برنامه بود به عنوان تهیه‌کننده همه ما را دور هم جمع کرد و این برنامه شکل گرفت.

او درباره بازی در برنامه آیتمی خنده بازار پس از تجربیات گذشته‌اش که چند سالی از آن می‌گذرد، می‌گوید: وقتی شهاب عباسی درباره این برنامه با من صحبت کرد این حس را داشتم که نباید آیتمی کار کنیم، اما به هر حال قبول کردم و حالا که از کار استقبال شده است احساس می‌کنم اشتباه می‌کردم و به این نتیجه رسیدم که اگر نگاهمان نو و طرح و حرفمان جدید باشد اشکالی ندارد از همان قالب آیتمی استفاده کنیم.

این بازیگر معتقد است، نگاه انتقادی‌تر به موضوعات سیاسی و اجتماعی در این برنامه و پرداختن هجو‌آمیزتر به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از جمله نوآوری‌هایی محسوب می‌شود که به جذب مخاطب منجر شده است. او به هوشیاری دیگری از شهاب عباسی و شب‌خیز اشاره می‌کند که از همان ابتدا با سیاستگذاری منطقی به سراغ بازیگرانی رفتند که بعد از برنامه ساعت خوش، کمتر دیده شدند و دلیلش این بود که با حضور بازیگران چهره و روی بورس در این برنامه دوباره همان شکل کار گذشته تداعی نشود.

میراحمدی از رشد کمی و کیفی نکردن در زمینه طنز می‌گوید و معتقد است چون هنوز جامعه به انتقادپذیری نرسیده دست برنامه‌سازان طنز بسته است و دست به عصا و محتاط پیش می‌روند.

او از بی‌توجهی وکم‌لطفی برخی به بازیگران کمدی و طناز صحبت می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که شاید بعضی‌ها هنوز بازیگران طنز را جزو هنرپیشه‌ها محسوب نمی‌کنند، اما به نظر من لطف خدا شامل حال ما شده تا بتوانیم عشق و محبت و خنده‌مان را تقدیم مردم ایران کنیم. در واقع اینها که گفتم هنوز گران نشده و اصلا قرار نیست بابت آن پول بدهیم و فکر می‌کنم امسال اگر نمی‌توانیم پسته جلوی هم بگذاریم دست‌کم به همدیگر غصه ندهیم و با عشق و محبت و خنده از یکدیگر پذیرایی کنیم. گروه نویسندگان هنوز در اتاق تهیه‌کننده، متن‌ها را چکش‌کاری می‌کند و تا متن‌ها آماده نشود گروه نمی‌تواند کاری بکند؛ بنابراین از فرصت استفاده می‌کنم و سراغ ابراهیم شفیعی، عمو قناد خنده بازار می‌روم تا با او نیز گفت وگو کنم.

● ابراهیم شفیعی: تامین نظر طیف‌های مختلف با خنده بازار

ابراهیم شفیعی که سومین سال است به عنوان بازیگر با گروه خنده بازار همکاری می‌کند با اشاره به این که پنجمین سری از این برنامه را در حال حاضر برای نوروز ۹۲ ضبط می‌کنند، درباره قالب کار گفت: شاید شکل نمایشی ما آیتمی است، ولی موضوعاتی که انتخاب می‌کنیم علاوه براین که خنده بر لبان مخاطب می‌نشاند، تلنگری به او می‌زند و حتی شاید آیتمی ببینید که کمتر بخنداند ولی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی که یکی از نقش‌هایش عمو قناد است، اعتقاد دارد: خنده بازار حتی به مخاطب کودک هم فکر می‌کند و از آنجا که خنده بازار مرزی ندارد و در تمام حوزه‌ها‌ی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی کار می‌کند، نظر تمام طیف‌های جامعه را تامین و بیشتر مردم با برنامه ارتباط برقرار کرده‌اند.

او ویژگی خنده بازار را در انتقادی و به روز بودن موضوعات آن می‌داند و این برنامه را کاملا با برنامه‌های آیتمی دیگری که فقط خنداندن را مورد توجه قرار می‌دهد، متمایز می‌کند و دلیل محبوبیت آن میان مخاطبان را نزدیک شدن پیام آیتم‌ها باحرف دل مردم می‌داند.

شفیعی ادامه می‌دهد: وقتی در کوچه و بازار مردم با ذوق و شوق ایده می‌دهند و از بعضی بخش‌ها تعریف می‌کنند و مثلا با مطرح کردن یک موضوع خاص در برنامه می‌گویند دلمان خنک شد، یعنی خنده بازار مسیر خود را درست می‌رود.

این بازیگر که از سال ۱۳۸۰ به صورت حرفه‌ای کار دوبله را شروع کرده است، درباره این‌که چگونه تلاش می‌کند به شخصیت آدم‌هایی که با آنها شوخی می‌کند، نزدیک شود، می‌گوید: بیشتر سعی دارم نقش‌ها را به‌صورت کاریکاتور نشان دهم و چون در گریم شبیه‌سازی خوبی صورت می‌گیرد کمک بزرگی به برقراری ارتباط با آن کاراکتر می‌کند.

وی که در خنده بازار در نقش‌های علی پروین، عموقناد، محمدرضا شریفی‌نیا و... ظاهر شده است، می‌گوید: هدف ما فقط شبیه‌سازی نیست، بلکه آن حرف‌هایی است که زده می‌شود.

دکور بخش هشت آماده شده است؛ دکوری که شبیه برنامه هفت است و قراراست امشب تا صبح چند قسمت از این بخش مورد علاقه سینمایی‌ها گرفته شود. یزدان فتوحی از اتاق بیرون می‌آید. ظاهرا به نتایج راضی‌کننده‌ای در خصوص متن‌ها رسیده‌اند.

● یزدان فتوحی: نوشته‌هایمان رو نمی‌شود

یزدان فتوحی یکی از نویسندگان خنده بازار با اشاره به‌این که در نگارش بخش‌ها، سوژه‌های روز را از روزنامه و اینترنت انتخاب می‌کنند، می‌گوید: ابتدا سوژه‌ها را با تهیه‌کننده چک می‌کنیم و با تعاملی که در شورای نویسندگان داریم با هم فکر می‌کنیم که چه می‌خواهیم بگوییم و چه هدفی را از آن بخش دنبال می‌کنیم و پس از نتیجه‌گیری، شروع به نگارش آن آیتم می‌کنیم.

او که از سری اول خنده بازار حضور دارد، درباره چگونگی گزینش متن‌ها می‌گوید: از روز اول که با شهاب عباسی شروع کردیم، متن‌ها را گزینش می‌کردیم چون از همان ابتدا همه ما به این نتیجه رسیدیم که باید کاری انجام دهیم که برنامه به شکل خوبی جلو برود و در نتیجه وقتی متنی در شورای نویسندگان رد می‌شود نویسنده آن اصلا دلخور نمی‌شود، البته با توجه به این‌که اصولا این اتفاق کمتر پیش می‌آید، چرا که طی این سال‌ها، نوشته‌هایمان آنقدر از فضا دور نبوده که رد شود و در نهایت با مشورت یکدیگر متن‌ها از نظر کمدی و انتقادی اصلاح می‌شود.

فتوحی که در کنار نویسندگی ایفا گر چند نقش ازجمله ده‌نمکی، شهیدی‌فر، فیروز کریمی و... است دوست ندارد فقط برای خود بنویسد تا بیشتر جلوی دوربین باشد، بلکه ذهنش را درگیر خلق شخصیت‌هایی می‌کند که دوستانش ایفاگر آن باشند.

بازیگران یکی پس از دیگری وارد استودیو می‌شوند. حمید نیک‌نبرد برای بازی در نقش سفارتی یا همان فراستی آماده شده است. در حال راه رفتن دیالوگ‌هایش را تمرین وحفظ می‌کند. طراحی لباس او به گونه‌ای است که ظاهر کاریکاتوری او را بامزه‌تر کرده است.

● حمید نیک‌نبرد: به انتقادهای فراستی انتقاد دارم

حمید نیک‌نبرد درباره شوخی با شخصیت فراستی، منتقد برنامه «هفت» می‌گوید: از همان ابتدا قرار بود با شیوه طنز، انتقادی به انتقادهای این نویسنده و منتقد سینما داشته باشیم و بگوییم همیشه مخالف بودن چه بازتاب بیرونی‌ای می‌تواند داشته باشد و برای این منظور تمام تلاش مان این است تا جنبه انتقادی این شخصیت را که احترام زیادی برای او قائل هستیم به شکل غلو‌شده و کاریکاتوری نشان دهیم. همین طور که جلو آمدیم و برنامه ادامه پیدا کرد، تقریبا شوخی با این کاراکتر به‌شوخی و انتقاد از کل سینما انجامید.

وی با توجه به این‌که نقش را فی‌البداهه به او پیشنهاد کردند، می‌گوید: ابتدا فرصتی برای تحقیق درباره رفتار این شخصیت نداشتم، ولی از قبل با متن‌ها و نقدهای ایشان در مجله فیلم و دنیای تصویر آشنا بودم و در برنامه هفت هم او را دیده بودم، بنابراین آنچنان هم با او بیگانه نبودم، ولی چون او انسان معقولی است نکته‌ای که بتوانم برجسته بکنم در وی ندیدم و به همین تکیه‌دادن به صندلی که در واقع باپرش به صورت اگزجره انجام می‌شود، بسنده کردم.

حمید نیک‌نبرد را برای تمرین، صدا می‌کنند و من هم به همین مقدار گفت‌وگو با وی بسنده می‌کنم.

● ساعت ۱۲ و ۳۶ دقیقه بامداد جمعه ۱۸ اسفند ماه

نکته جالب این است که علی شب‌خیز، کارگردان تلویزیونی نیز گریم شده و قرار است در نقش تام خروس یا همان تام کروز معروف فیلم‌های هالیوودی، در یکی از بخش‌های هشت حضور داشته باشد.

سه دوربین، استودیوی هشت را پوشش می‌دهد و شهاب عباسی در نقش قدم لو با گریمی که شباهتی به‌گبرلو، مجری برنامه هفت پیدا کرده می‌خواهد بخش برنامه هشت را اجرا کند. او از برداشت خود درباره این آیتم و نقش‌اش چنین می‌گوید: شک نکنید با کسانی که در خنده بازار شوخی می‌کنیم آدم‌های دوست‌داشتنی‌ای هستند و به دلیل همین جایگاهی که بین مردم دارند سراغ آنها می‌رویم و برنامه هشت هم که کاریکاتوری از برنامه هفت است از جذابیت سینما و تنش‌ها و حواشی آن استفاده می‌کند و با توجه به این که آقای جیرانی یک‌جور اجرا می‌کرد و آقای گبرلو طور دیگری، همچنین اکت‌هایی که آقای فراستی در برنامه دارند همه متریال شوخی کردن با این برنامه را فراهم ‌آورد.

او با این توضیح پشت میز می‌نشیند تا ضبط برنامه آغاز شود. دوربین روبه‌رو او را درقاب دارد و با اشاره مدیر صحنه آغاز می‌کند: سلام... لنز چشم‌های خودتان را عوض کنید، زوم کنید به سمت ما و بشتابید که برنامه هشت آغاز شد. بخش اول که چهره‌هاست رو ببینید در ادامه می‌خوام غافلگیرتون کنم.

پس از خواندن خبرها منتقد برنامه، سفارتی وارد استودیو می‌شود و کنار مجری می‌نشیند. آنان با همکاری یکدیگر آهنگ فیلم «ماموریت غیرممکن» را می‌زنند تا به این شکل مهمان برنامه را که تام خروس است معرفی کنند.

قدم‌لو ابراز خرسندی می‌کند که تام دعوت او را پذیرفته است و وقتی تام خروس شروع به صحبت می‌کند با تعجب از او می‌پرسد فارسی بلد است و در جواب تام می‌گوید: نه من فارسی بلد نیستم. شما دوبله همزمان صدای مرا می‌شنوید!

بحث سینمایی آنان شروع می‌شود و طبق معمول سفارتی فیلم ماموریت غیرممکن را مورد انتقاد قرار می‌دهد و تام نیز از تولید ماموریت غیرممکن بعدی خبر می‌دهد که به چشم و همچشمی فیلم اسرافی‌ها قرار‌است ساخته شود.

این بحث داغ سینمایی با اشتباه علی شب‌خیز باید تکرار شود. ارتباط استودیو با واحد سیار همچنان ادامه‌دارد و شب‌خیز به عنوان کارگردان تلویزیونی برای تکرار ضبط تذکراتی می‌دهد که دستیار کارگردان به شوخی به او می‌گوید: تو در حال حاضر بازیگر مایی و روی بازی‌ات تمرکز کنی بهتر است.

شهاب عباسی مشغله زیادی دارد، اما تا همه چیز روال عادی پیدا کند و گروه ضبط مجدد را شروع کند به‌سراغش می‌روم تا از زبان او به عنوان نویسنده، کارگردان هنری و بازیگر درباره خنده بازار بشنوم.

● شهاب عباسی: خنده بازار از چارچوب آیتم بیرون آمده است

شهاب عباسی با اشاره به این که در چند سال اخیر با توجه به نیاز جامعه، تلویزیون در مقوله طنز خوب عمل نکرده و به برنامه‌سازی در این حیطه بها نداده است، می‌گوید: متناسب با نیاز جامعه، تلویزیون کمتر سراغ ساخت برنامه‌های طنز می‌رود و اگر تولیدی هم بوده مختص شبکه سه سیماست.

وی ادامه می‌دهد: به نظر من خیلی از مردم دوست دارند وقتی از محیط کار فارغ می‌شوند و خسته به‌خانه‌هایشان باز می‌گردند با دیدن برنامه‌های طنز، دقایقی از دنیای پرهیاهوی بیرون از خانه جدا شوند و به آرامش برسند تا برای یک روز کاری دیگر آمادگی پیدا کنند. در واقع خوراک ریلکس‌کننده‌ای می‌خواهند که طنز اگر آگاهانه باشد آن را تامین می‌کند.

عباسی درباره شروع دوباره کار طنز آیتمی که سال‌های گذشته نیز تجربه شده، می‌گوید: برای شروع دوباره طنز به صورت آیتمی اصلا ترسی وجود نداشت، چون معتقد بودم نسل امروز ما ساعت خوش، نوروز ۷۶ و ۷۷ و... را به یاد ندارد و تا آنجا که ذهنم یاری می‌کند، آخرین برنامه‌ای که آیتمی بود تقریبا چهار سال قبل از سری اول خنده‌بازار به نام «نوروز نو» به تهیه‌کنندگی قاسمخان و کارگردانی افشین اربابی برای شبکه دو سیما بود که خود من هم در آن بازی می‌کردم و همین دلگرمی خوبی برای ما بود. به‌علاوه تاکید دارم کار ما از چارچوب آیتم بیرون آمده و ما در هر بخش یک سکانس از تله‌تئاتر را بازسازی می‌کنیم. ما برای کار از دکور‌های بزرگ با جزئیات و بازیگران زیاد و همچنین گریم‌های سنگین استفاده می‌کنیم و قبل از ضبط، بارها تمرین می‌کنیم که این شکل کار قطعا روند تولید را کند می‌کند، ولی برای رسیدن به تنوع و برآورده کردن انتظارات مخاطب که طی این چند سال از ما و برنامه زیاد شده است، مجبور هستیم خطر‌ها را بپذیریم و برای حفظ کیفیت کار در تولید دقت کافی بکنیم و اینها همه نشان‌دهنده متفاوت بودن این برنامه با برنامه‌های آیتمی سال‌های گذشته است.کارگردان خنده بازار که سرپرست نویسندگان این برنامه نیز هست با اشاره به سیاستگذاری گروه که بیشتر به انتقادهای اجتماعی گرایش دارد، می‌افزاید: سعی داریم ناهنجاری‌های اجتماعی و رفتارهای نادرست را با شوخی و طنز به جامعه گوشزد کنیم و در لابه‌لای این انتقادها، گریزی هم به اتفاقات سیاسی می‌زنیم و البته با این اعتقاد که باید با هم بخندیم، نه به هم، مخالف هستم که یک بازیگر با لباس و گریم عجیب و غریب و شکلک‌درآوردن بخواهد مخاطب را به خنده وادارد و تا آنجا که توانستم سعی کردم جلوی این شکل کار را بگیرم وموقعیت خنده‌دار به وجود بیاورم.

او می‌گوید: زمانی که کار را شروع کردیم، کسی ما را نمی‌شناخت؛ بنابراین چیزی برای باخت نداشتیم و با علم به این که اگر نتوانیم، چیزی از دست نمی‌دهیم شرایط ریسک‌مان بالاتر رفت و البته وجود آقای پورمحمدی، مدیر وقت شبکه سه، زیرکی شب‌خیز و صبر و تلاش همه عوامل، دست به دست هم داد تا این کار دیده شود.

با پایان یافتن ضبط بخش هشت با مهمان برنامه تام خروس، گروه برای ضبط آیتم دیگری آماده می‌شود. بازیگران سرجاهای خود مستقر می‌شوند. از واحد سیار به مدیر صحنه دستور حرکت می‌دهند و با اشاره مدیرصحنه، عباسی که نقش قدم لو را بازی می‌کند با آب‌وتاب به بینندگان تلویزیون سلام می‌دهد و مهمانانش خانم نیرومند (برومند ـ کارگردان) با بازی سوسن پرور ـ که قرار است درباره آثارکودک و ازدیاد خاله‌ها و عمو‌ها در تلویزیون صحبت کند ـ و منتقد برنامه، سفارتی را معرفی می‌کند. او در نقش خود فرو رفته که به اشتباه چند بار به جای سفارتی، فراستی می‌گوید که با تذکر نیک‌نبرد، کارگردان کات می‌دهد و ضبط دوباره ازسرگرفته می‌شود. ضبط بخش‌های هشت ادامه دارد و به محض ایجاد فرصتی مناسب پای صحبت‌های تهیه‌کننده می‌نشینم.

● فرید شب‌خیز: دوست دارم افراد جدید شناخته شوند

فرید شب‌خیز تهیه‌کننده خنده بازار می‌گوید: این برنامه توسط مدیر وقت شبکه سه سیما آقای پورمحمدی پیشنهاد شد و از آنجا که سال‌ها پیش چنین برنامه‌هایی تجربه شده بود، به بنده گفتند تولید این برنامه به نوعی پا گذاشتن روی میدان مین است و امکان دارد موفق نشویم. به هر حال چون اهل خطر هستم، پذیرفتم و حمایت ایشان و همچنین دکتر دارابی، معاون سیما که هنوز هم ادامه دارد باعث موفقیت گروهم شد. به هرحال خنده بازار برنامه‌ای است که به حمایت نیاز دارد.

وی که در کارهای مختلف خود از افراد حرفه‌ای استفاده نمی‌کند، برخلاف این تصور که شاید دلیل این تصمیمش کم‌هزینه در‌آوردن کار باشد با صراحت می‌گوید: اصلا قضیه مالی در این تصمیم دخیل نیست، بلکه سعی من ساختن آدم‌های مختلف است.

اخلاقی دارم که هرکس با من روراست و صادق باشد با او صادقانه برخورد می‌کنم و شاید این خصلت میان برخی دوستان حرفه‌ای کم باشد و شاید جایی هم معرفت خیلی زیاد باشد، ولی از همه اینها بگذریم دوست دارم افراد جدید شناخته شوند و من این حرکت را خیلی دوست دارم.

تهیه‌کننده خنده بازار، موفقیت این برنامه را حاصل تلاش و همدلی گروهش می‌داند و معتقد است هیچ‌گاه این برنامه قائم به فرد پیش نمی‌رود و با توجه به مشکلات مالی که به وجود آمده است، می‌گوید: به هر حال یک خانواده هستیم و نباید درباره این مشکل عکس‌العمل نشان دهیم. به نظر من باید همه صبور باشیم تا همه چیز به‌حالت اول برگردد.

● دیگر عوامل

دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: وحید مهین‌دوست، منشی صحنه: پوریا مددی، تدوین: حامد حسینی، مهران گنبدلو، صدا و ترکیب صدا: حبیب ده‌بزرگی، ساخت تیتراژ و جلوه‌های ویژه: نوشین سادات‌ واقف، طراح و نورپرداز: محمد برادران کاظمیان، گروه تصویربرداری: مرتضی نجفی، مهدی مقدم و امیرهمایون احمدپور، مدیر صدابرداری: مسعود دادگری، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: علیرضا مفاخری، مدیر اجرایی دکور: مرتضی مفاخری، گروه فنی: حمیدرضا حکیم‌الهی، تنظیم فنی تصویر: بهزاد عطاخانی، عکس: مهدی سلطانی

بازیگران: سیاوش مفیدی، شهاب عباسی، آرش میراحمدی، محمدرضا خسروی، کورش معصومی، سوسن پرور، یزدان فتوحی، ابراهیم شفیعی، مرتضی رستمی، رامتین خامی‌فرد، حمید نیک‌نبرد، حامد تهرانی، احمد ایراندوست، بهشاد مختاری و علی کاظمی. خنده بازار به سفارش شبکه سه سیما در ۱۵ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای برای پخش در روزهای نوروز آماده می‌شود.

بهناز وفایی‌وحدت