چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

حکومت جهانی صالحان ,فاسقان


حکومت جهانی صالحان ,فاسقان

معنی حکومت صالحان وتمکین آئین حق وعبادت خالی از شرک این نیست که درچنین جامعه ای هیچ گنه کار ومنحرفی وجود نخواهد داشت بلکه مفهومش این است که نظام حکومت در دست مومنان صالح است وچهره عمومی جامعه خالی از شرک است وگرنه مادام که انسان دارای آزادی اراده است ممکن است در بهترین جوامع الهی وانسانی احیانا افراد منحرفی وجود داشته باشند ۱

۱) معنی حکومت صالحان

معنی حکومت صالحان وتمکین آئین حق وعبادت خالی از شرک این نیست که درچنین جامعه‌ای هیچ گنه‌کار ومنحرفی وجود نخواهد داشت بلکه مفهومش این است که نظام حکومت در دست مومنان صالح است وچهره عمومی جامعه خالی از شرک است وگرنه مادام که انسان دارای آزادی اراده است ممکن است در بهترین جوامع الهی وانسانی احیانا افراد منحرفی وجود داشته باشند.(۱)

منظور از “کما استخلف الذین من قبلهم “ چیست؟

بعضی آن را با توجه به آیه۳۰ بقره به آدم (۲) و بعضی با توجه به آیه۲۶ سوره (ص) به داود (۳) و بعضی از آنجا که سلیمان به مقتضای آیه ۱۶ نمل وارث حکومت داود بود (۴) به وی نسبت می‌دهند اما علامه در المیزان وبعضی دیگر “الذین من قبلهم “ را متناسب انبیا ندانسته چرا که این تعبیر در قرآن در مورد انبیا به کار نرفته است لذا آن را اشاره به امت‌های پیشین که دارای ایمان و عمل صالح بودند وحکومت در روی زمین پیدا کردند می‌داند.

و بعضی گویند با توجه به آیه۱۲۷ سوره اعراف آیه در مورد بنی‌اسرائیل است که این مورد نزدیک‌تر است:” ... ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقبه للمتقین “

۲) هدف نهایی حکومت: عبادت خالی از شرک

جمله “ یعبدوننی لایشرکون بی شیئا” چه از نظر ادبی حال باشد وچه غایت” که لام درتقدیر باشد یعنی لیعبدوننی “ مفهومش این است که هدف نهایی فراهم آمدن حکومت عدل و ریشه دارد شدن آیین حق و گسترش امن و آرامش همان استحکام پایه‌های معبودیت و توحید است. که در آیه۵۶ ذاریات به آن اشاره می‌کند که هدف خلقت است: “و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون “ بنابراین در بینش اسلامی برخلاف بینش‌های مادی که هدفش در آخرین مرحله رفاه و برخورداری از یک زندگی مادی در سطح عالی است هرگز چنین چیزی را هدف خود قرار نمی‌دهد بلکه حتی زندگی مادی هم در صورتی ارزش دارد که به‌عنوان وسیله‌ای در نیل به آن هدف معنوی استفاده گردد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که عبادت خالی ازشرک ونفی هرگونه قانون غیر خدا و حاکمیت اهواء جز از راه تاسیس یک حکومت صالح عادل امکان‌پذیر نیست.(۵)

درآیه ۳ سوره مائده دراول آیه بحثی فقهی است در مورد تحریم خون ، مردار ،گوشت خوک و... در قسمت دوم آیه بحثی اعتقادی و تاریخی است : “الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا “ جمله آخر توضیحی است برای آیه ۵۵ سوره نور یعنی دینی که “الذی ارتضی لهم “ است ، دین اسلام است که البته بعد از جریان غدیر و تعیین جانشین حضرت علی نازل شده است .

۳) جهانی شدن و حکومت مهدوی

آیا جهانی شدن که امروزه مطرح است همان حکومت جهانی حضرت موعود است؟

دراینجا به ذکر تفاوت‌ها وبرتری‌های حکومت جهانی حضرت می‌پردازیم:

الف) این پدیده جهانی شدن هر چند به سرعت در حال گسترش درعرصه‌های مختلف جهانی است ونظرات زیادی ارائه می‌گردد درعین حال امری مبهم، نارسا و پیچیده است در حالی که تصویر حکومت جهانی صالحان مهدوی به روشنی در آیات و روایات بیان شده است.

ب) جهانی شدن در عرصه اقتصادی در صدد رفع کاستی‌های پیشرفت و توسعه اقتصادی اتکا به بازار و تجارت آزاد و رفع بیکاری و... است ولی با این حال مشکلات جهان اعم از فقر ،نابرابری ، بیکاری و ... همچنان پابرجاست.

جهانشمولی اقتصادی به معنای جهانی شدن مشکلات و نارسایی‌های برخاسته از لیبرال دموکراسی واقتصادگرایی غرب است. در حالی که استراتژی اصلی اقتصادی حضرت مهدی (عج) ، رفع فقر ونابرابری ومشکلات از سراسر جهان است.

ج) جهانی سازی باعث تسلط ویکه تازی آمریکا در عرصه‌های مختلف و به دنبال آن ناامنی و رفتارهای خصمانه است ولی حکومت حضرت برای مبدل شدن ترس مردم به امنیت می‌باشد .-۴ از دیگر معایب و نقص‌های جهانی شدن عدم مدیریت واحد درجهان ، ظهور بلوک‌های قدرت و گسترش واحدهای سیاسی قدرتمندو متنازع با هم است. درحالی که درحکومت جهانی حضرت مهدی موعود (ع) صالحان،‌حاکمانند که این از جمله وعده‌های الهی است (۶) و وعده‌های الهی تخلف ناپذیرند .(۷)

۵) جهانی شدن درعین حال که خدمات مثبت و مفیدی برای جوامع انسانی دارد اما آلودگی‌های سیاسی و اخلاقی و گسترش تروریسم و سوءاستفاده از آن فزونی قاچاق کالا و مواد مخدر ،‌گسترش بیماری‌های جمعی و ... نیز جنبه جهانی پیدا کرده درحالی که درحکومت مهدوی مجالی برای بروز چنین مشکلاتی نخواهد بود .(۸)

● نتیجه گیری :

با توجه به آیات مستقیم و غیرمستقیم ونیز تفسیری ،تاویلی و تطبیقی حکومت امام زمان در می‌یابیم که علاوه بر حتمیت آن اراده الهی ،دستور الهی وحکمت الهی و ... نیز پشت آن حکومت صالحان جهانی قرار دارد و ازاین عقیده حمایت می‌کند البته این حکومت شرط‌هایی دارد و با تحقق این شروط اراده تشریعی خداوند محقق خواهد شد وان‌شاءالله شاهدظهور امام عصر (عج) وحکومت جهانی حضرت بزودی‌های زودخواهیم بود .

میثم آقادادی

پی‌نوشتها:

-۱ تفسیر نمونه ،ج۱۴،ص ۵۳۲

-۲ انی جاعل فی الارض خلیفه

-۳ یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض

-۴ و ورث داود سلیمان

-۵ تفسیر نمونه ،‌ج۱۴،ص۵۳۲

-۶ وعدالله الذین امنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفتهم فی الارض ،آیه ۵۵ نور

-۷ والله لا یخلف المیعاد

-۸ فصلنامه انتظار، ش۶، ص ۱۸۵، جهانی شدن وحکومت حضرت مهدی :رحیم کارگر ( با تلخیص )



همچنین مشاهده کنید