یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
جدایی نور از ظلمت
«تادئوش روژهویچ» با نوشتن بیش از ۳۰ نمایشنامه، قطعههای نمایشی و تجربههای نوشتاری تئاتری، بهعنوان یکی از برجستهترین درامنویسان دنیای معاصر شناخته میشود. او شکلهای مختلف تئاتری را تجربه کرده و به صورت متن نمایشی درآورده است. بهجز این، شعرهای او نیز از چنان اهمیتی برخوردارند که در زمان خود او بهعنوان اشعاری کلاسیک در ادبیات لهستان شناخته شدهاند. اگرچه او موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی نشد، اما آخرین مجموعه شعر او توانست مهمترین و ارزشمندترین جایزه ادبی لهستان را کسب کند.
آثار روژهویچ به بیش از ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده و خوانده میشود بهویژه نمایشنامههای او، که در لهستان و سایر کشورها مورد توجه بهترین کارگردانان قرار گرفته و بیش از پیش به اجرا درمیآید. روژهویچ متعلق به نسلی از نویسندگان و شاعران قرنبیستمی است که آثار آنها تحتتاثیر جنگ و فضای بعد از آن آفریده شدهاند.
روژهویچِ شاعر، در فضای بعد از جنگ با مساله ناممکنبودن شعر در جهان پس از آشویتس روبهرو میشود: «برای من خلاقیت شاعرانه باید در عمل نمود یابد؛ نه در نوشتن یا سرودن اشعار زیبا». او در شعری میسراید: «جوانمردی و جنایت/ حقیقت و دروغ/ زیبایی و زشتی/ دلیری و ترس/ همه اینها چیزی جز کلماتی تهی و بیمعنا نیستند./ جوانمردی و جنایت وزنی یکسان یافتهاند./ در جستجوی یافتن معلم یا استادی هستم/ که حس شنوایی، بینایی و سخنگفتن را به من بازگرداند./ که یکبار دیگر، از نو، چیزها و معنیها را به من بیاموزد./ که بتواند نور را از ظلمت جدا کند». این شعر بیانگر همان مسایلی است که موجب پیدایش تئاتر روژهویچ شدهاند.
زبان روژهویچ عیانکننده شیادیها و دروغگوییهای خود زبان از طریق خلق تصاویری پر از کنایه و تمسخر است. بهاینترتیب او تصویر واقعیت را به تصویری ابسورد بدل میکند و این دقیقا همان تصویر شاعر است که حتی زایل شده و در پس تصویری بیمعنا، همیشه و برخلاف معمول، در رویای یافتن یک «استاد» یا «معلم» است تا بتواند به کلمات و حرکات معنا ببخشد.
در پس این نوشتار مضحکهآمیز، نویسنده اخلاقگرایی پنهان شده که در تلاش برای بیدارکردن وجدان زمانه خویش است؛ یا بیشتر از آن، در تلاش برای یافتن وجدان در نبود وجدان است.
یگانهبودن زبان نمایشی روژهویچ از زندگی و تجربههای واقعی او سرچشمه میگیرد، از خودآگاهی، از همآوایی و الهامی برگرفته از تعدادی از نویسندگان قرن بیستم از جمله: کافکا، ویتکیهویچ، گمبروویچ، بکت و... نمایشنامه «فهرست» او در لهستان به عنوان نمایش مادر دراماتورژی مدرن شناخته میشود و توسط برجستهترین کارگردانهای تئاتر معاصر لهستان از جمله کریشتف کیشلفسکی، بهعنوان بهترین نمایشنامههای بعد از جنگ در نظر گرفته شده و از آن بهعنوان نمایش مادر، منشأ الهام و الگوی زیباییشناسانه برای دو کارگردان مشهور لهستان یرژی گروتفسکی و تادئوش کانتور یاد میکنند. روژهویچ با خلق تکنیکهای جدید نمایشنامهنویسی و پژوهش در نقاشیها، تصاویر و آثار باقیمانده از جنگ، یادآور دشواری و پوچیهای دردناک زندگی مردم لهستان پس از کشف واقعیتهای هولناک اردوگاه آشویتس است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان لبنان وزیر خارجه دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل تهران یسنا هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون جهان صدا و سیما مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه امیرعبداللهیان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون